زنان ایرانی علاوه بر زیبایی‌شناسی به پوشیده و عفیف بودن اهمیت می‌دهند

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، فریده حق‌بین روز پنجشنبه به شکل آنلاین در «اولین همایش ملی منسوجات، طراحی لباس و پارچه در تمدن نوین ایرانی اسلامی با تاکید بر پوشش بانوان مدآفرین»، گفت: مقام معظم رهبری در سال ۹۲ در فرمایشات خود طراحی لباس را یکی از مباحث مهم در حوزه سبک زندگی ایرانی- اسلامی دانستند.

سرپرست دانشگاه الزهرا افزود: اهمیت لباس در فرهنگ همه کشورها  امری مهم است، به ظاهر هدف اولیه از پوشش به واقع حفاظت بدن از گزندهای طبیعی است اما امروز مبحث پوشش در دنیا از نظر نشانه‌شناختی موضوعی است که با بسیاری از موضوعات عجین شده و ارتباط مستقیم دارد.

حق‌بین ادامه داد: موضوع پوشش از بعد فرهنگ سیاسی و اجتماعی دارای علائم مختلف است که ارتباط مستقیم با تمدن بشر پیدا می‌کند. همچنین در متغیرهای مختلف اجتماعی مانند جنسیت، سن، تحصیلات و طبقه اجتماعی علامت و نشانه‌هایی هستند که از طریق پوشش علامت‌هایی را به مخاطب می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی راجع به مد صحبت می‌شود، در واقع چیستی مد مورد توجه قرار می‌گیرد که ناظر سلیقه افرادی است که با انتخاب‌هایی نه تنها در حوزه لباس و پوشش بلکه آرایش و تزیین منزل تا هر شی شخصی می‌تواند در این بحث ظهور و بروز پیدا کند.

سرپرست دانشگاه الزهرا با بیان اینکه موضوع مد با ذوق و سلیقه افراد مرتبط است، عنوان کرد: برخی از افرادی در دنیا هستند که با  مدیریت این ذوق و سلیقه جامعه سعی می‌کنند اثرگذاری لازم را بر مخاطب و استفاده کنندگان مد داشته باشند، در واقع ارتباط ماهوی موضوع پوشش با متغیرهای اجتماعی حوزه ای است که هم اثرپذیر و اثرگذار است.

حق‌بین یادآورشد: در ایران تفاوت و توجه به مد از دوره قاجار با سفرهای ایرانیان به خارج از کشور و دنیای غرب آغاز شد، همسر فتحعلی شاه با آشنایی با یکی از افراد شاخص نزدیک به الیزابت مک نیل به نوعی پوشش ساده و شیک او در آن دوره توجه و الگوبرداری کرد.

وی عنوان کرد: امروزه در هر اجتماعی، افراد شاخص به طرق مختلف از برندهای متفاوت برای ایجاد ذائقه و مد جدید برای جامعه استفاده کنند.

سرپرست دانشگاه الزهرا افزود: آنچه که در این حوزه مدنظر مقام معظم رهبری است، در واقع می‌توان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری از طریق مد و بحث لباس دانست، چرا که زنان ایرانی همواره ضمن توجه به بحث زیبایی شناسی در لباس، به پوشیده و عفیف بودن نیز اهمیت می‌دهند.

حق‌بین خاطرنشان کرد: بهتر است در دوره تجدید حیات اسلام و تمدن اسلامی این بخش از عوامل اجتماعی هم مورد توجه قرار گیرد، همانطور که ایدئولوژی اسلام همواره در عرصه‌های مختلف مورد توجه بود، در مبحث لباس و پوشش نیز نقش آفرین باشد و آنچه که شایسته و بایسته است از طریق نظام جمهوری اسلامی ایران به دنیای جدید معرفی و توصیه شود.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی