دبیرخانه دانشجویی «جهاد روایت و تبیین» آغاز بکار کرد

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، جمال رحیمیان سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در مراسم آغاز بکار دبیرخانه دانشجویی جهاد روایت و تبیین در سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از سازمان دانشجویان و مرکز فرهنگی- دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی در خصوص اقدام صحیح و به موقع در راستای بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی و لزوم جهاد تبیین و ضرورت روایت حقیقت‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و جلوگیری از تحریف آن‌ها، اظهار کرد: در رابطه با جهاد روایت و تبیین یک نکته این است که تبیین و واژه تبیین به معنی تعریف کردن و تعبیر کردن است و اساسا هر حرکتی شامل انسانی، فرهنگی و اجتماعی باید با تبیین همراه باشد چون ما با انسان و جامعه سر و کار داریم.

وی در این مراسم که با حضور حجت الاسلام روح الله شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، حجت الاسلام سعید صلح میرزایی رییس دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در قم و نویسنده کتاب «جهاد تبیین»، عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و رضا فریدزاده سرپرست سازمان دانشجویان همراه بود، با اشاره به اینکه انسان و جامعه حرکت نمی‌کنند، مگر مسیر آینده روشن باشد، افزود: در طول تاریخ در تمام حرکت های انجام شده جریان تبیین محوریت دارد و در واقع در جریان ها و تحولات سیاسی و اجتماعی تببین از جایگاه مهمی برخوردار است.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه، در انقلاب اسلامی نیز حضرت امام (راحل) مبارزه خود را با چند سخنرانی آغاز و با سخنرانی خود، تبیین را نیز شروع کردند، افزود: همچنین امام به عنوان پیشوای تراز اول انقلاب در درس های فقهی خود بحث نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه را تبیین می‌کردند.

رحیمیان با تاکید بر این که تبیین یک ضرورت برای جامعه است، گفت: حرکت تبیین با توجه به اقتضائات روز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه، نکته دیگر در رابطه با جهاد روایت و تبیین، واژه «جهاد» است که رهبری آن را به کار برده‌اند، اضافه کرد: جهاد واژه خاصی است که در مواقع خاص و فوق العاده از آن استفاده می‌شود و استفاده از این واژه توسط رهبر انقلاب نشان دهنده وضعیت فوق العاده‌ای است که کشور، انقلاب و اسلام در داخل، منطقه و جهان دارد و ما باید در خور شأن این واژه حضورمان یک حضور جهادی باشد، مانند همین اقدامی که در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی آغاز شده است.

رحیمیان تصریح کرد: این وضعیت فوق‌العاده‌ای که دشمن برای کشور ایجاد کرده است و جنگ نرمی که با آن روبرو هستیم، به‌ جز با یک حرکت جهادی و تبیینی، قابل مقایسه نیست. تغییر باورها، هنجارها و ارزش‌ها، هدف دشمن از این جنگ شناختی است تا مردم و به خصوص جوانان کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: وظیفه رسانه‌های کشور به ویژه رسانه‌های جهاددانشگاهی است که هژمونی رسانه‌های غرب که ارزش‌ها و باورهای مردم را هدف قرار داده‌اند، شناسایی و خنثی کنند و بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، باید در جهاد تبیین و جهاد رسانه‌ای، بتوانیم حرکت بعدی دشمن را فعالانه تشخیص داده و بر اساس آن اقدام کنیم.

جهاد تبیین، مسولیت پذیری نسبت یه ذهن مشوش اطرافیان

رییس دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه‌ای در قم و نویسنده کتاب «جهاد تبیین» اظهار کرد: جهاد تبیین واژه‌ای بود که به صورت جدی از مهرماه ۱۴۰۰ توسط رهبری به کار برده شد اما تفاوتی در استفاده از این واژه در زمان های قبل توسط مقام معظم رهبری در مخاطبان بود. پیش از این، این واژه مخاطبانش اساتید و علما، ائمه جمعه و نخبگان بودند اما در این نوبت خطاب ایشان به کل مردم به ویژه جوانان توسعه پیدا کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی افزود: جهاد تبیین عکس‌العمل و حساسیت نسبت به ذهن مشوش و روایت های نادرستی که به آن ذهن وارد شده و در عرصه شناخت دچار مشکلاتی شده است، اما نباید نسبت به آن ذهن آشفته بی تفاوت باشیم، خلاصه جهاد تبیین یک حس مسولیت پذیری نسبت یه ذهن مشوش اطرافیان و نزدیکانمان است.

وی تصریح کرد: نکته اساسی که شاید بتواند دلیل این باشد که رهبر این فرمایش را به صورت عمومی مطرح کردند، حجم بالای دشمنی به مباحث، روایت ها و تحریف هایی است که انجام می شود.

حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی ادامه داد: جهاد تبیین کاملا روشن و وظیفه مشخص است و مجال تبیین کردن جهاد تبیین نیست و از فضای تبیین باید وارد فاز عملیاتی شد.

جهاد تبیین می تواند مکمل بیانیه گام دوم انقلاب باشد

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز تصریح کرد: یکی از ویژگی های ارزنده رهبر انقلاب گشودن افق های جدیدی در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در دوره حضور فرهنگی ایشان در قبل و بعد از انقلاب است.

حجت الاسلام روح الله شاطری افزود: جهاددانشگاهی یک سازمان فکری و فرهنگی است وهویتش این است و این هویت آن بر تمام هویت هایی که به دست آورده است مقدم است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر روح الله شاطری تصریح کرد: جهاد تبیین می تواند مکمل بیانیه گام دوم انقلاب باشد.

وی افزود: نهضت ها برای ماندگاری احتیاج به چند عنصر دارند. از جمله عنصر اقبال توده ها، داشتن عناصر و مهره های کارآمد و نظام های فکری خوب.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گفت: جهاد تبیین یعنی هماهنگی سپر دفاعی در تنویر افکار عمومی، آنجایی که حمله صورت می گیرد.

آنچه موجب توفیق انقلاب شد، کار فکری بود

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران بیان کرد: انقلاب در یک محیط باز خود و اصول و مبانی خود را در کنار سایر جریان‌ عرضه کرد و همانگونه که امام مبانی انقلاب را عرضه داشتند و سایر حزب ها نیز این کار را انجام دادند.

عباس سلیمی نمین افزود: امام یک تفکر داشتند و آن این بود که در ایران اگر تحولی می خواهد صورت بگیرد باید حول اسلام صورت بگیرد چون می‌خواهد در صحنه موثر عمل کند. هیچ عامل دیگری نمی تواند منشا تحول در ایران باشد مگر اسلام.

وی بیان کرد: آنچه موجب توفیق انقلاب شد، کار فکری و دلسوزی نسبت به همه اقشار جامعه با هر گرایشی بود.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی