فرهاد آئیش: به همکارانم حق می‌دهم که با تلویزیون قهر کنند

فرهاد آئیش درباره اینکه این روزها برای تلویزیون چه کاری انجام می دهد؟ گفت: در حال حاضر مشغول بازی در یک سریال برای تلویزیون هستم که دو ـ سه ماه است کارم شروع شده و فکر می‌کنم تا ۶ ماه دیگر ادامه داشته باشد. این مجموعه هنوز نام مشخصی ندارد و من اجازه ندارم درباره قصه صحبت کنم اما به کارگردانی آقای وحید امیرخانی در حال ساخت است و طنز نیست. به نظرم یک کار عالی با کارگردانی خوب و قصه خوب درباره بچه های کار و قشر آسیب دیده و به قول معروف بچه های جنوب شهر است.

دلم برای طنز تنگ نشده

بازیگر مجموعه های طنز «شمس العماره»، «نون و ریحون»، «باجناغ ها» و «سه پنج دو» که مدت هاست در قاب تلویزیون در ژانر کمدی دیده نمی شود، درباره اینکه آیا دلش برای حضور در آثار کمدی تنگ نشده است؟ پاسخ منفی داد و خاطرنشان کرد: راستش نه؛ به نظرم یک بازیگر نیاز دارد تا بخش های مختلف احساسی و درون خودش را تجربه کند و چالش داشته باشد. من تا به امروز بیشترین گرایشم در سینما و تلویزیون کمدی بوده، حتی در تئاتر هم که به عنوان نویسنده و کارگردان همکاری داشتم همیشه یک نوع طنز و نمکی در کارهایم دیده می‌شد، باید بگویم زندگی شخصی‌ام هم سرشار از لبخند و خنده است ولی به هر حال انسان نیاز دارد بخش های تاریک تر، تراژدیک تر و غم انگیز تر وجود خودش را هم تجربه کند.

داور فصل دوم «خنداننده شو» در همین زمینه یادآور شد:  در یکی دو سال گذشته کمی بیشتر به کارهای غیرکمدی گرایش داشتم و دلیلش هم فقط درونی نیست. دلیل اصلی اش نیاز شخصی خودم است و از طرفی هم فکر می کنم وقتی یک بازیگر بیش از حد معمول در کارهای کمدی باشد، در ذهن تماشاگر و همینطور کارگردان و تهیه کنندگان نیز دچار کلیشه می شود و این برای یک بازیگر و ادامه کارش می تواند خطرناک باشد. فعلا به میل خودم در آثار جدی تر کار می کنم اما اگر پیشنهادهای خوب کمدی داشته باشم حتماً قبول می کنم.

به شدت در مقابل کلیشه کمدی گارد دارم

او سپس به افت کیفیت آثار کمدی در تلویزیون اشاره و تاکید کرد: متاسفانه گاهی اوقات آثار کمدی سرسری گرفته می شوند. از نظر من کمدی، برخلاف اسمش کاملاً جدی است. من کمدی را در مقابل جدی نمی بینم. شخصا ظرافت‌های طنز، فرم کمدی و پیچیدگی در سلیقه طنز برایم بسیار اهمیت دارد. طنز برای من صرفاً خنداندن مخاطب نیست، بلکه برایم مهم است که چگونه مخاطب خودم را بخندانم، همان طور که یک نقاش ممکن است هدفش فقط زیبایی نباشد و ساختار و فرم و محتوا برایش اهمیت داشته باشد. وقتی درباره کمدی صحبت می کنیم، به ویژه کمدی فاخر، منظورمان این نیست که کمدی که از نظر محتوایی خیلی اجتماعی ـ سیاسی باشد و حرف های روز را بزند، کمدی فاخر برای من کمدی است که در آن از ساختار مدرن تر و فرم بدیع تری استفاده شود و مخاطب را به گونه‌ای بخنداند که قبلاً مخاطب آنگونه نمی خندیده است؛ بنابراین من به شدت در مقابل کلیشه کمدی گارد دارم و ترجیح می‌دهم در یک اثر کمدی شرکت کنم که در فرمش پیچیدگی وجود دارد. به همین دلیل هم است که در عرصه تئاتر ترجیحم بیشتر کمدی است، چون معمولاً تئاتر هایی که کمدی هستند سرسری گرفته نمی شوند و به شدت روی آنها کار می شود.

آئیش درباره اینکه نگاهش به مدیوم تلویزیون و شبکه نمایش خانگی چگونه است و کار کردن در کدام بخش را بیشتر ترجیح می دهد؟ تصریح کرد: به هر حال سریال ها و برنامه های شبکه نمایش خانگی بودجه بیشتری دارند و طبیعتاً از کیفیت بهتری هم برخوردارند. از طرفی در تلویزیون برنامه ها مخاطبان بیشتری دارند؛ به ویژه در شهرستان ها افرادی هستند که حاضر نیستند و یا نمی توانند پول پرداخت کنند تا برنامه های شبکه نمایش خانگی را دنبال کنند. در کل کارهایی که در شبکه نمایش خانگی ساخته می شوند، به لحاظ بودجه و سخت گیری در سانسورها، به نظرم از کیفیت بهتری برخوردار هستند.

وی در بخشی دیگر از این گفت و گو درباره غیبت طولانی مدت برخی هنرمندان عرصه تلویزیون و اینکه گفته می شود از تلویزیون قهر کرده اند، خاطرنشان کرد: من خودم به عنوان یک هنرمند از تلویزیون قهر نکردم، حداقل با حضورم ثابت کردم که در مقابل تلویزیون گارد ندارم و حاضرم کار کنم اما به همکارانم که به دلیل سانسورهای شدید، کیفیت پایین و پرداخت های بسیار بد تلویزیون قهر کرده‌اند کاملا حق می‌دهم. این موضوعی است که باید با مدیران مطرح شود. من شخصا آن دسته از هنرمندانی که حاضر نیستند با تلویزیون کار کنند را درک می کنم. متاسفانه خیلی وقت‌ها ما در تلویزیون کار می‌کنیم و ماه ها حقوقمان را دریافت نمی‌کنیم و این مسئله خودش معضل بزرگی است.

فرهاد آئیش که در سریال در حال پخش «برف بی صدا می بارد» شبکه سه سیما ایفای نقش کرده است در پایان اشاره کوتاهی به حضورش در این مجموعه داشت.

او گفت: از کلیت کار راضی بودم، البته به دلیل مشغله های کاری ام چند قسمت بیشتر از کار را ندیدم اما از نقشی که در این مجموعه داشتم و همین طور همکاری ام با گروه، راضی بودم و به نظرم سریال «برف بی صدا می بارد» کارگردان و گروه بسیار خوبی داشت.

۵۸۵۸

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی