آرمان‌های انقلاب اسلامی بر عدالت،‌ آزادی و استقلال پایه ریزی شده است

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمد شفیعی روز دوشنبه در برنامه فردای انقلاب با موضوع “انقلاب اسلامی و رسالت دانشجویان” که به صورت مجازی و به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تهران برگزار شد در سخنانی ضمن تاکید بر نقش مهم دانشجویان برای ساختن ایران اسلامی، افزود: پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی مردم باز هم به خیابان ها آمده و از انقلاب اسلامی حمایت می کنند و این بیانگر آن است که این انقلاب هنوز هم زنده است.

وی اظهار داشت:در واقع شعارها و آرمان های انقلاب که همانا بر پایه اخلاق، معنویت، عدالت، آزادی، استقلال، عقلانیت و عزت و برادری در انقلاب اسلامی مطرح شد تاریخ مصرف ندارد و تمام شدنی نیست واین شعارها با ذات انقلاب گره خورده است و هیچگاه کهنه نمی شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در حال حاضر هم برخی به حوزه عدالت اجتماعی احساس نگرانی دارند و بحث می کنند که وضعیت ما خوب نیست، اما همین موقعیت فعلی را اگر با پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مقایسه کنیم ۱۸۰ درجه متفاوت شده است چراکه آرمان عدالت، آرمانی متعالی است و هیچگاه حد و حدودی ندارد و با فطرت بشر در ارتباط است.

شفیعی به حمله صدام در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی به ایران اشاره و خاطرنشان کرد: تمام اقشار مختلف مردم از زن و مرد همه در مقابل این دیوانه بسیج شدند و از آب و خاک این کشور دفاع کردند و این اتحاد وهمدلی از ثمرات مبارک پیروزی انقلاب اسلامی بود. شفیعی تا هنگامی که در جمهوری اسلامی بر آرمان ها و شعارهای آن اصرار داشته باشیم مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: ایران قبل از انقلاب در واقع یکی از ایالت‌های آمریکا بود و حکومت پهلوی دوم نیز درچارچوب اجرای دقیق سیاست های خاورمیانه ای آمریکا تعریف و شکل گرفته بود. انقلاب اسلامی بر ویرانه های رژیم فاسد طاغوت بنا شده است، رژیم پهلوی علاوه بر وابستگی به رژیم های غربی و فساد و استبداد، اولین رژیمی سلطنتی بود که توسط بیگانه ها بر سرکار آمد. چراکه قبل از آن برخی حکومت ها بودند مثل صفویان، افشاریان و زندیه که با زور و شمشیر و بدون وابستگی به بیگانگان قدرت را در ایران به دست گرفتند.

وی تصریح کرد: سال ۱۳۸۲ بانک جهانی در یک گزارشی از وضعیت کلان ایران اعلام کرد که پیش از انقلاب اسلامی نرخ فقر در کشورمان ۴۷ درصد بوده است که در حال حاضر این عدد به ۹ درصد کاهش یافته است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران یادآور شد:انقلاب اسلامی برای این اتفاق افتاد که هیچ ارتباطی بین حکومت و مردم نبود.

شفیعی با بیان اینکه رضا شاه در دوران مشروطه مجلس را از کارکرد خود خارج کرد، افزود:از مجلس شسم خود نمایندگان را مشخص می کرد و به مجلس می فرستاد و با یک چوب مثل مدرسه بالاسر آنها بود. ادغام قوه مجریه در دربار از مهمترین مسایل حکومت پهلوی در ایران بود، گفت:این درحالی است که حکومت یک ساختاری دارد و قوه مجریه در واقع باید بخشی از حکومت باشد و وزیر و  نخست وزیر در زمان شاه انتصابی بودند و همه کارها در دست پادشاه بود.

وی با یادآوری اینکه تاسیس سلسله پهلوی با یک کودتا و تثبیت آن نیز با کودتای دوم با همکاری آمریکا و انگلیس شکل گرفت، افزود: بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ به تدریج قدرت انگلیس افول کرد و آمریکا پس از آن تا سال ۱۳۵۷ در ایران قدرت را در دست داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران به دلایل تحت سیطره قرارگرفتن ایران توسط قدرت های نظام سرمایه داری اشاره کرد و گفت: این نظام  یک سیستم است که یک قدرت هژمونی در آن نهفته است که در حال حاضر این قدرت در دست آمریکا است که پیش از آن نیز انگلیس و قبل از آن هم مدتی آلمان، فرانسه و حتی پرتغال و اسپانیا بودند.

شفیعی با بیان اینکه محمد رضاشاه پس از کودتای ۲۸ مرداد به رضا شاه دوم تبدیل شد و همچون پدر خود نمایندگان مجلس را انتخاب می کرد،

وی با یادآوری اینکه مجلس سنا نیز در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۶۰ نماینده داشت و ۳۰ نماینده از طرف شخص خود شاه انتخاب و ۳۰ نماینده انتخابی از سوی مردم بود افزود: از تعداد ۳۰ نماینده مردم نیز  ۱۵ نماینده مختص شهر تهران و ۱۵ نماینده اختصاص به شهرستان های مخلتف داشت که این ۳۰ نماینده را نیز غیرمستقیم خود انتخاب می کردند که رییس مجلس سنا هم از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ شریف امامی بود.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه در واقع شاه جزئی از سیاست خارجی آمریکا بود، تصریح کرد: هنگام مقایسه نظام جمهوری اسلامی با نظام درباری باید این نکته را در نظر بگیریم که در چه شرایطی نظام حکومتی تغییر کرد، ما سابقه صد ساله دمکراسی و مشارکت همچون انگلیس نداشته ایم که همه چیز روی روال و غلتک افتاده باشد.

وی یادآور شد: ایران در واقع در ابعاد خارجی یکی از ایالت های آمریکا بود و حکومت پهلوی دوم نیز درچارچوب سیاست های خاورمیانه ای آمریکا تعریف شده بود، افزود:به همین دلیل گاها با تغییر روسای جمهوری در آمریکا و تغییر دیدگاه ها نیز برخی اصلاحات اقتصادی یا اجتماعی مانند انقلاب سفید و حرکت به سمت دروازه های تمدن را تدارک می دیدند و متاسفانه بر همین اساس نیز به تدریج سیستم اقتصادی و کشاورزی ایران را نابود کردند.

وی خاطرنشان کرد:رضا شاه ایلات و عشایر، علما و روحانیت را سرکوب کرد و محمدرضا پهاوب نیز مالکان را سرکوب کرد و با سرکوب این سه طبقه در واقع نظام اجتماعی ما سرگردان و روی هوا رفت، در حالیکه نظام اجتماعی و حکومت بر ضمیر و پایه یک سری ریشه ها و جامعه برپاست اما در زمان محمدرضا شاه با حذف سه گروه عمده اجتماعی که پشتوانه سلطنت بودند نظام اجتماعی کشور را با مشکل مواجه کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: البته در حال حاضر هم  برخی مشکلات  در حوزه انتخابات کشور وجود دارد که این را رد نمی کنیم و بخشی از این مساله مربوط به فرهنگ سیاسی جامعه خودمان است و اصلاح این مساله به طور حتم نیازمند ارتقای هرچه بیشتر فرهنگ سیاسی کشور است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی