فناوری خشک‌کن‌های انجمادی دارویی در کشور بومی شد

به گزارش روز دوشنبه گروه علم وآموزش ایرنا، خشک کن سرمایشی دستگاهی منحصر به فرد برای خشک کردن نمونه های حساس به دما است که معمولا در آزمایشگاه های صنایع دارویی، غذایی، پزشکی، بیوشیمی و تحقیقات استفاده می شود، در این دستگاه حذف آب از نمونه مبتنی بر فرآیند تصعید است، این دستگاه توسط یک شرکت دانش بنیان و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری تولید شده است.

از این فرآیند برای افزایش مدت نگهداری مواد غذایی و دارویی و هم‌چنین آسان کردن حمل و نقل آن‌ها بهره می‌برند، در واقع در این روش ابتدا ماده منجمد شده سپس آب یا حلال از حالت جامد به حالت گاز تبدیل می شود، ‌با این روش خشک کردن خاصیت شیمیائی و فیزیکی ماده حفظ خواهد شد.

در خشک کردن تصعیدی ابتدا محصول مورد نظر منجمد می شود سپس حلال منجمد شده و از طریق تصعید تحت خلا از نمونه خارج می شود، یخ تصعید شده توسط پمپ خلا یا انژکتور بخار، از داخل اتاقک خشک کن مکیده و گرمای مورد نیاز برای تصعید از طریق هدایت یا تشعشع تامین می شود.

خشک کن های سرمایشی مورد استفاده در صنایع داروسازی دارای الزامات GMP خاصی هستند و بر اساس URS توافقی طراحی و ساخته می شود، این شرکت در حال حاضر توانایی ساخت دستگاه‌های خشک کن سرمایشی دارویی از یک متر مربع تا ۱۰ متر مربع را دارا است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی