واکنش جمعیت ایثارگران به تفاهم‌نامه همکاری بنیاد شهید با موسسه شهدای عراق : چگونه جای قاتل و شهید را عوض کرده اید؟ + واکنش بنیاد شهید

به دنبال امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان بنیاد شهید و امور ایثارگران با موسسه شهدای عراق با حضور سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و عبدالاله النائلی رئیس موسسه شهدا عراق که در محل این موسسه در بغداد امضا شد «جمعیت ایثارگران دفاع مقدس» با انتشار بیانیه ای نوشتند: آیا واقعاً به جایی رسیده ایم که جای قاتل و شهید عوض شده است؟ آقای قاضی زاده چه جوابی به کهنه سربازان و تنگ نفسان شیمایی کشور دارید؟ با چه توجیه ای که حتی در رسیدگی به امور ایثارگران ناتوان هستید آمادگی خود را در جهت رتق و فتق امور شهدای عراقی (قاتلان فرزندان ملت شریف ایران) اعلام کرده اید؟ چطور می خواهید جواب شهدا را بدهید؟

گفتنی است در تفاهم نامه ای که معاون رئیسی دو روز قبل با نماینده کشور عراق امضا کرد آماده است: طرف عراقی از ایران نیز خواسته در زمینه ساخت شهرک‌های مسکونی در عراق برای موسسه شهدا و جانبازان این کشور اقدام کند و در این تفاهم‌نامه توافق شد کارگروه مشترکی برای پیگیری بندهای مختلف این تفاهم‌نامه تشکیل شود.

همچنین عبدالاله النائلی رئیس موسسه شهدای عراق هم گفته است: تفاهم‌نامه با بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ما بسیار مهم است و عراق خواستار گسترش همکاری‌ها در این زمینه است، زیرا شهدا و ایثارگران دو کشور در کنار یکدیگر علیه تروریسم مبارزه کرده‌اند.

 «جمعیت ایثارگران دفاع مقدس» در بیانیه خود خواستار برکناری امیرحسین قاضی زاده هاشمی از ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران شده اند.

واکنش جمعیت ایثارگران به تفاهم‌نامه همکاری بنیاد شهید با موسسه شهدای عراق : قاضی زاده هاشمی باید عزل شود/ چگونه جای قاتل و شهید را عوض  کرده اید؟

به گزاارش خبرآنلاین ، بنیاد شهید در واکنش به انتقادها اعلام کرد :

یک هفته پیش بود که خبر برنامه سفر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به عراق برای امضای یکسری از تفاهمات با مقامات عراقی منتشر شد. این موضوع دستمایه برخی از سوالات در نشست قاضی زاده هاشمی با خبرنگاران شد. او در توضیح هدف از این سفر دعوت رسمی مقامات عراقی از او برای کسب تجارب در زمینه خدمات رسانی به خانواده شهدا و ایثارگران عنوان کرد و از دعوت‌های مشابه از جانب مقامات سوریه و لبنان هم خبر داد.

موضوع سفر به عراق چه بوده است؟

قاضی زاده هاشمی از پیشنهادهای مسئول موسسه شهدای عراقی برای همکاری دو طرف گفت: سفر خانواده شهدای دو کشور به عتبات عالیات، معالجه جانبازان موسسه شهدای عراق در بیمارستان‌های ایران، بورس دانشجویان عراقی در دانشگاه شاهد و دعوت از شرکت‌های ساختمان سازی ایرانی بعنوان پیمانکار به طرف عراقی برای ساخت چند شهرک مسکونی به منظور اسکان خانواده‌های شهدای عراقی از موضوعاتی است که طرف عراقی پیشنهاد بررسی آن‌ها را عنوان کرده است.

موسسه شهدای عراق و جامعه هدف آن چیست؟

موسسه شهدای عراق چیزی شبیه به بنیاد شهید و امور ایثارگران در ایران است با اهدافی مشترک و عملکردی مشابه. البته بنیاد شهید با سابقه ۴۲ ساله نسبت به موسسه شهدای عراق با سابقه ۱۵ ساله از تجربیات ارزشمندی برخوردار است. موسسه شهدای عراق در سال ۲۰۰۵ تأسیس شده اما آغاز به کار آن به سال ۲۰۰۷ بر می‌گردد. خانواده شهدا و قربانیان به شهادت رسیده توسط رژیم بعثی، خانواده شهدا و مجروحین حشدالشعبی و شهدا و همچنین مجروحین عملیات جنگی و تروریستی سال‌های اخیر تحت پوشش این موسسه قرار دارند.

۳۵۰ هزار خانواده تحت پوشش این موسسه هستند که از این تعداد تقریباً ۵۵ هزار شهید توسط رژیم بعث به شهادت رسیدند. حدود ۱۰ هزار شهید حشد الشعبی و مابقی شهدا و مجروحین عملیات تروریستی و بمباران مناطق غیر نظامی سالهای اخیر و مبارزه با داعش هستند.

گزارش و دست آوردهای سفر قاضی زاده چه بوده است؟

سفر معاون رئیس جمهور به صورت رسمی و در چهارچوب سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و با هدف گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی و خدماتی انجام شد. تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان بنیاد شهید و امور ایثارگران با موسسه شهدای عراق با هدف انتقال تجارب، توسعه همکاری‌های اقتصادی، ارائه خدمات درمانی و نیز تسهیل زیارت خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران به امضا رسید.

دیدار با برهم صالح، رئیس جمهور عراق؛ مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق؛ حمدالحلبوسی، رئیس مجلس عراق، مجید الوائلی، استاندار نجف؛ استاندار کربلا و عبدالاله النائلی، رئیس موسسه شهدا و جانبازان عراق از جمله دیدارهای قاضی زاده هاشمی در این سفر بود. زیارت عتبات و زیارت شهدا علی‌الخصوص شهید ابومهدی المهندس در آرامگاه وادی السلام و حضور در محل شهادت حاج قاسم سلیمانی در بدو ورود از دیگر برنامه‌های او بود. وی در زیارت محل شهادت حاج قاسم بر ضرورت پیگیری کامل پرونده ترور این دو سردار رشید و لزوم مجازات عاملان این ترور تأکید کرد.

نخست وزیر عراق در دیدار با قاضی‌زاده هاشمی از خانواده شهدای مدافع حرم ایرانی برای زیارت عتبات عالیات دعوت کرد. همچنین در دیدار با استاندار کربلا و نجف موضوع سرمایه‌گذاری مشترک برای ساخت هتل در نجف اشرف و کربلای معلا مورد توافق قرار گرفت.

پذیرش دانشجویان خانواده شهدای عراقی، راه‌اندازی شعبه دانشگاه شاهد در عراق و سفرهای زیارتی خانواده شهدا به عتبات از جمله دستاردهای مهم این سفر بود. همچنین قبول پیمانکاری ساخت مسکن، تاسیس کارخانه‌های مشترک غذایی و صنعتی و تعیین کارگروه همکاری‌های مشترک از دیگر برنامه‌ها و نتایج دیدارها با مقامات عراقی و توافق با موسسه شهدای عراقی بود.

۲۱۲۱۷

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی