واکسن ایرانی نورا سطح آنتی بادی داوطلبان را ۱۵ تا ۲۰ برابر افزایش می‌دهد

جعفر سلیمیان ایمونولوژیست روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود: سطح آنتی بادی داوطلبان کارآزمایی بالینی مرحله سوم پس از تزریق واکسن نورا در روز ۲۱ بین ۱۵ تا ۲۰ برابر افزایش یافت.  

وی اظهار داشت: در نتایج کارآزمایی فاز سوم این واکسن تاکنون، عوارض جدی در این داوطلبان مشاهده نشده و تنها برخی عوارض خفیف مانند درد و خارش در محل تزریق، خستگی و سردرد در برخی داوطلبان گزارش شده است.  

مدیر علمی پروژه واکسن کرونا نورا خاطرنشان کرد: نتایج کارآزمایی بالینی فاز سوم این واکسن به سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع ذی صلاح در حوزه واکسن ارسال شده و امیدواریم پس از داوری آنها، مجوز مصرف اضطراری این واکسن اعطا شود تا هموطنان شاهد به بار نشستن یکی دیگر از افتخارات کم نظیر دانشمندان این مرز و بوم باشند.

سلیمیان ادامه داد: فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن نورا، با مجوز کمیته ملی اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو ۱۱ دی ماه با تزریق دز سوم (یادآور) به سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد.

وی افزود: تزریق دز سوم به داوطلبان با استقبال و اعتماد بی نظیر آنان مواجه شد، به نحوی که با کار شبانه روزی نزدیک به ۲۰۰ نفر از کادر بهداشتی در پایگاه های تهران، کرج، قم، مشهد و دزفول در مدت یک ماه در  ۱۹بهمن داوطلب گیری این فاز به پایان رسید.

این ایمونولوژیست تصریح کرد: در این فاز، ۱۰ هزار نفر واکسن نورا را به عنوان دز سوم دریافت کردند و همزمان آزمایشات ایمنی زایی روی  ۳۰۰ داوطلب این مرحله در مرکز کارآزمایی بالینی شهید سلیمانی واقع در پردیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) انجام شد.  

سلیمانیان افزود: در این میان، مرکز تماس کارآزمایی بالینی متشکل از کادر درمان مجرب در روزهای سوم، ۲۱، ماه اول و دو ماه پس از تزریق با داوطلبان تماس تلفنی برقرار کردند، داوطلبان هم در صورت نیاز می توانستند طی شبانه روز با این مرکز تماس بگیرند. وظیفه این مرکز تماس، بررسی و ثبت عوارض احتمالی این واکسن در بین داوطلبان بوده است.  

وی ادامه داد: ۳۰۰ داوطلبی که در مرکز کارآزمایی بالینی شهید سلیمانی این واکسن را به عنوان دز یادآور دریافت کردند از بین افرادی انتخاب می شدند که قبلا واکسن های سینوفارم، برکت وآسترازنکا را به عنوان دز اول و دوم دریافت کرده بودند و سه ماه از تاریخ واکسیناسیون آنها می گذشت.

مدیر علمی پروژه واکسن کرونا نورا یادآور شد: نتایج این قسمت از مطالعه نشان داد که پس از گذشت ۲۱ روز از تزریق دوز یادآورواکسن نورا، سطح آنتی بادی ضد قسمت متصل شونده ویروس (RBD)، به صورت بسیار چشمگیر، بین ۱۵ تا ۲۰ برابر افزایش یافته بود.  این در حالی است که در افراد دریافت کننده واکسن نما (پلاسبو)، سطح آنتی بادی ثابت یا به صورت کاهشی دیده می شد.  

ظرفیت ماهانه تولید تا ۵ میلیون دز از واکسن نورا

سلیمانیان ادامه داد: ظرفیت تولید ماهانه این واکسن سه تا پنج میلیون دز در این مجموعه فراهم شده است.

وی افزود: درصورتی که واکسن نورا در سبد واکسیناسیون عمومی کشور قرار گیرد علاوه بر اینکه می تواند نیاز دزهای اولیه و ثانویه به واکسیناسیون را برطرف سازد قابلیت دارد تا به عنوان یک واکسن بدون عارضه و با ایمنی زایی بالا به عنوان دوز یادآور برای تمامی واکسن های خارجی و ایرانی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، ‌نورا یک واکسن نوترکیب است که با تلاش چندین ماهه پزشکان، متخصصان و پژوهشگران بخش تحقیقات و پژوهش بیمارستان بقیه الله (عج) و با مشارکت محققان دانشگاه امام حسین (ع) ساخته‌ شد.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، ظرفیت ماهیانه فعلی تولید واکسن نورا حدود سه میلیون دز بوده و این ظرفیت متناسب با نیاز کشور قابل افزایش است. این واکسن از مناسب‌ترین واکسن‌ها برای تزریق دز سوم است چون این واکسن اثربخشی بالایی حدود ۹۰ درصد دارد و میزان آنتی بادی مناسبی را در بدن ایجاد می‌کند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی