بسیج اساتید میدان‌دار حل علمی مسائل نظام اسلامی باشد

به گزارش ایرنا از مرکز رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب)، محمدرضا مردانی در ادامه نشست معاونت پژوهش و فناوری سازمان بسیج اساتید که امروز (پنجشنبه، ۱۲ اسفند) با هدف تقدیر از اندیشکده‌های دارای بسته سیاستی برتر برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به عنوان جشنواره‌ی حاضر که مزین به اسم شهید بزرگوار شهید چمران است، مناسب است ابتدا فرازی از بیانات مقام معظم رهبری را در این خصوص، اول به خودم و سپس به دوستان بزرگوار یادآوری کنم. ایشان در دیدار با اعضای بسیج اساتید دانشگاه ها در سال ۱۳۹۸ فرمودند «پس این توقع بیجا نیست؛ وقتی انسان این حرکت را می‌بیند، این رشد را می‌بیند، این توقع بیجا نیست که ما بخواهیم دانشگاه جمهوری اسلامی، در آینده عناصری مثل چمران را پرورش بدهد. آن وقت شما ببینید چه خواهد شد! نظامی با مطالبات بین‌المللیِ در سطح اعلا در زمینه‌ی انسان، در زمینه‌ی حکومت، در زمینه‌ی زن، در زمینه‌ی اخلاق و در زمینه‌ی علم. مطالبات امروز ما، مطالبات بین‌المللی است…. پس در درجه‌ اول توی دانشگاه‌ها کار علمی، کار پژوهشی و تحقیقی، کار معنوی و ایمانی، حاکم کردن روحیه‌ی مجاهدت و جهاد بر همه‌ی فعالیت‌ها، قدم‌های اصلی‌ است که باید وجود داشته باشد. و آنگاه سامان دادن به این حرکت».

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه سخنان خود تشکیل تمدن نوین اسلامی را یکی از اهداف اصلی اسلام از زمان نزول آیات الهی عنوان کرده و حجم عظیم دستورات اجتماعی، سیاسی و حتی قضایی اسلام در کنار دستورات عبادی و فردی، را ناظر به اهمیت متناظر اسلام به هر دو بعد فردی و اجتماعی انسان دانسته و افزود: اسلام جامعه‌ی منزّه و الهی را عامل موثری در عاقبت دنیوی و اخروی فرد می‌داند و از این‌روست که بیشتر از هر مکتبی رویکرد اجتماعی و سیاسی دارد. این رویکرد و صبغه‌ی مهم اسلامی تا مدت‌ها در محاق تسلط حاکمان غیر انقلابی بر جوامع مسلمان بود. اما در قرن بیستم و بعد از قرن‌ها سکوت، امام خمینی این پیر فرزانه، پژواک صدای رحمانیِ اسلام در عالم شد.

 مردانی همچنین با تاکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمودند”خطّی که نظام اسلامی ترسیم می‌کند، خطّ رسیدن به تمدّن اسلامی است“، «انقلاب اسلامی»، «نظام اسلامی»، «دولت اسلامی»، «کشور اسلامی» و «تشکیل تمدن اسلامی» را مراحل پنج‌گانه پیش روی حرکت انقلاب اسلامی عنوان کرد.

وی افزود: در گام بعدی رهبر معظم انقلاب با صدور ”بیانیه گام دوم“ به تشریح دقیق اصول و مختصات حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی پرداختند. این بیانیه حقاً منشور دقیقی است که در آن همه‌ی ملزومات حرکت رو به جلوی انقلاب و مردم با دقت تعیین و تشریح شده است. جایگاه علم و علم آموزی در این بیانیه نشان از اهمیّت بالای علم از منظر مقام معظم رهبری لازمه‌ی حرکت مستحکم و پویایِ انقلاب است. در بیانیه ۱۰ صفحه‌ای «گام دوم انقلاب اسلامی»، ۲۰ بار کلمه‌ی علم تکرار شده و اولین توصیه از بین توصیه‌های مهمِ ۷گانه‌ی این بیانیه‌ی مهم توصیه به علم و پژوهش است.

این استاد دانشگاه سپس از جایگاه ویژه علم در نظام جمهوری اسلامی سخن گفته و منشاء این رویه را تعظیم و تکریم علم در تعالیم و معارف اسلامی دانسته و عنوان کرد: پیامبر اسلام خود را شهر علم و امیرالمومنین را دروازه‌ی ورود به این شهر معرفی می‌کنند.حضرت علی در باب اهمیت علم می فرمایند:« العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه. علم اقتدار است. هر کس این قدرت را به چنگ آورد می تواند تحکم کند می تواند غلبه پیدا کند هر کسی این اقتدار را به دست نیاورد، صیل علیه بر او غلبه پیدا خواهد شد، دیگران بر او قهر و غلبه پیدا می کنند به او تحکم می کنند» . ائمه‌ی شیعه نیز نه تنها به فقاهت و اخلاق و تعبّد اهمیت می‌دادند که در علم و نشر علوم نیز سرآمد بودند.

مردانی همچنین گفت: امام خمینی در مورد اهمیت دانشگاه در جمهوری اسلامی می فرمایند «دانشگاه، مبداءِ همه تحولات است» و در جای دیگر از بابِ تذکر نسبت به اهمیت دانشگاه و حفظ رویه‌ی علمی و اسلامی آن می فرمایند «اگر دانشگاه را ما سست بگیریم و از دست برود، همه چیزمان از دستمان رفته است». بنابراین دانشگاه در جمهوری اسلامی مختصات و ملزومات خود را دارد. دانشگاه برای دانشجو نباید صرفاً محلی برای اخذ مدرک باشد. نگاه استاد به دانشگاه نباید نگاه به محلی برای کسب درآمد و ارتقاء باشد. دانشگاه در جمهوری اسلامی باید مرکزِ تولید علم نافّع باشد، علمی که بتواند به عنوان نرم افزار جامع ایجاد تمدّن نوین اسلامی عمل کند. دانشگاه مرکز تولید علم و عالم برای همه‌ی حوزه های مهم کشور است. اقتصاد، صنعت، قدرت نظامی، محیط زیست و… همه و همه متاثر از قوّت دانشگاه هستند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور سپس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری به بیان اهمّی از ملزومات توسعه‌ی علمی کشور بعنوان پیشرانِ حرکتِ جمهوری اسلامی به سوی آرمان والای خود، یعنی تشکیل تمدن نوین اسلامی پرداخته و بیان کرد:  تولید علم در کشور باید اقتدار آفرین و منشاء تحول در اقتصاد و صنعت و سایر حوزه‌ها باشد. تولید علم در جمهوری اسلامی باید ناظر به مختصات بومی و نیازهای کشور باشد. در تولید علم در کشور باید بجز نیازهای روز کشور و جامعه، مسائل پیش روی کشور در آینده نیز لحاظ گردد.

در سال ۱۹۹۶ ما تنها ۷ صدم درصد در تولید علم در جهان سهم داشته ایم که این میزان اکنون به ۱ و ۹۸ صدم درصد رسیده است، یعنی سهم ما از تولید علم در جهان بیش از ۲۸ برابر شده است. سرعت رشد علم کشور۱۱ برابر میانگین جهانی است و بعد از چین با نرخ رشد ۱۳ درصد ایران با نرخ رشد بیش از ۱۰ درصد دومین کشورِ پر شتاب در حوزه علم است. بر اساس آخرین رنکینگ منتشر شده که مربوط به سال ۲۰۲۰ است ایران جایگاه شانزدهم تولید علم را در جهان داراست. اما این سرعت باید بیشتر هم شود و در عین حال همانطور که گفته شد، محرّک و مقوّم اقتصاد و صنعت هم باشد.

وی در پایان افزود: اندیشکده‌های بسیج اساتید حائز نقش بی بدیلی در پایه ریزی تمدن نوین اسلامی هستند. نگاه تخصصی، حل المسائلی و مسئله محور اندیشکده‌های بسیج اساتید در کنار عزم جهادی اساتید بسیجی، استعدادی بی نظیر برای حل مشکلات کشور و تقویت حرکت نظام اسلامی  به سوی آرمانشهر خود یعنی تمدن نوین اسلامی است. اساتید بسیجی به عنوان فرماندهان جنگ نرم و پیش قراولان جهاد علمی کشور آماده همکاری با همه‌ی ارگان‌ها و مسئولین جهت تسریع و تقویت حرکت انقلاب در همه‌ی عرصه‌ها هستند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی