۴۶ ماهواره استارلینک امروز پرتاب می‌شود

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر، ابتدا قرار بود که این پرتاب روز گذشته (یکشنبه) ساعت ۱۱:۱۳ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی از پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا انجام شود.

اما شرکت اسپیس ایکس روز شنبه در توییتی اعلام کرد که به دلیل شرایط بد آب و هوایی این پرتاب را به تعویق می اندازد. این شرکت افزود که وضعیت آب و هوایی را به دقت مدنظر قرار خواهد داد تا به وضعیت مطلوب ۹۰ درصدی برسد. در نهایت این شرکت این پرتاب را به صبح امروز دوشنبه ۲۱ فوریه (دوم اسفند) در ساعت ۹:۴۴ دقیقه به وقت منطقه زمانی شرقی به دلیل وضعیت بهبودیافته آب و هوایی موکول کرد. 

این ماموریت شامل یک فرود موشک نیز خواهد بود. حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، مرحله اول موشک «فالکون ۹» به سمت زمین بازمی‌گردد تا فرودی عمودی روی سکوی شناور A Shortfall of Gravitas داشته باشد. این سکو در فاصله چند صد مایلی سواحل فلوریدا در اقیانوس اطلس مستقر خواهد شد.

ماموریت امروز پرتاب ماهواره های استارلینک شرکت اسپیس ایکس، مدت کوتاهی به دنبال از دست دادن ۴۰ ماهواره استارلینک این شرکت بر اثر بروز یک طوفان خورشیدی انجام می شود. «جاناتان مک داول»، ستاره شناس دانشگاه هاروارد، در آن زمان به اینسایدر گفت که این بزرگترین ضرری است که تا به امروز برای آنها رقم خورده است.

اسپیس ایکس بیش از ۲ هزار ماهواره استارلینک را به مدار زمین پرتاب کرده است که از این تعداد نزدیک به هزار و ۹۰۰ ماهواره فعال هستند. ماهواره‌ های «استارلینک» بخشی از برنامه اسپیس ‌ایکس برای ارائه خدمات جدید و پرسرعت اینترنت است.

این طرح اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی با درخواست «ایلان ماسک»، مدیرعامل این شرکت از کمیته ارتباطات فدرال برای کسب اجازه آزمایش ایده خود برای تأسیس یک پهنای باند جهانی آغاز شد. وی در سال ۲۰۱۷ برنامه استارلینک را به عنوان یک سیستم پهنای باند ارزان‌ قیمت که می‌تواند دسترسی به اینترنت را فراهم کند، به ثبت رساند.

البته اسپیس ایکس تنها شرکتی نیست که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و در این میان، آمازون و فیسبوک نیز طرح‌هایی را دنبال می‌کنند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی