طهرانچی: دانشگاه آزاد مکلف به یاددهی و آموزش عمیق و کاربردی است

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا،  محمدمهدی طهرانچی در جلسه هماهنگی برگزاری مراسم چهلمین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی و رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ۴۰ سالگی سن حساس و نقطه عطف زندگی است، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی است و به برکت انقلاب و با حمایت مردم، پا به عرصه وجود نهاد. روزهای اول تأسیس دانشگاه دوران سختی بود و پس از آن نیز دانشگاه توانست دوران شکل‌گیری را پشت سر بگذارد و اکنون نیز به سن چهل سالگی رسیده است. 

وی خاطرنشان کرد: براساس آیه ۱۵ سوره احقاف، فرزندان دانشگاه آزاد اسلامی جوانانی هستند که در این دانشگاه برای فردای خود تربیت می‌شوند و ما هنگامی که به ۴۰ سالگی رسیدیم، خداوند را شاکریم بر نعمتی که به ما و انقلاب اسلامی و مردم خوب ما داده و از او می‌خواهیم که ما را به سمت عملی که رضای اوست، هدایت کند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: سؤالی که مطرح می‌شود، این است که چه عملی در دانشگاه موجب رضای حق تعالی است و در ۴۰ سالگی دانشگاه باید آماده چه فعلی باشیم که مورد رضای او باشد. آیا ادامه مسیر قبل می‌تواند رضایت خداوند را تأمین کند یا اینکه برای جلب رضایت خدا باید امید، نشاط و خلاقیت در جوان ایرانی بیافرینیم؟ پاسخ این است که باید بسترساز اشتغال دانش بنیان شویم تا از این طریق اصلاح اجتماع را رقم بزنیم و ناامیدی و عوامل سرخوردگی جوان ایرانی را برطرف کنیم و از خدا می‌خواهیم که توفیق دهد تا جوان ایرانی را به نحوی که شایسته اوست، تربیت کنیم. این دعا طلب صرف نیست، بلکه بیانیه حرکت است.

طهرانچی با بیان اینکه دعا به ما می‌گوید که چگونه فکر کنیم، تصریح کرد: نباید یادمان برود که دانشگاه آزاد اسلامی چگونه به وجود آمده است. نباید فراموش کنیم که دانشگاه آزاد اسلامی چه شهدایی را تقدیم انقلاب کرده و بیش از ۶۰ دانشجوی این دانشگاه در دفاع از حرم اهل بیت (ع) شهید شده‌اند.

وی با بیان اینکه احسان به پدر و مادر در آیه ۱۵ سوره احقاف به این معناست که نباید بی‌تفاوت از کنار مردم و آینده جوانان گذشت، گفت: «أَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّیَتِی» که در این آیه آمده، یعنی طوری رفتار کنیم که نسلی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود، آنطور که خداوند شایسته می‌داند، تربیت شده باشد. این ممکن نیست مگر اینکه به سمت خدا بازگردیم؛ چرا که این توفیق با الگو گرفتن از مکتب‌های دیگر حاصل نمی‌شود: «إِنِّی تُبْتُ إِلَیْکَ وَإِنِّی مِنَ الْمُسْلِمِینَ».

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ۴۰ سالگی مهم است، چرا که دوران تثبیت و به خود آمدن است؛ نه دوران زینت و تفاخر، بنابراین اگر دانشگاه آزاد اسلامی بخواهد مسیر گذشته خود را ادامه دهد و به تعداد مقالات، محققان و ساختمان‌های خود تکیه کند، همان تفاخر است.

طهرانچی با تأکید بر اینکه لازم است در ۴۰ سالگی یک بازنگری اساسی داشته و خود را به مبدأ و مقصد نزدیک کنیم، گفت: این نگاهی است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم برای انقلاب اسلامی ترسیم فرمودند. اساس این بیانیه قدردانی از نعمت‌های الهی و مردم و توجه به جوانان به عنوان ذریه‌های کشور است و نشان می‌دهد که این بیانیه حاصل یک ذهن عجین‌شده با قرآن کریم است. 

وی خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سیر خلق نعمت‌هایی که خداوند به کشور و سرزمین ما داده، شروع می‌شود و برای آینده چارچوب داده و طلب دعا می‌کند. این نگاه مهمی است که نباید مورد غفلت قرار گیرد. گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی نیز دارای یک چارچوب مشخص، تحولی و آینده‌نگر است.

دانشگاه آزاد در نگاه جدید خود براساس محورهای «تربیت قوه عاقله و توسعه‌دهنده فضای انقلابی»، تبدیل شدن به دانشگاه «سرآمد و پاسخگو» و «کارآمد و پایدار» حرکت می کند

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه لازم است بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را جدی گرفت و ساده از کنار آن عبور نکرد، گفت: همانطور که در این بیانیه آمده، رهبر معظم انقلاب نعمت‌های گام اول را برمی‌شمارند و در آن به میلیون‌ها تحصیلکرده و هزاران واحد دانشگاهی اشاره می‌کنند که دانشگاه آزاد اسلامی نیز در آن دیده شده است. رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، به اهمیت علم و پژوهش، معنویت، اقتصاد و… تأکید کرده و جوانان را محور تحول معرفی می‌کنند.

طهرانچی تصریح کرد: سؤالی که از دستگاه‌های مولود انقلاب و دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم باید پرسید، این است که قصد انجام چه کاری را دارند؟ آیا می‌خواهند همان خط زینت و تفاخر را ادامه دهند یا نگاشت این دانشگاه در گام دوم دارای برنامه است؟ دانشگاه آزاد اسلامی در نگاه جدید خود براساس سه محور «تربیت قوه عاقله و توسعه‌دهنده فضای انقلابی»، تبدیل شدن به دانشگاه «سرآمد و پاسخگو» و «کارآمد و پایدار» حرکت خواهد کرد.

سرآمدی و پاسخگویی جلوه و مظهر جدید دانشگاه آزاد اسلامی است

وی با بیان اینکه سرآمدی و پاسخگویی جلوه و مظهر جدید دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: پایه اول دانشگاه، توجه به تعلیم و تأدب که همان آموزش و پرورش است که کل نظام آموزش و تربیت در این بستر فعالیت می‌کند. این در حالی است که دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر توجه به آموزش و پرورش، به دنبال سرآمدی و پاسخگویی و تحول در کارآمدی و پایداری است که در این زمینه نیازمند خودسازی هستیم؛ همانطور که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، خودسازی و جامعه‌پردازی مورد تأکید قرار گرفته تا بتوانیم به سمت تمدن‌سازی حرکت کنیم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم بازگشت ساختارها، تصریح کرد: واقعیت این است که فضای آموزشی در دانشگاه، به سمت فضای کار دانشگاهی هجرت کرده و از محور تعلیم و تربیت دور شده است، بنابراین لازم است که در رکن اول، اساتید را به محیط آموزشی که همان محیط تربیتی است، بازگردانیم و همانطور که در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره شده، باید به جامعه با نگاهی دقیق نگریست.

طهرانچی افزود: نگاشت دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم، دیوار ندارد، چرا که این دانشگاه محیط امید است نه ناامیدی. از این رو یکی از برنامه‌هایی که در سند تحول و تعالی مورد تأکید قرار گرفته، این است که از آموزش حافظه‌محور به آموزش و یاددهی توجه داشته باشیم، نه یادگیری. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی مکلف به یاددهی و آموزش عمیق و کاربردی است.

دانشگاه آزاد به دنبال علمی است که فایده‌محور، بسترساز اشتغال دانش بنیان و افزاینده اقبال اجتماعی باشد

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال علمی است که فایده‌محور، بسترساز اشتغال دانش بنیان و افزاینده اقبال اجتماعی باشد، گفت: این مهم محقق نخواهد شد مگر آنکه بتوانیم جلوه سرآمدی و پاسخگویی را به مردم نشان دهیم، بنابراین مهم است که برداشت مردم از دانشگاه آزاد اسلامی چیست و چگونه با ما تعامل می‌کنند.

رییس دانشگاه آزاد با تأکید بر اینکه رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی گذشته‌محور نیست و به آینده نگاه می‌کند، اظهار داشت: در این رویداد، قرار نیست که بگوییم چه تعداد فارغ‌التحصیل، چند رشته، چند دانشجو و… داریم، بلکه می‌خواهیم بگوییم قصد داریم برای جوانان ایرانی چه کنیم که رفاه و مسیر آینده خود را در آن سوی مرزها دنبال نکنند. ایران اسلامی همان گونه که در بیانیه گام دوم بدان اشاره شده، دارای منابع عظیم و فرصت‌های مادی بی‌نظیری است. جالب است که برخی از جوانان ایرانی با نادیده گرفتن منابع و فرصت‌های کشور، به دنبال مهاجرت به کشورهای اسکاندیناوی هست. این ایراد دانشگاه است که نتوانسته بستر تحول را ایجاد کند.

اراده دانشگاه امیدبخشی به جوان ایرانی است

طهرانچی تأکید کرد: ما در این دانشگاه باید دست به دست هم دهیم و اراده تحول داشته باشیم؛ چرا که دانشگاه آزاد اسلامی براساس سند تحول و تعالی می‌خواهد آینده را بسازد و رویداد گام دوم دانشگاه نیز می‌خواهد اراده دانشگاه برای امیدبخشی به جوان ایرانی و نگاشت کردن به گام دوم انقلاب اسلامی را به معرض نمایش بگذارد.

وی به اهمیت رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: از امروز تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱سازمان مرکزی دانشگاه درخدمت رویداد گام دوم است و هیچ  اولویتی بالاتر و اساسی‌تر از توجه به برگزاری پرمعنا، پرمحتوا و واقعی این رویداد نیست. در این رویداد، همه ما دور هم جمع خواهیم شد تا طرحی نو دراندازیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه به دنبال تحقق بند بند سند تحول و تعالی این دانشگاه هستیم، تأکید کرد: در «نظام‌نامه پیاده‌سازی سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی» که امروز ابلاغ شد، برای تحقق هر ۳ محور راهبردی و ۱۰ بسته عملیاتی سند تحول و تعالی دانشگاه، برنامه‌هایی دیده شده است. 

یکی از مهم‌ترین بسته‌های کاری سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، بسته فرهنگ سازمانی است

طهرانچی با یادآوری اینکه یکی از مهم‌ترین بسته‌های کاری سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، بسته فرهنگ سازمانی است و باید فرهنگ سازمانی ما در ۴۰ سالگی، وارد فرآیند تحول شود، اظهار داشت: خداوند در آیه «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» خداوند حال قومی را تغییر نمی‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند. در این فرهنگ سازمانی، باید کار مردم را سریع‌تر انجام دهیم، خدمات بهتر و مفیدتر ارائه کنیم و… رسماً اعلام می‌کنم که از امروز مقدمات فرآیند بدون نامه در سازمان مرکزی آغاز شده است.

وی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ما در راستای تحول فرهنگ سازمانی، این است که ساختارهای عمیق را به ساختارهای بدون سلسله مراتب تبدیل خواهیم کرد. سازمان کارآمد و پایدار باید در عمل دیده شود که این موضوع به زودی محقق می شود.

جلسه هماهنگی برگزاری مراسم چهلمین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی و رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با حضور طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان، روسای مراکز و مدیران کل سازمان مرکزی و حضور مجازی روسای استان ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سالن شهید مطهری برگزار شد.

در حاشیه این مراسم، آیین رونمایی از سایت و سامانه رویداد ملی گام دوم در چهلمین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

سایت و سامانه رویداد ملی گام دوم در چهلمین سالگرد تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس www.azadtech.iau.ir در دسترس مخاطبان قرار دارد.

دانشگاه آزاد اسلامی مصادف با چهلمین سال تأسیس در ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، وارد گام دوم خود می شود که به همین مناسبت رویدادی با نام «گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی» برگزار خواهد شد.

محوریت این رویداد مهم، ارایه برنامه ‌های دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم، معرفی دستاوردهای فناورانه و نوآورانه دانشگاه و پرداختن به نیاز مردم است. 

در این رویداد، علاوه بر ارایه دستاوردهای فناورانه و نوآورانه دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه تحول و تعالی، اسناد آمایش استان‌ها، تحولات و مسیر آینده دانشگاه ارایه می‌شود.

شعار این رویداد بزرگ، «هزار گروه پژوهشی و زیرساخت، هزار ایده و استارت‌آپ، هزار شرکت فناور و خلاق» است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی