بلاکچین چیست و واژه رمزنگاری از کجا آمد؟

بازار رمزارزها با ماهیت غیر متمرکز و بدون محدودیت دامنه نوسان بوجود آمده است. اگر با دید  “یک شبه ره صدساله رفتن” میخواهید وارد این بازار شوید می‌بایست همین ابتدا این حقیقت را بپذیرید که شما به‌طور حتم برایند مثبتی نخواهید داشت و سرمایه‌تان برباد خواهد رفت.

برای ورود به هر بازاری اگر بدون دانش اقدام به سرمایه گذاری کنید شما وارد بازی قمار شده اید؛ ثروتمند شدن در این بازار نیازمند دانش، انگیزه، پشتکار و صبر است.

رمزنگاری چیست؟

رمزنگاری واژه‌ای‌ است که از زمان مصر باستان، در حکومت ها برای حفظ امنیت اطلاعات به‌وجود آمد. در طی زمان، فرایند رمزنگاری نیز همگام با دانش بشر ارتقا یافت، تا جایی که در سال ۱۹۹۲ به همت اریک هیوز، تیم می و جان پیلمور پروژه به نام سایفرپانک استارت خورد.

سایفر پانک ها با تمرکز بر روی فرایند رمزنگاریِ غیرمتمرکز و با انتشار بیانیه ای با مضمون رمزنگاری اعلام داشتند: ” حریم خصوصی در دنیای امروزی و عصر تکنولوژی و الکترونیک یکی از نیازهای ضروری و انکارناپذیر جامعه‌ای آزاد است. حریم خصوصی چیزی نیست که فرد بخواهد کل دنیا آن را بدانند و حفظ آن به‌معنای پنهان‌کاری نیست. پنهان‌کردن مسئله‌ای بدین‌معنا است که هیچ‌کس از آن مطلع نشود. درحقیقت، داشتن حریم خصوصی قدرت انتخابی برای افراد است تا آن‌گونه که می‌خواهند، خود را به دنیا معرفی کنند.”

این جنبش در واقع شروعی بر مبادلات، مکاتبات و تراکنش های غیرمتمرکز شد و بنیاد دنیای بلاکچین و بیت کوین را بنا نهاد تا اینکه در سال ۲۰۰۸ فرد یا گروهی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، با انتشار مقاله ای خبر از تولید ارزی دادند که غیرمتمرکز، همتا به همتا، با قابلیت شفاف بودن نقل و انتقالات و ازلحاظ تعدد به‌صورت محدود است.

شاید باخود بگویید خب این “محدود بودن” دیگر چه مزیتی است ؟!

درواقع همین ویژگی است که بیت کوین را از تورم نجات داده و مانند سایر ارزها امکان چاپ یا تکثیر را از ان سلب کرده است. بی‌نهایت بودن یک ارز یعنی بی ارزشی و شروعی بر تورم آن. بیت کوین یک ارز قابل استخراج است. یعنی تعداد مشخصی از آن (۲۱ میلیون عدد) وجود دارد که این تعداد توسط دستگاه هایی به اسم ماینر استخراخ می‌شوند و در دسترس استخراخ کنندگان آن قرار میگیرند. مسلم است که این تعداد با شرایط و ضوابط معین تا حدود سال ۲۱۴۰ میلادی به اتمام خواهد رسید و پس از آن بیت کوین هایی استخراج شده در گردش خواهند بود.

بلاکچین چیست؟

حتما نام فناوری بلاکچین را شنید اید؛ فناوری ای که دلیل  پایداری، توسعه و امنیت رمزارزهایی مانند بیت کوین است. بلاکچین امکان ارتباط مستقیم و بدون واسطه در هر تراکنش را فراهم می آورد.

درواقع بلاکچین سیستمی است که از به هم پیوستن زنجیره وار کامپیوترهای مشترک شبکه که هریک از این کامپیوترها نقش یک گیرنده یا فرستنده یک تراکنش را برعهده دارند تشکیل شده است؛ به هر کامپیوتر یا فردی که از این سیستم استفاده کند نود گویند.

هدف از خلق بیت کوین، حذف واسطه ای به اسم بانک در تراکنش های مالی روزمره بود.

از جمله راه‌های مرسوم درآمدزایی از این دنیای دیجیتالی زیبا، می‌توان به استخراج، خرید و فروش، سرمایه گذاری و تولید برخی از رمزارزها اشاره کرد.

اما برای خرید و فروش و سرمایه گذاری، چگونه به موقعیت خوب برای خرید یک رمز ارز می‌توانیم پی ببریم؟

در ادامه این بحث به انواع روشهای تحلیلی برای معامله گری در این بازار خواهیم پرداخت.

*معامله‌گر و تحلیلگر بازارهای مالی

۲۲۳۲۲۷

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی