بهتر است تا جایی که امکان دارد با همین قیمت‌ها جلو برویم

مهسا بهادری: هر سال با نزدیک شدن به سال جدید و شروع اکران‌های نوروزی یکی از مهم‌ترین مسائلی که ذهن مخاطب سینمادوست را درگیر می‌کند، افزایش قیمت بلیت سینماهاست. مسئله اینجاست که آیا افزایش قیمت بلیت آن هم در شرایطی که سینماها تازه در حال جان گرفتن هستند، به بهبود اوضاع کمک می‌کند یا بیش‌تر باعث آسیب رساندن به آن می‌شود؟

سجاد نوروزی از اعضای شورای صنفی اکران به تازگی در گفتگو با مهر درباره تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت بلیت سینماها برای اکران سال آینده گفت: «در این زمینه با همکاری صنوف و وزارت ارشاد تصمیم‌گیری‌هایی شده است که به زودی اعلام می‌شود. واقعیت این است که با این شرایط خاص اقتصادی قیمت بلیت سینما بالاخره باید تفاوت حداقلی با قیمت یک ساندویچ داشته باشد. وقتی قیمت همه چیز افزایش داشته و هزینه‌های اداره سالن چند برابر شده طبیعتاً قیمت بلیت سینما هم باید تابعی از وضع فعلی باشد. وقتی وضعیت اقتصادی کشور در همه حوزه‌ها نامساعد است، براساس کدام منطق می‌خواهیم سینما را از آن تفکیک کنیم؟»

سید امیر سیدزاده، تهیه کننده سینما، باور دارد در شرایط فعلی مصلحت بر این است که قیمت بلیت سینما افزایش پیدا نکند، چون اگر گران شود، قطعا کاهش مخاطب خواهیم داشت، به همین دلیل باید صبر کنیم که وضعیت کرونا بهتر شود، محدودیت‌ها برداشته شود و مخاطب سمت سینما بیاید تا فیلم‌ها فروش خوبی را تجربه کنند، به محض اینکه فیلم‌ها فروختند، پول به صنعت سینما تزریق می‌شود، پول که به صنعت سینما تزریق شود، آن زمان می‌توانیم نرخ بلیت را با در نظر گرفتن تورم، به قدری افزایش دهیم که مخاطبانمان از دست نروند.

بهتر است تا جایی که امکان دارد با همین قیمت‌ها جلو برویم
سیدامیر سیدزاده

ممکن است این پرسش مطرح شود که مگر شرایط فعلی چه ایرادی دارد؟ باید پاسخ داد که سال ۱۳۹۹ و حتی سه ماه ابتدایی ۱۴۰۰ بخاطر شیوع کرونا، چراغ سینماها خاموش بود و فروش کل فیلم‌های سینمایی حتی به ۱۰۰ میلیون تومان هم نرسید، در چنین شرایطی قیمت بلیت سینما به ۳۰ هزارتومان رسید و اوضاع سینماها بسیار بد بود تا تا زمانی که چند فیلم پرفروش مانند«دینامیت»، «گشت ارشاد۳»، «قهرمان» و «آتابای» به سینماها آمدند. سینماها پس از مدت زیادی تعطیلی تازه در حال جان گرفتن هستند و این ریسک وجود دارد که اگر قیمت بلیت افزایش پیدا کند، رشد حضور مخاطبان کند شود.

محمدرضا مصباح، تهیه کننده سینما می‌گوید رخ دادن این اتفاق در شرایط فعلی، باعث می‌شود سینما به یک کالای لوکس تبدیل شود، او در این‌باره توضیح داد: «من فکر می‌کنم سینما سرگرمی است و اگر بخواهیم این نگاه سرگرمی را داشته باشیم، نمی‌توانیم افزایش قیمت بلیت را شرایطی که مردم در تنگنا هستند انجام دهیم، فکر می‌کنم بهتر است افزایش قیمت بلیت سینما، بعد از افزایش همه محصولات انجام شود. به عقیده من اگر قیمت بلیت سینما را زود افزایش دهیم، پس از مدت کوتاهی سینما از سبد خانوار ایرانی حذف می‌شود و به عنوان کالای لوکس به حساب می‌آید به همین دلیل دیگر نمی‌توان به راحتی آن را احیا کرد، پس بهتر است تا جایی که امکان دارد با همین قیمت‌ها جلو برویم.»

   بیش‌تر بخوانید:

       سیدزاده: شورای صنفی نمایش، به بهانه بازیگر چهره نداشتن، به برخی از فیلم‌ها، فرصت اکران نمی‌دهد

       فروش فیلم‌ها نصف شد / «خورشید» هنوز مخاطب دارد

       از بزرگ‌ترین فیلم‌سوزی تاریخ تا جنگ بر سر اکران

قیمت‌ها چه زمانی گران شود بهتر است؟

هیچ کس مخالف گرانی قیمت بلیت سینما نیست، آن هم در زمانی که همه چیز گران شده؛ اما پیشنهادی که در این ایام مطرح می‌شود این است که بهتر است اینکار به مرور زمان و در یک موقعیت مناسب اتفاق بیفتد. 

سیدزاده درباره زمان درست افزایش قیمت بلیت سینما گفت: «زمانی این افزایش قیمت درست و مناسب است که دیگر اثری از کرونا نباشد، البته نباید سال دیگر ناگهانی قیمت بلیت را به ۵۰ هزار تومان برسانیم چون کشش ندارد، باید به صورت پله‌کانی این افزایش انجام شود مثلا سالی ۱۵ درصد که مخاطب سینمارو هم بتواند خودش را با شرایط وقف دهد.»

سیدزاده به آسیب ندیدن سینمادارن از عدم افزایش قیمت بلیت سینما اشاره کرد و گفت: «اگر بلیت سینما افزایش پیدا نکند، سینماداران هم آسیب نمی‌بینند چون درآمد اصلی سالن‌های سینما، از فروش بلیت نیست، از محل فروش و غرفه‌هایی است که در سینماها فعالیت می‌کند، بنابراین درست است که اگر قیمت بلیت افزایش پیدا کند ۱۰ تا ۱۵ درصد از آن سهم در جیب سینمادار می‌رود، اما به همان نسبت کاهش مخاطب را خواهیم داشت. پس بهتر است از گران کردن بلیت خودداری کنیم و مطمئن باشیم درآمد سینمادار هم کاهش پیدا نمی‌کند.»

محمدرضا مصباح هم پیشنهاد داد تا اینکار پس از افزایش قیمت تمام محصولات انجام شود تا نه مخاطب از دست برود، نه سینماداران و صاحبان اثر آسیب ببینند. 

او حتی معتقد است اگر افزایش قیمت بلیت نباشد، سینما زودتر رونق می‌گیرد، در این‌باره هم گفت: «فکر می‌کنم که باید مخاطب سینما را با سینما آشتی دهیم، بالاخره پس از دوسال بحران کرونا و عادت مردم به دیدن فیلم از طریق تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، به هر حال جذب مردم و هدایت آن‌ها به سمت سالن‌های سینما سخت است، به هرحال افزایش بلیت می‌تواند این سختی را هم بیش‌تر کند.»

بهتر است تا جایی که امکان دارد با همین قیمت‌ها جلو برویم
محمدرضا مصباح

 در واقع به نظر می‌رسد افزایش قیمت بلیت سینما در شرایط فعلی نه تنها به بهبود اوضاع کمکی نمی‌کند، بلکه باعث کند شدن روند بازگشت مخاطبان به سینما می‌شود. 

۵۸۲۴۵

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی