جعفرزاده ایمن‌آبادی: پاک کردن صورت مسئله ارز ترجیحی، له کردن حداقل ۳ دهک جامعه است/ قیمت کالاها حداقل ۶ برابر می‌شوند

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، درباره بررسی ارز ترجیحی در جلسات بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی گفت: در درجه اول یک توصیه به همه مجالس دارم این‌که با دولت‌ها همکاری کنند؛ فرقی هم ندارد دولت آقای روحانی بر سرکار باشد یا دولت آقای رئیسی، مهم کمک کردن به دولت است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نمایندگان ضمن این‌که به دولت کمک می‌کنند حواس‌شان باشد که نماینده مردم هستند، یعنی مردم هیچ‌ پناهگاه دیگری جز مجلس ندارند و تنها جایی که می‌توانند حرف‌شان را به گوش دولتمردان برسانند، مجلس است. پس نمایندگان مجلس به جای تنش، درگیری و دعوای الکی و سیاسی تلاش کنند و کمک‌رسان دولت باشند تا موکلانش ضربه نبینند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی: پاک کردن صورت مسئله ارز ترجیحی، له کردن حداقل ۳ دهک جامعه است/ قیمت کالاها حداقل ۶ برابر می‌شوند

بیشتر بخوانید:

کمیسیون تلفیق مجلس ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وابستگی بودجه به نفت را زیاد کرد

تقابل رسانه ای دولت و مجلس/ درباره ارز ترجیحی دولت هم وقت مجلس و کمیسیون تلفیق را گرفت و هم وقت سازمان برنامه و بودجه را

وی تاکید کرد: ارز ترجیحی با تمام اشکالاتی که داشت در شرایط فعلی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای کشور است. آقای حاج بابایی بسیار خوب گفتند اما دیر گفتند؛ با این کار قیمت کالاها حداقل ۶ برابر می‌شوند و باید برای نگهداشت ارز ترجیحی و رفع اشکالاتش فکر و تدبیری کرد.

 جعفرزاده ایمن‌آبادی تاکید کرد: پاک کردن صورت مسئله له کردن حداقل ۳ دهک جامعه است. یعنی شما بیایید بگویید من ارز ترجیحی را حذف می‌کنم زیرا نمی‌دانم چگونه باید نظارت کنم؟ نمی‌دانم چگونه باید مراقبت کنم که فقط به کالاهای اساسی، پروتئینی، دارو و گندم داده شود چراکه نمی‌دانم چگونه از ورود دسته بیل و چماق جلوگیری کنم، یعنی از اساس صورت مسئله را پاک می‌کنم! این یعنی این‌که ۳ دهک جامعه له و نابود می‌شود و نتیجه‌اش همین چیزهایی می‌شود که در اخبار می‌شنویم، یک نفر از فشار زیاد زن و بچه‌اش را می‌کشد، مرد،از خانه فرار می‌کند و یک فقر عجیبی در کشور به وجود می‌آید و نارضایتی پا می‌گیرد.

وی درباره این‌که‌ دولت معتقد است که ارز ترجیحی محل فساد و رانت شده است و برای همین باید حذف شود، گفت: دولت باید گلوگاه‌های فساد را از بین ببرد، این حرف دولت یعنی این‌که با زبان بی‌زبانی می‌گوید من قدرت مقابله با فساد ندارم!

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اشکالات و مشکلات همین است که می‌گویم قطعاً در آن مفسده وجود دارد. در هر چیز یارانه‌ای قطعاً یک مفسده‌ای وجود دارد و این یک اصل کلی است اما نباید صورت مسئله را پاک کرد؛ دولت، مجلس و دستگاه‌های نظارتی را برای چه گذاشته‌اند؟ این فقط صورت مسئله را پاک کردن و خیال خودشان را راحت کردن است؟

وی تاکید کرد: مجلس باید دولت را مجبور کند نظارت بیشتری داشته باشد، بر خط گزارش دهد و ارز ترجیحی در یک سیستم هوشمندی حرکت کند  که هر کالای خارجی از این سیستم و از این روش بهره‌مند شد جلویش را بگیرد، این‌ها راهکارهایی است که وجود دارد و پاک کردن صورت مسئله درست نیست.

جعفرزاده ایمن‌آبادی ادامه داد: چرا می‌خواهند با  مردم اینگونه رفتار کنند؟ اگر محل فساد است که روز اول هم گفته شد محل فساد است، اما با این حساب چگونه برخورد می‌کنند؟ حذفی یا تبدیلی؟

وی ادامه داد: من از صحبت‌های آقای حاجی بابایی خوشحال شدم، اما چرا اینقدر دیر؟ چرا از روز اول صحبت نکردند؟ آقای نیکزاد می‌گوید وقتی شما آمدید کلیات را قبول کردید یعنی شما حذف ارز ترجیحی را قبول کردید. آقای نیکزاد چه جواب کوبنده‌ای به آنها داد و راست می‌گوید الان وقت مخالفت شما نیست. ما روز اول گفتیم مقابل این بودجه بایستید.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بودجه سال ۱۴۰۱ به جز فقر، فساد و مشکل امنیتی چیزی برای کشور نخواهد داشت این را کارشناسی می‌گویم و خدا شاهد است بدون حب و بغض این سخنان را می‌گویم؛ خیلی دیر بعضی‌ها پای کار آمدند ما از روز اول گفتیم این بودجه فسادانگیز است و شما یک روزی خواهید دید؛ دیوان محاسبات ابزار محاسباتی و ابزار نظارتی مجلس است، چرا سکوت کرد؟ مرکز پژوهش‌ها چرا سکوت کرد؟ با حذف ۲ هزار ردیف  از بودجه چرا سکوت کردند؟

وی افزود: در حال حاضر یک نوید و نفس جدید مجلس به جامعه می‌دهد، بدون حب و بغض به دولت کمک کند اما حذف ارز ترجیحی باید تدریجی باشد باید در یک پروسه زمانی ۲ الی ۳ سال صورت گیرد. در این ۶ ماه بسیار این کار سرعت داشته است به طوری که هزار و ۲۰۰ کالا را به ۲۵ کالا رساندند و بدون اجازه مجلس ۱۷ کالا را حذف کردند و ۷ کالا باقی ماند از این کالا تنها به ۲ کالا ارز ترجیحی داده می‌شود! به کجا چنین شتابان؟

23215

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی