کرونای شدید تهدیدی جدی برای سلامت روده

پلاک‌های پی‌یر (انگلیسی: Peyer’s patches) یا به‌اختصار PP که بدان ندول‌های لنفوئیدی متراکم نیز می‌گویند، فولیکول‌های لنفاوی منظمی در بافت روده‌ها هستند که معمولاً در بخش‌های انتهایی روده باریک روده وجود دارد. ویژگی این پلاک‌ها که در بافت پوششی روده قرار دارند، اپی‌تلیوم مرتبط با فولیکول (FAE) است که سرتاسر فولیکول‌های لنفوئیدی را می‌پوشاند

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، محققان کالج کینگ لندن به منظور بررسی اثر ویروس کووید۱۹ بر سیستم گوارش بیماران، نمونه‌هایی از دستگاه گوارش بیمارانی که پس از تشخیص بیماری کرونا جان خود را از دست دادند، مورد بررسی دقیق قرار دادند.

بافت لنفاوی درون روده به طور طبیعی جمعیت میکروبی سالم روده را محافظت می‌کند که برای سلامتی ضروری است. مطالعات نشان می‌دهد سیستمی که به طور طبیعی ترکیب میکروبیوم روده را تنظیم می‌کند و  پلاک پی‌یر (Peyer’s Patches) نام دارد، در کرونای شدید مختل می شود. این رویداد صرف‌نظر از وجود یا وجود نداشتن ویروس در روده است. از طرفی ضعف سیستم ایمنی نیز یکی از دلایل کاهش تنوع میکروبی روده است.

در کرونای شدید بیمار دچار مشکلات تنفسی و تب بالا می‌شود و برخی از بیماران نیز اسهال، تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند که نشانه درگیری دستگاه گوارش است.

این یافته باعث می‌شود محققان رویکردهای درمانی را توسعه دهند که میکروبیوم سالم روده را محافظت کند.  

نتایج این مطالعه در نشریه Frontiers in Immunology منتشر شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی