به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، یوسف نوری در نشست راهبری توسعه مدیریت که با حضور اعضای شورای معاونان در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد درخصوص شیوهنامه انتخاب و انتصاب مدیران، افزود: اگر مدیران مدارس یا رهبران آموزشی از ظرفیت و توانایی لازم برای مدیریت برخوردار نباشند، ممکن نیست آنها بتوانند در انجام ماموریت خود موفق شوند.
وی با یادآوری اینکه اخذ مدرک تحصیلی صرفا نمیتواند، ملاک انتخاب و انتصاب مدیران مدارس باشد، تصریح کرد: مدیران مدارس باید خلاق و کارآفرین باشند تا با این جوهره بتوانند مدارس را به چشم اندازهایی که در سندتحول بنیادین تعریف شده است، برسانند.
عضو دولت سیزدهم با تاکید بر قانون ثبات مدیریت گفت: در مدارس، حکمرانی تربیتی یا دیپلماسی آموزشی وجود ندارد و باید تلاش کنیم تا دانش معلمان را در این زمینه ارتقا دهیم.
نوری ادامه داد: مدیران مدارس باید ساعاتی را به آموزش بپردازند تا به واسطه حضور در کلاسهای درس، به علم، فناوری و مهارتهای روز مجهز شوند، مدیرانی که در خود نیاز به تغییر نمیبینند و تمایلی به ارتقای سطح آگاهی و دانش نداشته و در اداره مدرسه حوزه مدیریت خود، سیاست آموزشی ندارند، مناسب مدیریت مدارس نیستند.
وی با تاکید بر بهرهگیری از ظرفیت مردمی در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: خلاقیت و توانایی برقراری ارتباط موثر و خوب با اولیا و خیرین یکی از مهمترین ویژگیهای مدیران مدارس است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مدیر مدرسه باید بتواند با خلاقیت و نقش آفرینی خود، مشارکت اولیا و خیرین را افزایش دهد، با اولیا و دانش آموزان ارتباط خوب و مستمر برقرار کند و از ظرفیت خانوادهها و دانش آموزان برای دستیابی به اهداف سندتحول بنیادین در سطح مدارس و پرورش دانش آموزانی در تراز سند، بهره ببرد.
نوری با یادآوری این که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تربیت تمام ساحتی دانش آموزان تاکید شده است، گفت: باید از دانش آموزان درخصوص مدیران و عملکرد آنها نظرخواهی کنیم و درچارچوب قانون و براساس نتایج نظرخواهی دانش آموزان، معیارهای درستی را برای انتخاب مدیران مدارس درنظر گرفته و در اصلاحیه شیوهنامه انتخاب و انتصاب مدیران وارد کنیم.
وی مدیران را رهبران آموزشی و تربیتی عنوان و تصریح کرد: اگر نظام آموزشی در چارچوبهای کلیشهای محدود شود به هدف مطلوب سندتحول بنیادین، نخواهیم رسید در شرایط تحولی به تحول در مفاهیم، واژهها و ادبیات هم نیاز داریم.
وزیر آموزش و پرورش توانمندسازی مدیران مدارس در نظام تعلیم و تربیت را ضروری دانست و افزود: با نیازسنجی صحیح باید اقدام به برگزاری کلاسهای ضمن خدمت در جهت توانمندسازی مدیران مدارس و ارتقای کیفیت سیستم مدیریت کنیم.