با این وعده غذایی ششمین علت مرگ و میر در جهان را کاهش دهیم

گروه زندگی – با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی از نحوه ورزش کردن گرفته تا نحوه خوابیدن می توانیم به کاهش خطر ابتلا به چنین بیماری کمک کنیم. در واقع، نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که با ایجاد یک تغییر جزئی در رژیم غذایی می توان خطر ابتلا به آلزایمر را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

بر اساس نتایج این تحقیق مصرف روزانه یک وعده غذایی با فیبر بالا مانند بلغور جو دوسر می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.

این تحقیق جدید نشان می دهد که اگر روز خود را با مصرف یک وعده غذایی پر فیبر مانند بلغور جو دوسر در وعده صبحانه آغاز کنیم، می توانیم خطر ابتلا به آلزایمر را بیش از یک چهارم کاهش دهیم. با این حال «کازوماسا یاماگیشی» نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه تسوکوبا، توضیح داد که دلیل این موضوع هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

وی در مقاله ای در خصوص این مطالعه که در مجله Nutritional Neuroscience منتشر شده است، نوشت: در حال حاضر مکانیسم‌هایی که این ارتباط را توضیح می دهند، مشخص نیستند اما ممکن است این تاثیر مرتبط با فعل و انفعالاتی باشد که بین روده و مغز اتفاق می‌افتد.

با این وعده غذایی ششمین علت مرگ و میر در جهان را کاهش دهیم

مصرف فیبر محلول از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می‌کند

فیبر غذایی ماده ای مغذی و مورد نیاز برای بدن است، که مصرف آن تاثیرات مثبتی بر روی بدن و دستگاه گوارش به همراه دارد. فیبر خوراکی به دو نوع کلی فیبر محلول و فیبر نامحلول تقسیم می شود که البته هر دوی آنها خواصی برای بدن داشته و مصرف هر دوی آنها برای بدن ضروری است. 

فیبر محلول، در آب حل می شود و حالتی ژله ای به خود می گیرد. از منابع چنین فیبری می توانیم به بلغور، جو، لوبیا قرمز و برخی میوه‌ها و سبزیجات اشاره کنیم. اما فیبر نامحلول، غیر قابل حل شدن است و بدون هیچ تغییری در دستگاه گوارش به جای می ماند. این فیبر قادر است تا ۲۰ برابر وزن خود آب جذب نماید. از منابع این فیبر می توانیم به سبوس گندم، کلیه‌ غلات، بسیاری از سبزی‌ها و پوست میوه‌ها اشاره کنیم.

و اما محققان در تحقیق یاد شده که ۳ هزار و ۷۳۹ بزرگسال را به مدت ۲۰ سال مورد بررسی قرار داد، متوجه شدند، افرادی که رژیم غذایی غنی از فیبر داشتند کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار داشتند.  این داوطلبان سالم در رده سنی میان بین ۴۰ تا ۶۴ سال قرار داشتند و نظرسنجی هایی را انجام دادند که میزان مصرف رژیم غذایی آنها را در فاصله زمانی بین سال های ۱۹۸۵ و ۱۹۹۹ ارزیابی می کرد.

سپس محققان این افراد را  تا سال ۲۰۲۰ پیگیری و مشخص کردند که کدامیک از آنها دچار زوال عقل شده اند که نیاز به مراقبت دارند. آنها متوجه شدند، افرادی که در این مطالعه بیشترین مصرف فیبر را داشتند در مقایسه با شرکت کنندگانی که کمترین مصرف فیبر را داشتند، ۲۶ درصد کمتر در معرض خطر زوال عقل قرار داشتند.

اما این ارتباط در میان افرادی که فیبر محلول بیشتری مصرف می‌کردند، آشکارتر بود؛ فیبر محلول علاوه بر جو در نخود، لوبیا، عدس و بادام‌زمینی نیز به میزان زیاد موجود است. محققان در این مطالعه خاطرنشان کردند که جو دوسر یک ماده غذایی مفید است زیرا سرشار از فیبر محلول است که از ابتلا به بیماری‌های دژنراتیو  پیشگیری می‌کند.

آنها دریافتند، فیبر که سطح باکتری های خوب را افزایش می دهد، موجب کاهش التهاب در مغز می شود. یاماگیشی گفت: یک احتمال این است که فیبر محلول، ترکیب باکتری های روده را تنظیم کند و به این ترکیب ممکن است بر التهاب عصبی، که در شروع زوال عقل نقش دارد، تأثیر بگذارد.

با این وعده غذایی ششمین علت مرگ و میر در جهان را کاهش دهیم

فیبر فواید قلبی عروقی نیز دارد

این محققان ژاپنی به سایر فواید ثابت شده مصرف فیبر اشاره کردند و گفتند: فیبر همچنین سیستم گوارشی را تقویت می کند و فواید قلبی عروقی از جمله کاهش کلسترول نیز دارد.یاماگیشی نوشت: فیبرخوراکی همچنین ممکن است سایر عوامل خطر ساز ابتلا به زوال عقل مانند وزن بدن، فشار خون، لیپیدها و سطح گلوکز را کاهش دهد.

طبق اعلام کلینیک مایو، بسیاری از فواید فیبر برای سلامتی شامل عادی کردن و نرم کردن حرکات روده، کمک به حفظ سلامت روده، کاهش سطح کلسترول، کمک به کنترل سطح قند خون، کمک به حفظ وزن سالم و حتی کمک به طول عمر بیشتر است.

آلزایمر چیست

بیماری آلزایمر یک بیماری زوال عصبی است که معمولا به کندی آغاز می‌شود و به تدریج رو به وخامت می‌رود. این بیماری علاج‌ناپذیر را اولین بار یک روانپزشک و پاتولوژیست آلمانی به نام «آلویز آلزایمر» در سال ۱۹۰۶ میلادی توصیف کرد. آلزایمر علت بروز ۶۰ تا ۷۰٪ موارد دمانس است. رایج‌ترین علامت ابتدایی این بیماری، اختلال در حافظه کوتاه‌مدت و مشکل در به یاد آوردن اتفاقات اخیر است. با پیشرفت بیماری آلزایمر، علائم آن می‌تواند شامل مشکلات زبانی، مشکل در آگاهی از موقعیت (گم‌شدن)، نوسان خلقی، از دست دادن انگیزه، اهمال و بی‌توجهی نسبت به خود و مشکلات رفتاری باشد.

یاماگیشی گفت که زوال عقل یک بیماری ویرانگر است که معمولاً نیاز به مراقبت طولانی مدت دارد. طبق اعلام «دانشگاه هاروارد»، بزرگسالان آمریکایی بطور متوسط روزانه ۱۰ تا ۱۵ گرم فیبر مصرف می کنند، این درحالی است که وزارت کشاورزی آمریکا (USDA) مقدار روزانه مصرف فیبر را برای زنان  ۲۵ گرم و برای مردان ۳۸ گرم توصیه می کند. 

در حال حاضر هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد، اما گنجاندن یک رژیم غذایی با فیبر بالا از جمله بلغور جو دوسر ممکن است یک تغییر کوچک در شیوه زندگی باشد که می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

سبک زندگی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی