فوری‌ترین مساله کشور بهبود وضعیت اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران افزود: اگر نتوانیم طی چندسال آینده این بهبود را ایجاد کنیم، تبعات آن نه تنها برای ما بلکه برای نسل‌های آینده نیز باقی خواهد بود.

وی با بیان اینکه باید از منابع در دسترس خود به نحوه احسن استفاده کنیم، گفت: در ۱۰ سال گذشته متوسط رشد اقتصادی ما نیم درصد بوده است، در حالی که متوسط رشد بهره وری طی این مدت منفی یک درصد بوده است. در طول برنامه پنجم توسعه متوسط رشد بهره‌وری ما منفی ۱.۲ و در طول برنامه ششم توسعه منفی ۰.۳ درصد بوده است. در بخش خدمات، صنعت و معدن، نفت و گاز متوسط رشد بهره‌وری ما منفی بوده است و تنها حوزه‌ای که طی ۱۰ سال گذشته متوسط بهره‌وری مثبت داشته بخش کشاورزی بوده است.

وی با اشاره به نقش ۳.۵ درصدی بهره‌وری از محل بهره‌وری در سال آینده امکان پذیر است، اظهار کرد: دستابی به این هدف سخت نیست. ما در سال ۹۹ رشد ۵.۷ درصدی از محل بهره‌وری داشته‌ایم. اینکه پس از چند سال رشد منفی، رشد مثبت داشته باشیم کار فوق‌العاده‌ای نیست؛ مسئله مهم رشد پایدار این نرخ است. رقبای ما در کشورهای آسیایی متوسط رشد بهره‌وری مثبت ۱.۷ درصد در سال داشته‌اند. با کیفیت‌ترین نحوه رشد اقتصادی، رشد از طریق بهره‌وری است. اگر به دنبال این هستیم که آینده بهتری برای زندگی مردم رقم بزنیم باید به این مسئله اهمیت بدهیم

پیشوایی تصریح کرد: موضوع بهره‌وری به شدت به عدالت وابسته است. در حال حاضر ما موضوع عدالت را صرفا به «عدالت درون نسلی» تقلیل دادیم، یعنی آیا نفتی که فروخته می‌شود عادلانه میان ما تقسیم ‌می‌شود؟ عدالت بُعد دیگری هم به نام «عدالت بین نسلی» دارد که باید به آن توجه کرد در غیر این صورت به نسل‌های بعدی مدیون هستیم.

عصر نوآوری های انفجاری به پایان رسید؟

ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در نوزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی گفت: قرون 19 و 20  قرون نوآوری‌ها و اختراعات بزرگ بود اما آیا عصر نوآوری‌های انفجاری به پایان رسیده است؟

وی در توضیح این مطلب افزود: نوآوری‌های قرن 21، به‌ندرت نوآوری‌های انفجاری هستند، بلکه اکثراً نوآوری‌های تدریجی هستند که بر دوش نوآوری های رادیکال دو قرن گذشته سوار شده‌اند. بسیاری از نوآوری‌های امروز نوآوری‌های مبتنی بر IT هستند؛ تکنولوژی‌ای که شالودهای آن به عنوان یک تکنولوژی رادیکال، در قرن 20 پایه‌گذاری شد.

 وی خاطرنشان کرد: ممکن است که نوآوری‌های قرن 21 از لحاظ تکنولوژی رادیکال نباشند، اما در تأثیر بر زندگی بشر رادیکال هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن مقایسه نوآوری‌های سه قرن اخیر گفت:در قرن 21، به نظر می‌رسد که عصر طلایی نوآوری‌های رادیکال به سر رسیده و بعید به نظر می‌رسد که دنیا شاهد خلق تکنولوژی‌هایی باشد که زندگی بشر را به پیش و پس از خود تقسیم کنند.

وی در خصوص تمرکز بر خلاقیت، نوآوری و تفکر ساختارشکن در جهت رهبر شدن در اکوسیستم گفت:سازمان باید فرهنگی را ایجاد کند که خلاقیت، نوآوری و تفکر ساختارشکن را تشویق نماید و هنگامی که شکستی رخ ‌می‌دهد، برای جلوگیری از بروز مجدد آن، دلایل شکست را به سرعت شناسایی و به اشتراک بگذارد. همچنین باید فرصت‌های بهینه‌کاوی بیرونی را به منظور همگام شدن با آخرین فرصت‌های نوآوری جست‌وجو کند.

همچنین حمیدرضا بابایی مسلمان دبیر نوزدهمین همایش تعالی سازمانی نیز در این مراسم گفت: امسال دامنه شمول تعالی سازمانی در حوزه های ساخت و تولید، خدمات، سلامت، بخش آموزش و بخش عمومی است و تندیس زرین، تندیس سیمین، تندیس بلورین و تقدیرنامه برای تعالی سازمانی و گواهی تعهد به تعالی سازمانی ۵ جوایز تعالی سازمانی در این دوره ها بوده است.

223223

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی