ایران به جمع ۶ کشور تولیدکننده سامانه‌های فوق سرد پیوست

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا، مجتبی موذنی طرقی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه کلدباکس قلب فرآیندی پتروشیمی و پتروپالایش‌های گازی است، گفت: بعد از دستیابی به دانش طراحی و ساخت این محصول به ششمین کشوری تبدیل شدیم که توان ساخت این نوع مبدل‌ها را در دنیا دارد.

وی بیان کرد:‌ این محصول متشکل از یکسری مبدل است که این مبدل‌ها در کنار هم و در یک مجموعه به اسم کلدباکس شناخته می‌شوند، تفاوت این محصول با مبدل‌های حرارتی معمولی در فشار، دما و تعداد جریان است، این محصول کاربردهای مختلفی از قبیل واحدهای تفکیک هوا، بازیابی گازهای همراه فرآیند، سرویس‌های دماپایین و مجموعه‌های چند جریانه دارد.

موذنی طرقی با اشاره به اینکه مبدل آلومینیومی به مجموعه‌ای از صفحات موازی فشرده آلومینیومی گفته می‌شود که با روش Brazed Vacuum  ساخته می‌شوند و بیش‌ترین کاربرد آن‌ها در فرآیندهای کرایوژنیک یا فوق سرد است، افزود: ویژگی بارز این نوع مبدل‌ها امکان کار در دماهای بسیار پایین، تبادل حرارت هم‌زمان بین چند جریان و سطح انتقال حرارت بسیار بالا نسبت به حجم و فشردگی بسیار بالا است.

وی ادامه داد: درواقع کلدباکس یک واحد فرآیندی بسیار فشرده بوده و یکی از مواردی که کلدباکس را جزو تجهیزات خاص با فناوری بالا قرار می‌دهد، فناوری پیچیده طراحی و ساخت مجموعه مبدل‌های آلومینیومی داخل آن است.

این فناور ادامه داد: عمده کاربرد این محصول در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است، در کلدباکس تا ۱۴ جریان امکان فراورش وجود دارد، این محصول کیفیت قابل‌رقابت با نمونه‌های اروپایی و ژاپنی خود دارد و ازلحاظ قیمت نیز نسبت به این مشابه‌ها کمتر است، عیب‌یابی و تعمیر کلدباکس هم از دیگر مزیت‌های آن محسوب می‌شود.

موذنی طرقی با بیان اینکه این محصول توانسته صرفه‌جویی ارزی بالایی به همراه داشته باشد، افزود:‌ نبود کلدباکس در هر پتروشیمی و پالایشگاهی باعث ایجاد خسارت‌های زیادی می‌شود.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی