ایران از اوج موارد ابتلا و بستری کرونایی پیک ششم عبور کرد

دکتر احسان مصطفوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود: همچنین طبق پیش بینی های انجام شده در هفته پیش رو از اوج موارد فوتی های کرونایی پیک ششم هم عبور خواهیم کرد. 

این اپیدمیولوژیست تاکید کرد: براساس اظهارنظر متخصصان بالینی، نسبت به پیک های قبلی تعداد زیادی از مرگ های ناشی از بیماری کرونا مربوط به افرادی است که دارای بیماری های زمینه ای هستند. تعدادی از این افراد در بیمارستان و در زمان بستری، به کرونا مبتلا و در نهایت هم به عنوان مرگ کرونایی گزارش و ثبت می شوند.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران به مردم توصیه کرد که در اسرع وقت نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند.

مصطفوی ادامه داد: با کاهش رعایت توصیه های بهداشتی توسط مردم، کاهش محدودیت ها و نظارت های لازم، کاهش ایمنی ناشی از واکسیناسیون های قبلی و ابتلا، پوشش کم واکسن دز سوم و غالب شدن سویه امیکرون در پیک ششم شاهد ابتلای قابل توجهی از جمعیت کشور هستیم.

وی اظهار داشت: در پیک های اولیه (اول تا چهارم) کرونا در کشور بیشتر درگیری و ابتلا به این بیماری با سویه آلفا و در پیک پنجم با سویه دلتا بوده، همچنین در پیک ششم، بیشترین درگیری با سویه امیکرون است.

رییس مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران افزود: امیکرون، سرایت پذیری بالاتری نسبت به دلتا دارد و فرم های خفیف تر بیماری را ایجاد می کند ولی در هر حال باید به کرونای طولانی مدت (Long Covid) در هر ابتلا به کرونا هم توجه داشت.

مصطفوی تصریح کرد: اولین مورد ابتلا به کرونا در کشور ۳۰ بهمن ۹۸ گزارش شد که ۲ نفر در شهر قم بودند و متعاقب آن شاهد گزارش موارد بیشتر مبتلایان از مناطق مختلف کشور بودیم.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته تعداد فراوانی از هموطنان و افراد زیادی از سایر نقاط دنیا مبتلا به این بیماری شدند و تعدادی از آنها هم جان خود را از دست دادند.

این اپیدمیولوژیست تاکید کرد: اپیدمی کرونا در دو سال اخیر زندگی مردم همه کشورها را تحت تاثیر خود قرار داده و علاوه بر بروز بیماری، مشکلات فراوان دیگری را هم ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۵ هزار و ۲۷۶ نفر رسید و چهار هزار و ۸۵ بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۱۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۵۱۴ نفر از آنها بستری شدند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی