زنگ خطر افزایش مصرف آزیترومایسین در کشور

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، حمیدرضا جماعتی روز یکشنبه در حاشیه شصت و یکمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا که در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار شد، افزود: در آخرین پروتکل معاونت درمان وزارت بهداشت، برای بیماران سرپایی و افرادی که دارای علایم خفیف و یا بدون علامت هستند یا حتی بیمارانی که بستری می شوند، آزیترومایسین هیچ جایگاهی ندارد؛ مگر در شرایط خاصی که پزشکان در مورد بیماران بستری آن هم در شرایط خاص، این دارو را تجویز کنند، اما آزیترومایسین در درمان سرپایی، هیچ اثری در بهبود شرایط بیماران کووید۱۹ ندارد.

وی با بیان اینکه آزیترومایسین آنتی بیوتیک مناسب است، اما در صورت مصرف بالا، باعث مقاومت میکروبی و نیز عوارضی مانند عوارض قلبی، عروقی و گوارشی برای بیماران می شود،‌ خاطرنشان کرد: در جلسه امروز کمیته علمی کشوری کرونا گزارشی از وضعیت اُمیکرون در جهان و ایران در هفته گذشته ارایه و مشخص شد بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان کاهش، اما مرگ و میر ناشی از کرونا و اُمیکرون افزایش یافته است که البته قابل تصور است؛ چون بین تعداد مبتلایان و موارد مرگ و میر، تاخیر یکی دو هفته ای وجود دارد.

جماعتی تاکید کرد: پیش بینی می شود میزان مرگ و میر کرونا در کشور تا یکی دو هفته آینده، روند افزایشی داشته باشد و بعد از آن به تدریج از اواسط یا اواخر اسفند، شاهد سیر نزولی موارد مرگ و میر روزانه بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور باشیم. در سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی، سیر نزولی مبتلایان و موارد مرگ و میر مشاهده شد چون آنها زودتر از ایران، درگیر اُمیکرون بودند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درباره انتشار مطالبی در فضای مجازی در خصوص مرخصی پنج روزه پس از ابتلا به اُمیکرون، گفت: برخی از سازمان‌های بین المللی توصیه هایی برای مرخصی بر اثر ابتلا به اُمیکرون داشته اند، اما بر اساس شواهد علمی موجود، اگر افرادی مبتلا به اُمیکرون شدند و بدون علامت یا دارای علائم خفیف باشند، پنج روز پس از تست PCR اول، می توانند با ماسک مطمئن یا دو ماسک استاندارد به محل کار خود بازگردند؛ چرا که میزان ویروس در بدن آنها به میزان جدی کاهش می یابد و احتمال سرایت زایی خیلی کمی دارند، اما اگر فردی دارای علائم شدید باشد و تب یا علایم ریوی در او ادامه داشته باشد، بنا بر مصوبات می تواند با نظر پزشک معالج میزان مرخصی را افزایش دهد.

جماعتی یادآور شد: در جلسه امروز در خصوص داروهای ضد فیبروز مانند پیرفنیدون(pirfenidone) و افو(Ofev) بحث های کارشناسی شد و اینکه آیا بیمارانی که دچار تغییرات فیبروتیک در ریه شده اند، مجاز به استفاده از این داروها هستیم یا خیر؟ تا کنون هیچ شواهدی مبنی بر استفاده از این دو دارو برای اینگونه بیماران وجود ندارد و کمیته علمی کشوری کرونا نیز با تجویز دو داروی فوق برای این بیماران، موافقت نکرد، به ویژه اینکه این داروها، وارداتی هستند و هزینه سنگینی را نیز به بیماران تحمیل می کنند.

به گزارش وبدا، وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده، هنوز مشخص نشده که این داروهای “پیرفنیدون” و “اوفو”، چه میزان در بهبود شرایط بیماران، اثرگذار است. بنابراین در شرایط کنونی توصیه ای به استفاده از این داروها از سوی کمیته علمی کشوری کرونا وجود ندارد و مقرر شد این داروها در صورت اخذ موافقت های کمیته ملی اخلاق در پژوهش، به صورت کارآزمایی بالینی مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش وزارت بهداشت، تاکنون ۶۲ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۶۷۸ نفر دُز اول، ۵۵ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۶۹۷ نفر دُز دوم و ۲۲ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۶۷۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۹ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۵۴ دُز رسید.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۴۵۲ نفر رسید و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۵ هزار و ۴۰ نفر رسید.

در حال حاضر ۳۳۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و صفر شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی