شکست طلسم ۹ ساله «رستاخیز»

فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش که در توقیف به سر می‌برده، سرانجام پس از هشت سال از رونمایی در جشنواره فجر و پس از گذشت شش سال از اکران یک روزه آن در سینماها، قرار است به صورت آنلاین اکران شود. این فیلم پس از پشت سر گذاشتن حواشی فراوان، از روز دوشنبه همزمان با ولادت حضرت عباس(ع)، در سایتی که ویژه اکران آن طراحی شده، به نمایش درمی‌آید. ساخت این فیلم در سال ۱۳۹۱ به پایان رسید و از آن زمان تاکنون، ۹ سال است که در انتظار اکران به سر می‌برد. به بهانه اکران «رستاخیز» در ادامه این گزارش درباره حاشیه و متن این فیلم می‌خوانید.

رونمایی از «رستاخیز» در جشنواره فجر

احمدرضا درویش پس از مدت‌ها تحقیق و مطالعه، نیمه بهمن ۸۸ همزمان با اربعین حسینی فیلم «رستاخیز» را جلوی دوربین برد. فیلم برداری این فیلم در شهرهای مختلف ایران انجام شد و تولید آن در سال ۹۰ به پایان رسید. «رستاخیز» پس از تکمیل مراحل فنی فیلم، در نهایت سال ۹۲ در سی‌ودومین دوره جشنواره فجر رونمایی شد و دست پُر جشنواره را ترک کرد. این فیلم در ۱۱ رشته نامزد شد و هشت جایزه سیمرغ را از آن خود کرد. سیمرغ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین فیلم برداری از جوایز «رستاخیز» هستند.

اکران یک روزه و توقیف فیلم

دو سال بعد از جشنواره فجر، ۲۴ تیرماه ۹۴ اکران این فیلم در سینماها آغاز شد، اما نمایش این فیلم کمتر از یک روز به پایان رسید. نمایش چهره حضرت عباس(ع) و انتقاد معترضان راجع به این موضوع باعث شد اکران «رستاخیز» متوقف شود. در سال‌های گذشته پیشنهاداتی مانند نورانی کردن چهره حضرت عباس(ع) برای حل مشکل فیلم و نمایش آن مطرح شد، اما این پیشنهاد به دلایل فنی و دراماتیک با مخالفت سازندگان فیلم مواجه شد. انتقادها و اعتراض سازندگان «رستاخیز» راجع به توقیف طولانی مدت فیلم و بلاتکلیفی وضعیت این اثر نیز باعث نشد آخرین ساخته درویش رفع توقیف شود و رنگ پرده را ببیند.

انتشار نسخه غیرقانونی در فضای مجازی

شهریورماه ۹۸ نسخه باکیفیت «رستاخیز» با دوبله عربی در یوتیوب منتشر شد و این فیلم به صورت غیرقانونی در دسترس قرار گرفت. پس از پیگیری صاحبان فیلم مشخص شد که این نسخه از «رستاخیز» توسط یکی از کشورهای همسایه و بدون اطلاع و اجازه سازندگان منتشر شده بود. در نهایت پس از شکایت صاحبان این اثر، یوتیوب نسخه قاچاق فیلم را حذف کرد. عوامل «رستاخیز» تماشا و انتشار این نسخه و همچنین کپی‌برداری از آن را حرام و غیرقانونی اعلام کردند. اکنون پس از گذشت دو سال از این ماجرا، قرار است نسخه قانونی و حلال فیلم درویش در دسترس مخاطبان قرار بگیرد.

از مرگ معاویه تا عاشورا

قصه فیلم «رستاخیز» از مرگ معاویه تا شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا را به تصویر می‌کشد. در خلاصه داستان این فیلم آمده: «پس از مرگ معاویه، یزید به عنوان خلیفه‌ مسلمین بر خلافت تکیه می زند و به والی مدینه نامه می‌نویسد که از حسین(ع) بیعت بگیرد. بُکیر بن‌ حُر که به عنوان پیک ویژه دربار دمشق انتخاب شده است مامور رساندن نامه یزید به مدینه می‌شود. او که جوانی پرشور و در جست وجوی حقیقت است، در مدینه درمی‌یابد که حامل نامه‌ای است که در آن به قتل حسین(ع) فرمان داده شده است. بُکیر در مکه با افکار و اندیشه‌های امام حسین(ع) آشنا می‌شود. مردم کوفه با ارسال نامه‌هایی بی‌شمار، حسین(ع) را به کوفه دعوت کرده‌اند تا در قیام علیه یزید، آن‌ها را یاری کند. حر بن یزید ریاحی به همراه بُکیر و دو هزار سوار، از سوی عبیدا… مأمور می‌شوند به سمت کاروان حسین(ع) که به سمت کوفه در حرکت هستند بروند. کاروان امام حسین (ع) در شماری اندک در کربلا به محاصره‌ هزاران نفر از سپاهیان دستگاه خلافت درمی‌آیند.»

حضور ستاره‌ها در نقش‌های واقعی

«رستاخیز» فیلم پربازیگری است و تعدادی از ستاره‌های سینما و چند چهره جدید در آن حضور دارند. آرش آصفی و بهادر زمانی که در زمان ساخته شدن این فیلم چهره‌های آشنایی نبودند به ترتیب نقش «بُکیر بن حر» و حضرت عباس(ع) را ایفا کرده‌اند. آصفی اکنون با مجموعه «خانه امن» و «سرجوخه» شناخته می‌شود و زمانی نیز تجربه بازی در سریال «کرگدن» و «یاور» را داشته است. بابک حمیدیان نقش دو شخصیت «عبیدا… بن زیاد» و «یزید بن معاویه» را برعهده دارد و با گریم‌های متفاوتی ظاهر شده است. فرهاد قائمیان نقش «حر بن یزید ریاحی»، حسن پورشیرازی نقش «عمر بن سعد» و انوش معظمی نقش «شمر» را بازی کرده‌اند. مهتاب کرامتی، پوریا پورسرخ، بهنام تشکر، لیلا بلوکات، زهره حمیدی و میرطاهر مظلومی از دیگر بازیگران این فیلم هستند. زنده‌یاد پرویز پورحسینی و مرحوم انوشیروان ارجمند نیز در «رستاخیز» ایفای نقش کرده‌اند و اکنون فیلم در زمانی که آنان در قید حیات نیستند، به نمایش درخواهد آمد.

اکران آنلاین در پلتفرم اختصاصی

مرداد سال گذشته، تقی علیقلی‌زاده تهیه‌کننده «رستاخیز» در گفت‌وگو با ایسنا، از تصمیم صاحبان فیلم برای نمایش آنلاین آن در پلتفرمی مخصوص اکران در سراسر دنیا خبر داد. این تهیه‌کننده آذرماه امسال نیز ۱۶ اسفند را به عنوان تاریخ آغاز اکران آنلاین «رستاخیز» اعلام کرد. اکنون وعده‌ها عملی شده و قرار است این فیلم بالاخره پس از گذشت ۶ سال از اکران عمومی کوتاهش، در سینمای آنلاین نمایش داده شود. سایتی ویژه اکران آنلاین «رستاخیز» طراحی شده است و طبق توضیحاتی که علیقلی‌زاده قبلا در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بود، این فیلم به زبان فارسی، عربی، فرانسه و ۱۰ زبان رایج دیگر به صورت زیرنویس، منتشر خواهد شد. پلتفرم حلال‌چنل به دلیل امکان کسب درآمد غیرریالی و فروش فیلم در سراسر دنیا با ارزهای رایج جهانی طراحی شده است. هنوز قیمت بلیت «رستاخیز» اعلام نشده است. راه‌اندازی پلتفرمی اختصاصی برای اکران یک فیلم ایرانی در دنیا، اتفاق جدیدی است که پیش از این در سینمای ایران سابقه نداشته است و این اتفاق اولین‌بار با نمایش «رستاخیز» رخ می‌دهد.

احتمال دارد «رستاخیز» در پلتفرم‌های داخلی مانند فیلیمو و نماوا نیز اکران شود. تقی علیقلی‌زاده پیشتر اعلام کرده بود که سرویس‌های وی‌اودی داخلی نیز از لحاظ فنی و تکنیکی، قابلیت نمایش «رستاخیز» را دارند، اما به دلیل فراهم کردن امکان فروش غیرریالی فیلم راه‌اندازی این پلتفرم لازم بوده است. علیقلی‌زاده وعده داده بود «رستاخیز» در حلال‌چنل و پلتفرم‌های داخلی توزیع خواهد شد، با این اوصاف احتمالا مدتی پس از نمایش فیلم در پلتفرم اختصاصی آن، شاهد اکران «رستاخیز» در فیلیمو و نماوا نیز خواهیم بود، اما فعلا درباره جزئیات این موضوع خبری منتشر نشده است.

بازگشت احمدرضا درویش به سینما

احمدرضا درویش پس از هشتمین ساخته خود یعنی فیلم «رستاخیز»، در سال‌های گذشته از عرصه کارگردانی فاصله گرفته و فیلم جدیدی را جلوی دوربین نبرده است. اکران آنلاین «رستاخیز» بازگشت این کارگردان به سینما را رقم خواهد زد. احمدرضا درویش تصمیم دارد اولین سریال خود با نام «کندو» را بسازد. دی‌ماه امسال خبر برگزاری جلسه‌ای با حضور علی دارابی معاون امور استان‌ها صداوسیما، عزت‌ا… ضرغامی رئیس سابق سازمان و احمدرضا درویش منتشر شد. دارابی نوشت درویش و مهدی فرجی تهیه‌کننده قصد دارند «کندو» را با هدف پرداختن به زیبایی‌های سیستان و بلوچستان بسازند. باید صبر کرد و دید با مشخص شدن تکلیف «رستاخیز» درویش تولید «کندو» را رسما آغاز می‌کند یا خیر.

۵۸۵۸

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی