شهاب زودگذر آسمان فوتبال ایران!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ ۱۰ اسفند ۹۹ بود که شهاب عزیزی خادم در یک انتخابات نفسگیر موفق شد رئیس فدراسیون فوتبال شود. آن هم در بین رقبایی همچون علی کریمی، مصطفی آجورلو و کیومرث هاشمی. او در انتخابات هیات رییسه سال ۱۳۹۰ در مبارزه انتخاباتی علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال را شکست داد و به هیات رییسه فدراسیون فوتبال رسید. عضویت در کارخانه ایران خودرو، مدیریت در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت رفاه، حضور در هیات مدیره باشگاه سایپا، شرکت پتروشیمی امیرکبیر و شرکت پتروشیمی شازند، گوشه‌ای از سوابق مدیریتی عزیزی خادم بود. او یکبار در سال ۱۳۹۵ برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال نام‌نویسی کرد، اما از سوی کمیته تعیین صلاحیت فدراسیون فوتبال، رد صلاحیت شد. 

رد صلاحیت عزیزی خادم در سال ۹۵ باعث نشد تا او از رسیدن به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال دست بکشد و این بار قوی از قبل و با تیمی در پشت صحنه وارد رقابت شد و توانست ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده بگیرد. اما دوران ریاست او در ساختمان سئول چندان طولانی نبود و او حتی نتوانست شمع یکسالگی حضورش در فدراسیون را فوت کند و پس از ۱۱ ماه از ریاست فدراسیون فوتبال عزل شد. 

رابطه با الف. الف و خوبانِ عالم!

بزرگترین ایرادی که به شهاب عزیزی خادم گرفته می شد، روابطش با الف.الف یا همان جادوگر معروف کرج بود. کسی که به گفته نزدیکان تیم ملی، حتی روی لباسهای بازیکنان و شماره آنها هم نظر می داد و همین موضوع باعث شده بود تا صدای اعتراض بازیکنان تیم ملی بلند شود. شائبه‌های رخنه کردن جریان خرافاتی فوتبال تا بالاترین طبقه ساختمان فدراسیون را به وجود آورد. عزیزی خادم هیچوقت روابطش با خوبان عالم را تکدیب نکرد و حتی در مصاحبه‌هایش تاکید کرد که از دعای افراد حق نفس استفاده خواهد کرد.

اساسنامه‌ای که اصلاح نشد

فشارهای فیفا به فوتبال در دوران حضور عزیزی خادم به اوج خود رسید و عزم خود را جزم کردند تا فدراسیون ایران اساسنامه خود را اصلاح کند. ایراد اصلی فیفا به اساسنامه کنونی فدراسیون در سال‌های اخیر تعریف نشدن فدراسیون به عنوان نهادی مستقل است. فیفا برای اصلاح و تصویب اساسنامه توسط پارلمان ایران تا دهم اسفند ماه سال جاری به فدراسیون فرصت داده و بعد از آن به نظر فوتبال ایران باید انتظار تعلیق و تشکیل کمیته انتقالی را بکشد.

شهاب زودگذر آسمان فوتبال ایران!

انتصاب عجیب نائب‌های رئیس‌ 

یکی از انتقادات مهم منتقدان به عزیزی خادم، بعضی انتصابات بود که بعضاً جلوه قانونی نداشت. در حالی که حمیدرضا مهرعلی به عنوان نایب رئیس موفق به اخذ رأی از مجمع عمومی نشده و حیدر بهاروند هم اصلاً در انتخاب شرکت نکرده بود، به یکباره از سوی رئیس فدراسیون به عنوان سرپرست‌های نایب رئیسی اول و دوم منصوب شدند که کاملاً با اساسنامه در تضاد بود. این انتخاب‌های سوال برانگیز اما تنها محدود به ارکان بالایی فدراسیون نمی‌شد و خادم مشاوران زیادی را هم با خود به فدراسیون آورد. از مجتبی خورشیدی که به عنوان سرپرست تیم ملی انتخاب شده بود تا مدیررسانه ای تیم ملی. 

سفرهای پرخرج و لاکچری

 عزیزی خادم که با شعار فدراسیون دانش بنیان و کسب درآمد به پیروزی در انتخابات رسید، هرگز نتوانست تغییری در روند درآمدزایی فدراسیون ایجاد کند و همواره کاسه گدایی به سمت نهادهای دولتی دراز کرد. به علاوه سفرهای خارجی به تورنمنت‌های مختلف تیم‌های ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی با هیئت همراه بزرگی که حضور برخی‌شان اصلاً توجیه‌پذیر نبود، هزینه‌های هنگفتی روی دست فدراسیون گذاشت و در یک نمونه برای جام جهانی فوتسال در لیتوانی، بدهکاری ۳۲ هزار یورویی فدراسیون به یک شرکت غیر مرتبط با فوتبال را به بار آورد.

شهاب زودگذر آسمان فوتبال ایران!

حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان

کنار رفتن استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آخرین تیر ترکشی بود که به سمت عزیزی خادم پرتاب شد. اگر چه سهل‌انگاری مدیران دو باشگاه عامل اصلی این حدف بود اما اشتباهات فدراسیون فوتبال هم در این فاجعه کم نبود. سرخابی‌ها که به وضوح سال‌ها است شرایط لازم برای کسب مجوز حرفه‌ای را ندارند معمولاً با همراهی فدراسیون موفق به اخذ آن می‌شدند تا از آسیا محروم نشوند. در این بین بعضی معتقد بودند ایرادات کمیته بدوی فدراسیون فوتبال، کمیته بررسی مجوز حرفه‌ای AFC را حساس کرد تا استقلال و پرسپولیس از حضور در لیگ قهرمانان این فصل محروم کند. 

داستان VAR و شرکت اسرائیلی

یکی از وعده‌های مهم شهاب‌الدین عزیزی خادم آوردن VAR به فوتبال ایران و مسابقات لیگ برتر بود که البته هرگز عملی نشد. با این وجود او موفق شد وی‌ای آر آفلاینی را برای دیدار ایران و کره جنوبی تهران بیاورد اما بعدها مشخص شد شرکت سازنده این نوع وی‌ای آر دچار مشکلات امنیتی بود و متضاد با منافع ملی است.

بیشتر بخوانید:

۲۵۶ ۲۵۱

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی