رئیس مجلس کجاست؟ / توهین تندتر دبیر کمیسیون مشترک به مخالفان و منتقدان «صیانت»

«گرگ‌های مجازی» و «سگ‌های قلاده‌های بلند» دائم در حال به سینه زدن سنگ آن ور آبیا هستند و مردم را فریب می‌دهند ریچارد المان در خصوص این افراد می‌گوید این سگ‌های قلاده بلند خودشان هم نمی‌دانند که دارند بی مزد در زمین بازی ما و برای ما کار می‌کنند؛ این توضیح دبیر کمیسیون ویژه طرح صیانت در رابطه با توییتی که مورد هجمه و انتقادات فراوان در فضای مجازی و رسانه‌ها شد، است. توییتی که از سوی بسیاری از کاربران فعال در فضای مجازی و رسانه‌ها توهین مستقیم به مخالفان طرح صیانت و افکارعمومی بود. در ادامه گفتگو با  مهرداد ویس کرمی، دبیر کمیسیون ویژه طرح صیانت با سایت دیده‌بان ایران  را میخوانید:

*آقای ویس‌کرمی! توییتی از شمادر فضای مجازی منتشر شد که باعث هجمه‌ها و انتقادات فراوانی از جانب کاربران فضای مجازی و رسانه‌ها شد! نظر شما از این توییت چه بود؟ آیا فکر نمی‌کنید که این توییت توهین مستقیم به مخالفان طرح صیانت است؟

شایعات از بین نمی‌رود. کسی‌که به عمد نمی‌خواهد متوجه شود را باید چه‎‌کار کرد؟ این فرد با هیچ دلیل و سند قانع نمی‌شود. تمام این هجمه و حملاتی که علیه بنده صورت گرفته به‌دلیل موافقت و تلاش بنده در جهت اجرایی شدن طرح صیانت است. این توییت بنده اصلاً ربطی به طرح صیانت نداشت. فضای مجازی یک امر حاکمیتی است؛ بدین معنا که باید در خصوص بایدها و نبایدها آن تصمیم گرفته شود. همه کشورهای پیشرفته قانون مدیریت فضای مجازی را اجرایی کرده‌اند؛ در کشور ما هم باید این قانون‌گذاری وجود داشته باشد. افرادی که به توییت بنده حمله کردند از ول‌انگاری در فضای مجازی سوءاستفاده کرده، از آب گل‌آلود ماهی گرفته و مردم و مخاطبین ما را فریب می‌دهند. بنده این افراد را با عنوان «گرگ‌های مجازی» معرفی کردم. این افراد قماربازی را در فضای مجازی ترویج داده و به شغل قاچاق انسان مشغول هستند. این «سگ‌های قلاده بلندی» که بنده در توییتم به‌کار بردم از ریچارد المان فرد بانفوذ در آمریکا بود و بنده فکر می‌کردم جامعه اسم ریچارد المان به گوشش خورده برای همین از تعبیرات وی در توییتم استفاده کردم.

مردم با قانونمند کردن فضای مجازی مشکلی ندارند!  ریچارد المان می‌گوید «سگ‌های قلاده بلند» بی مزد در زمین بازی ما بازی می‌کنند! / حملات علیه بنده برای به حاشیه کشاندن طرح صیانت است!

در توییت‌های بعدی هم توضیح دادم کسانی مخالف قانون‌گذاری در فضای مجازی‌اند که با اجرایی شدن این طرح منافع‌شان در خطر قرار می‌گیرد. برخی به دنبال‌ سوء استفاده هستند و می‌گویند تو منظورت مردم بود! اتفاقا مردم شاید با یک طرح خاصی مخالف باشند اما با قانونمندی فضای مجازی مشکلی ندارند. فردا اگر کسی فرزندش را در فضای مجازی اغفال کنند حکومت را مقصر این اتفاق می‌داند. روی صحبت بنده اصلا مردم نبوده و نیستند. منظور توییت بنده این بود که «گرگ‌های مجازی» و «سگ‌های قلاده‌های بلند» دائم سنگ آن ور آبی‌ها را به سینه زده و مردم را فریب می‌دهند؛ ریچارد المان در خصوص این افراد می‌گوید این سگ‌های قلاده بلند خودشان هم نمی‌دانند که دارند بی مزد در زمین بازی ما و برای ما کار می‌کنند. کسانی‌که می‌خواهند ذهن مردم را درگیر کنند می‌گویند تو منظورت همه مردم بوده است. هیچکس نمی‌تواند جمله را این‌گونه تفسیر و تعبیر کند؛ چون ما نمایندگان حواسمان است که چه حرفی بزنیم! یکسری عامدانه این توییت بنده را «کوت» کرده و بعد قضیه را به اینستاگرام بردند. خیلی‌ها ندانسته درگیر این فضاسازی و جوسازی شدند. بنده هر چقدر هم توضیح دادم اما فایده‌ای نداشت چون این جماعت دوست دارند آنطور که دوست دارند مسائل را تعبیر و تفسیر کنند تا بنده را به دلیل طرح صیانت تخریب کنند. این‌ حملات علیه بنده همه برنامه‌ریزی شده و برای زدن و به حاشیه کشاندن طرح صیانت است.

آقای ویس‌کرمی! طرح صیانت منتقدان فراوانی حتی در میان خود نمایندگان دارد و بسیاری از مردم در رابطه با این طرح مخالفت خودشان را بارها اعلام کردند. چه چیزی در مورد این طرح از دید مردم پنهان شده است که نمایندگان مجلس در صف اول انتقاد از این طرح هستند؟

مخالفت‌ها در خصوص طرح صیانت دو دسته است. یک گروه از مخالفان، معترض به طرح اولیه هستند در صورت‌که ما طرح اولیه را بارها اصلاح کردیم! طرحی که کلیاتش در کمیسیون اصل ۸۵ تصویب شده هیچ شباهتی با طرح اولیه نداشته و ۱۲ ماده آن حذف شده و بقیه مواد هم اصلاح شده است. برخی دیگر به‌دلیل عدم آگاهی گمان می‌کنند اگر طرح صیانت اجرا شود کل فضای مجازی فیلتر می‌شود در حالی‌که این یک تفکر اشتباه است. برخی عامدانه برای مخالفت با نظام طوری در جامعه جا انداختند که مردم به مخالفان بی چون و چرای طرح صیانت تبدیل شوند! کجای این طرح درباره فیلتر شبکه‌های مجازی حرف زده؟ در گفت‌وگوی ویدیویی اخیر بنده که درباره طرح صیانت صحبت‌هایی را مطرح کردم خود مجزی این برنامه هم جهت‌دار و مغرضانه حرف می‌زد و این بسیار غیرحرفه‌ای و خطرناک است. همین مجری نتوانست ثابت کند که طرح صیانت در جهت فیلترینگ فضای مجازی است. آیا عقل سلیم می‌پذیرد که ول‌انگاری و جرم‌های فضای مجازی به امان خدا رها شود؟!

بدرقه توهین های بدون مرز با سکوت رئیس مجلس / ویس‌کرمی: مروجان قماربازی در فضای مجازی و فعالان  قاچاق انسان به توئیت من حمله کردند

 

بیشتر بخوانید:

اما در روز رای‌گیری درباره کلیات طرح صیانت آقای رشیدی‌کوچی صراحتا در این جلسه از نمایندگان پرسیدند که آیا طرح که به آن رای داده یم‌شود با طرحی که به مردم معرفی شده یکی است؟! هیچکس هیچ پاسخی به ایشان نداد و همین صحبت ایشان مهر تاییدی بر درست بودن انتقادات وارده به طرح صیانت است!

طرح صیانت ۳ مرتبه ویرایش شده است. ما حتی آخرین نسخه طرح صیانت که توسط کمیسیون فرهنگی اصلاح شده بود را قبول نکردیم و قرار شد که یک کمیسیون ویژه با حضور کارشناسان برای این طرح تشکیل شود. ما بعد از ۵ ماه کلیات این طرح را تصویب کردیم. این از اختیارات کمیسیون ویژه طرح صیانت است که این طرح را صد در صد تغییر دهد! هیچ کمیسیونی قول این را نمی‌دهد که طرحی که به آن ارجاع داده شده بدون تغییر به تصویب برساند! طرح صیانت به دلیل اصل ۸۵ تغییرات اساسی کرده و یکسری عیوب برطرف شده است. در ثانی آقای رشیدی‌کوچی اصلا عضو کمیسیون نیست که می‌آید اظهارنظر می‌کند. حالا ایشان یکسری از ادعاها و نامه‌هایی را عنوان کرده و می‌خواست بگوید که عضو کمیسیون است، ما به جای ایشان  خانم معصومه پاشایی را به این کمیسیون اضافه کردیم. در ۲۳ نفر اعضای کمیسیون، ۱۹ نفر رای مثبت داده و تنها یک رای ممتنع توسط خانم پاشایی ثبت شد! خانم پاشایی دلیلشان برای دادن رای مخالف این بود که طرح صیانت را نخوانده‌اند! آقای رشیدی اصلا عضو کمیسیون نبود اما طبق آیین‌نامه مجلس هر نماینده‌ای می‌تواند در هر کمیسیونی بدون حق رای شرکت کند! ما به ایشان اجازه دادیم که اظهارات و نقدهای خود را مطرح کند چون مخالف دیگری وجود نداشت موافقان صحبتی نکردند و رای‌گیری انجام شد. هیچ ابهامی در رای‌گیری لیات طرح صیانت وجود ندارد. ما حتی این ابهامی که معاونت قوانین مطرح کرده بود را وارد نمی‌دانیم. به‌جای اینکه یک فرآیندی قانونی در مجلس طبق قانون پیش برود، برخی یک شوی تبلیغاتی تشکیل می‌دهند که جنجال درست کنند.

آقای ویس‌کرمی! شما در مصاحبه‌ای که اخیرا داشتید گفته بودید که طرح صیانت یک طرح «حاکمیتی» است و اگر حاکمیت بخواهد کاری را انجام دهد، انجام می‌دهند! اساسا منظور از طرح حاکمیتی چیست؟ علی خضریان و احمدحسین فلاحی در اظهاراتی صرحتا اعلام کردند که هدف از اجرای این طرح عدم تکرار یک آبان ۹۸ دیگر است! نظر شما در این باره چیست؟

برخی برداشت اشتباه از لفظ «حاکمیتی» که بنده مطرح کردم، داشتند و تصور دارند منظور از حاکمیتی یک نوع دیکتاتوری‌ است. اصطلاح حاکمیتی یعنی موضوعی که نظام در خصوص آن تصمیم بگیرد! چون فضای مجازی یک موضوع بسیار مهمی بوده و در رابطه با کسب و کار و سلامت و امنیت روانی جامعه است، بنابراین این وظیفه ما است که این امنیت روانی را برایشان فراهم کنیم. الان اقتصاد و بانک‌ها هم حاکمیتی است! منظور بند این بود که حاکمیت ما باید در خصوص فضای مجازی یک تصمیم قاطع بگیرد. بنده بارها گفته‌ام ما نظرات معاونت حقوقی و نمایندگان را محترم می‌شماریم اما ملاک رای کمیسیون طرح صیانت است این حرف قانون است نه من! مردم از این قوانین خبر ندارند. متاسفانه اطلاع‌رسانی ما هم بسیار ضعیف بوده و باعث چنین برداشت‌های اشتباهی شده است. قانون را مجلس می‌نویسد و ملاک تصویب قوانین صحن و کمیسیون اصل ۸۵ است! تصویب طرح صیانت در کمیسیون اصل ۸۵ موقت است چون در صحن به رای گذاشته نشده؛ اگر این قانون در صحن تایید می‌شد تبدیل به یک قانون دائم می‌شد اما در اصل ۸۵ نمایندگان تصمیم می‌گیرند که این طرح برای مثال ۵ ساله اجرا می‌شود و اگر خوب بود مجلس بعد این مدت زمان را تمدید می‌کند! معلوم نیست که مجلس بعدی ما حضور داشته باشیم، مجلس دوازدهم می‌تواند اگر این طرح را دوست نداشت یا هر چیز دیگری این طرح را تمدید نکند.

یعنی اجرای این طرح ربطی به اعتراضان آبان ۹۸ ندارد؟

یکی از آسیب‌های جدی که به کشور وارد شده مربوط به فضای مجازی است. نمونه بازر آن روح‌الله زم بود! شما ببینید همین زم چه آسیبی به کشور وارد کرد! چقدر این فرد دروغ و شایعه منتشر کرد! ما الان در فضای مجازی مشکل امنیتی، اغوا و فریب جوانان و مشکلات اخلاقی را داریم. فضای مجازی باید قانون داشته باشد. این طرح می‌خواهد جرم‌های فضای مجازی را دسته‌بندی و مجرمان را شناسایی کند تا یک نظمی در فضای مجازی حاکم شود. طرح صیانت بدین معناست کسانی‌که عکس‌های خانوادگی مردم را هک می‌کنند و در فضای مجازی منتشر می‌کنند را به سزای عملشان برسانیم. ما ضربه‌های بسیار زیاد و بزرگ امنیتی از همین فضای مجازی خوردیم! همین که یک توییت بنده بدین شکل بازتاب داده می‌شود و بنده را مورد حمله قرار می‌دهند یعنی فضای مجازی یک فضای ول‌انگار است. چطور ما مبحث به این مهمی را پشت گوش انداختیم؟! همین حملاتی که به توییت بنده شد نشان داد که حتما باید طرح صیانت اجرا شود. ما طرح صیانت را با وجود همه هجمه‌ ‌ها توهین‌ها اجرا می‌کنیم. متاسفانه برخی درباره طرح صیانت تیتر و توییت دروغ می‌نویسند!

۲۱۲۱۵

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی