کاهش مصرف آب و افزایش محصولات کشاورزی با سوپرجاذب ایرانی

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، محسن صادقیان مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کیمیا تراوا تک با بیان اینکه سوپر جاذب‌های تولیدی این شرکت به‌صورت گسترده در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، گفت: سوپر جاذب‌ها یا ابر جاذب‌ها مواد پلیمری هستند که به دلیل شبکه‌هایی که درون خود دارند، آب را تا ۵۰۰ برابر وزن خود نگهداری می‌کنند.

وی بیان کرد: یکی از صنایعی که سوپر جاذب‌ها در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، کشاورزی است. خشک‌سالی‌های شدید در کشور و از بین رفتن مزارع و باغ‌ها ضرورت استفاده از این ماده را برای احیای صنعت کشاورزی توجیه‌پذیر می‌کند.

صادقیان افزود: مکانیسم عملکرد این ماده در خاک به‌گونه‌ای است که پس از آبیاری، آب و مواد مغذی خاک را درون خود جذب کرده و متورم می‌شود و سپس در صورت نیاز ریشه آب را به‌صورت تدریجی بازمی‌گرداند. به‌طورکلی با استفاده از سوپر جاذب برای گیاهان با دوره آبیاری کوتاه‌مدت، هر سه دوره آبیاری به یک دوره و برای گیاهان با دوره آبیاری بلندمدت هر دو دوره آبیاری به یک دوره تبدیل می‌شود. ‌ استفاده از این محصول باعث جلوگیری از هدر رفت آب می‌شود و همچنین خاک بدون آبیاری مجدد، مدت‌زمان بیشتری آب را درون خود نگه‌داری می کند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد:‌ این محصول به دلیل فناوری به کار رفته در فرآیند تولید و استفاده از نانو ذرات در ساختار آن باعث افزایش کیفیت شده به‌گونه‌ای که نسبت به نمونه‌های مشابه از مشخصات و ویژگی‌های بالاتری برخوردار است. این ویژگی‌ها در نهایت سبب جذب آب بالاتر و همچنین افزایش ثمردهی محصول شده است.

وی یادآور شد: سوپر جاذب تراوا قابل استفاده برای درختان میوه، گیاهان جالیزی و زراعی، کشت دیم، درختان غیر مثمر، فضاهای سبز، چمن‌کاری‌ها و زمین‌های گلف، جابجایی نهال و هیدروپونیک است. این سوپر جاذب را می‌توان به دو طریق خشک و هیدروژل مورد استفاده قرار داد.

صادقیان افزود: این محصول به‌غیر از کشاورزی در بخش صنعتی و بهداشتی نیز کاربرد دارد و جزو سه ماده شیمیایی محسوب می‌شود که واردات آن به علت حجم مصرف بالا در کشور زیاد است. در بحث کشاورزی این محصول داخلی صرفه‌جویی ارزی خوبی به همراه داشته است.

به گزارش معاونت و فناوری ریاست جمهوری، این فناور بیان کرد:‌ از مزایای استفاده از سوپر جاذب تراوا می‌توان به قابلیت نگهداری آب در خاک و کاهش ۵۰ تا ۷۰ درصدی مصرف آب، افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی محصول به جهت نگه‌داری مداوم آب و مواد غذایی در کنار ریشه، کاهش مصرف کود مورد نیاز گیاه و رشد سریع‌تر و همچنین افزایش عمر گیاه نام برد.

صادقیان تاکید کرد:‌ همچنین این محصول باعث جلوگیری از هدر رفت آب به دلیل نگه‌داری آب و مواد غذایی درون ساختار خود، جلوگیری از تبخیر آب درون خاک به خصوص در تابستان، افزایش گردش هوا درون خاک و بهبود خاصیت خاک، طول عمر بین پنج تا هفت سال و حفاظت از محیط‌زیست در برابر خشک‌سالی و هدر رفت منابع آب زیرزمینی می‌شود.

وی گفت: در برخی کشورها استفاده از این محصول اجباری است و این شرکت هفتمین کارخانه در دنیا محسوب می‌شود که توان تولید سوپر جاذب‌ها را دارد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان کیمیا تراوا تک با اشاره به اینکه تسهیلاتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند بسیار خوب است، افزود: دانش‌بنیان بودن مزیت‌های زیادی به همراه داشته و حمایت‌های این مجموعه بسیار کارساز بوده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی