شاید اکران نوروزی، بهار را به سینمای ایران بیاورد

مهسا بهادری: یک ماه دیگر، توپِ سال نو خورشیدی درخواهد خواهد شد و هنوز شورای صنفی نمایش، زمان مشخصی را برای آغاز اکران نوروزی سینماها، تعیین نکرده است؛ هرچند غلامرضا موسوی، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران، درخواست کرده است این رویداد در ۱۲ اسفند رخ دهد و سجاد نوروزی، عضو شورای صنفی نمایش اعتقاد دارد با یک نگاه منطقی، این کار باید از ابتدای اسفند آغاز شود.

از آن‌جا که هنوز بسته فیلم‌های اکرانِ سال نو گزینش نشده است، از هم اینک آشکار است تاریخ یکم اسفند را باید به فراموشی سپرد و امیدوار بود شاید هفته دوم آخرین ماه سال، زنگ آغازِ اکران نوروزی به صدا درآید.

جدا از تاریخ آغاز اکران، شورای صنفی نمایش، باید هرچه زودتر، گزینش فیلم‌ها در گونه‌های مناسب سینمایی را برای روزهای پر جنب و جوش سال نو انجام دهد که با نگاهی به تعداد آثاری که خواستار نمایش در این بازه زمانی شده‌اند، کار چندان سختی نیست.

برای بررسی چند و چون اکران نوروزی ۱۴۰۱، سراغ غلامرضا موسوی (تهیه‌کننده)، علی سرتیپی (تهیه کننده و پخش کننده) و سجاد نوروزی (مدیر سینما آزادی و عضو شورای صنفی نمایش) رفتیم و نظر آن‌ها را جویا شدیم.

روز آغاز اکران نوروزی ۱۴۰۱؟

سینماها در آغاز سال ۱۳۹۹، به دلیل شیوع کرونا، تعطیل بودند و برای اکران نوروزی ۱۴۰۰ هم تقریبا شرایط مشابهی را تجربه کردند؛ در این دوره، هر چند پنج فیلم‌ روی پرده آمدند، ولی در نیمه کار، کرونا افسار گسیخت و اکران به فرجامی خوش نرسید.

امسال اوضاع کمی بهتر است، سینماها بیشتر مورد اقبال عمومی قرارگرفته‌ و فیلم‌های زیادی هم متقاضی اکران نوروزی شده‌اند اما مسئله اصلی اینجاست که ماه رمضان ۱۴۰۱ از ۱۴ فروردین شروع می‌شود و به همین دلیل، شورای صنفی نمایش می‌خواهد، اکران نوروزی را کمی‌زودتر و از یازدهم اسفند آغاز کند تا گیشه سینمای کشور، فرصت بیشتری برای جذب مخاطب پیدا کند.

موسوی: اکران نوروزی ۱۴۰۱، باید زودتر آغاز شود؛ چراکه جیبِ سینمادارها باید پر باشد تا بتوانند حقوق دو ماه پایانی سال و عیدی را یک‌جا پرداخت کنند

غلامرضا موسوی، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران، درباره شروع زودهنگام اکران نوروزی می‌گوید: «امسال ماه مبارک رمضان از ۱۴ فروردین آغاز می‌شود و بنابراین مانند سال‌های گذشته نمی‌توانیم روی اکران نیمه دوم فروردین و اردیبهشت حساب باز کنیم. به همین دلیل قرار است اکران نوروزی از ۱۱ اسفند شروع شود. یکی دیگر از دلایل اکران نوروزی زودهنگام این است که در اسفند، سینمادارها، باید حقوق چهار ماه (دو ماه بهمن و اسفند به همراه عیدی) را یک‌جا پرداخت کنند. به همین دلیل هم بحث حضور فیلم‌های پر فروش را مطرح می‌کنند، چون می‌خواهند نیاز مالی هم تامین شود.» 

سجاد نوروزی، مدیر سینما آزادی و عضو شورای صنفی درباره زمان آغاز اکران نوروزی توضیح می‌دهد: «اگر بخواهیم منطقی به این ماجرا نگاه کنیم و تصمیم بگیریم، اکران نوروزی باید از اول اسفند شروع شود، این موضوع چند دلیل مهم دارد. اول، رونقی نسبی که به سینماها بازگشته، نباید دچار اختلال شود، اگر این فاصله بیفتد، باتوجه به شرایط پاندمی، سینماها، دوباره دچار مشکل می‌شوند. دوم این‌که سینماداران باتوجه به هزینه‌های سرسام‌آور عیدی و دستمزد، بالاخره به فیلم پرفروش نیاز دارند وگرنه سالن‌ها تعطیل می‌شوند. اگر شرایط عادی بود، اکران نوروزی را باید از چند روز مانده به فرودین آغاز می‌کردیم، اما در حال حاضر با پاندمی کرونا مواجهیم و باتوجه به این‌که از چهاردهم فروردین، ماه رمضان شروع می‌شود، این یک نیاز فوری است که اکران نوروزی هرچه سریع‌تر آغاز شود.»

نوروزی: تعدادی منتقد می‌خواهند بگویند مخاطب فقط کمدی می‌بیند درصورتی که اصلا این‌گونه نیست و اگر محصول خوب ارائه شود، مخاطب آن را تماشا می‌کند

علی سرتیپی، تهیه‌کننده و مدیر پردیس سینمایی کورش، به آغاز زودهنگام اکران نوروزی خوشبین نیست و تاکید می‌کند: «می‌گویند اکران نوروزی در هفته دوم اسفند آغاز می‌شود اما بعید می‌دانم این‌گونه شود، چون هنوز فیلم‌ها برای اکران مشخص نشده‌اند و فکر می‌کنم دست‌کم با یک هفته تاخیر در این زمینه مواجه می‌شویم.»

 چه فیلم‌هایی باید در سبد اکران نوروزی قرار بگیرند؟

شورای صنفی نمایش به متقاضیان اکران نوروزی گفته تا آمادگی خود را برای نمایش فیلم‌ها اعلام کنند. تاکنون نیز فیلم‌های «شیشلیک»، «روز صفر»، «لامینور»، «مجبوریم»، «ملاقات خصوصی»، «انفرادی» و … به عنوان درخواست کنندگان جدی اکران، خود را معرفی کرده‌اند؛ آیا از میان این گروه متقاضی، می‌توان فیلم‌های مناسبِ نمایش در سالِ نو خورشیدی را دستچین کرد؟

سرتیپی، درباره نحوه چینش فیلم‌ها در بسته اکران نوروزی می‌گوید: «هرچند در حال‌ حاضر در پیک کرونا هستیم، ولیکن امیدواریم در روزهای آینده اوضاع بهبود پیدا کند، به همین دلیل در نوروز و با توجه به این‌که بلافاصله پس از آن، ماه رمضان را داریم، باید فیلم‌هایی را به اکران دربیاوریم که پاسخگوی رمضان هم باشند و به نظر من فیلم‌های جشنواره امسال می‌توانند در لیست قرار بگیرند. حتما به یک فیلم کمدی خوب نیاز داریم، در کل فیلم‌هایی باید اکران شوند که سینما را از بحران خارج کنند.»

شاید اکران نوروزی، بهار را به سینمای ایران بیاورد
غلامرضا موسوی

این تهیه‌کننده سینما ادامه می‌دهد: «برای شرایط فعلی سینمای ایران، فیلم خوب نیاز است و خیلی تفاوتی ندارد که فیلم در چه سالی تولید شده است.»

سجاد نوروزی نیز درباره اولویت فیلم‌ها برای حضور در اکران نوروزی می‌گوید: «باید متناسب با همه سلیقه‌ها، فیلم در سبد اکران نوروزی قرار بگیرد.»

سرتیپی: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ماه رمضان، آغاز می‌شود. برای همین، باید فکری برای اکران‌های شبانگاهی (بعد از افطار تا قبل از سحر) کرد؛ اگر غیر از این باشد، اصلا شرایط، جوابگو نیست

مدیر پردیس سینمایی آزادی در واکنش به این سوال که آیا همه ژانرها مخاطب دارد یا فقط کمدی مورد استقبال قرار می‌گیرد، پاسخ می‌دهد: «با این صحبت که می‌گویند مخاطبان دنبال کمدی هستند به شدت مخالفم، ما چیزی به مخاطب ارائه ندادیم، باید اول به مخاطب تنوع ژانر ارائه دهیم، بعد از او توقع داشته باشیم که حق انتخاب داشته باشد و سمت آن برود و اگر فیلم باکیفیت غیر کمدی ساختیم و مخاطب از آن استقبال نکرد، باید دنبال علت ماجرا باشیم. یک عده بی‌سواد می‌خواهند بگویند سطح سلیقه مخاطب بسیار نازل است، ولی اصلا این‌گونه نیست.»

او درباره اکران فیلم‌های غیرکمدی ادامه می‌دهد: «ما فیلم‌های غیر کمدی زیادی داریم که قطعا مورد استقبال قرار می‌گیرند، مانند «موقعیت مهدی»، «روز صفر»، «ملاقات خصوصی»، «مرد بازنده» و «علف‌زار» که مطمئنم مخاطبم به تماشای آن‌ها می‌نشیند. یا در سال‌های گذشته «متری شیش و نیم»، «شبی که ماه کامل شد» و «سرخپوست» را داشتیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفتند. این فیلم‌هایی که نام بردم، کم فروختند؟ پس چرا عده‌ای می‌گویند مخاطب فقط کمدی می‌پسندد؟ این طرز تفکر کاملا اشتباه است، از فیلم خوش ساخت غیر کمدی کاملا استقبال می‌شود. اشتباه این است که فکر می‌کنیم هرچیزی بسازیم مخاطب آن را تماشا می‌کند، در صورتی که اصلا این‌گونه نیست.»

        بیشتر بخوانید: 

       از امیر جدیدی و جواد عزتی تا نگار جواهریان و پری‌ناز ایزدیار

       «ملاقات خصوصی»، خواستار اکران نوروزی شد

       «مجبوریم»، خواستار اکران نوروزی شد

شاید اکران نوروزی، بهار را به سینمای ایران بیاورد
علی سرتیپی

اکران‌های شبانگاهی رمضان ادامه دارد؟

وضعیت فعلی سینماها و کاهش ظرفیت سالن‌ها کار را برای فروش فیلم‌ها تا حدودی سخت می‌کند، به ویژه آن‌که پس از پایان دو هفته تعطیلات نوروز، بلافاصله ماه رمضان آغاز می‌شود و این ماه معمولاً یکی از مقاطع نسبتاً سوت و کور سینما بوده است، مگر آن‌که اکران افطار تا سحر در سینماها دوباره راه بیفتد.

سجاد نوروزی، عضو شورای صنفی نمایش درباره اکران شبانگاهی در ماه رمضان می‌گوید: «قطعا باید برنامه‌ای برای اکران شبانه سینماها در ماه مبارک رمضان تدوین شود و فعلا فقط صحبت‌های ابتدایی درباره این موضوع مطرح شده است.»

سرتیپی هم در این باره اعتقاد دارد: «ما قطعا باید شرایطی داشته باشیم که در ماه رمضان، اکران‌های شبانگاهی (از افطار تا سحر) انجام شود. اگر غیر از این باشد، اصلا شرایط، جوابگو نیست.»

شاید اکران نوروزی، بهار را به سینمای ایران بیاورد
سجاد نوروزی

تلویزیون در اکران نوروزی، به یاری سینما می‌آید؟

یکی از مسائلی که دائما از جانب فیلمسازان و حتی پخش‌کنندگان مطرح می‌شود، بحث عدم تعامل تلویزیون با سینما است که تبلیغاتی برای فیلم‌ها انجام نمی‌دهد؛ کاری که این روزها، سینمای ایران بیش از پیش به آن نیاز دارد تا بتواند از پسِ دیو کرونا برآید.

سرتیپی درباره عدم تعامل تلویزیون با سینما می‌گوید: «در دوره‌های گذشته مثل زمان آقای ضرغامی، شاهد یک‌سری همکاری درخشان بین تلویزیون و سینما بودیم اما الان متاسفانه، تلویزیون هیچ‌گونه همکاری با فیلم‌ها مخصوصا در بخش خصوصی ندارد و هزینه‌ تبلیغات تلویزیونی نسبت به گذشته هم صدها برابر شده و هیچ فیلمی توانایی مالی پخش یک تیزر را ندارد. در شرایط سخت امروزی، امیدواریم که در شرایط جدید، تلویزیون یک اتفاقات خوبی را رقم بزند تا با آن بتوان به کمک سینما آمد.»

نوروزی هم درباره عملکرد صداوسیما در تبلیغ فیلم‌های روی پرده می‌گوید: «رویکردهای آقای جبلی نسبتا متفاوت‌تر از مدیران قبلی است و به نظرم عملکرد ایشان، می‌تواند نتایج خوبی به همراه بیاورد تا فیلمسازان و تهیه‌کنندگان و بازیگران و … دیگر اهالی سینما که بیشترشان همکار صدا و سیما هم هستند، بتوانند یک اکران نوروزی متفاوت را تجربه کنند.»

در دو سالی که سینماهای ایران، حال و هوایی زمستانی داشته‌اند، شاید برنامه‌ریزی درست و انتخاب مناسب فیلم‌ها در اکران نوروزی، بهار را دوباره به این عرصه، بازگرداند.

۵۷۲۴۵

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی