انتقاد روزنامه اصولگرا از تصمیم مجلس برای افزایش درآمد نفتی دولت/اگر تحریم ها برداشته نشود نفت ایران با قیمت بسیار ارزان فروش خواهد رفت

این روزنامه نوشت:
قیمت نفت در ماه‌های گذشته رکوردهای جدیدی ثبت کرد و بعد از هفت سال به ارقامی نزدیک ۱۰۰ دلار در بشکه نزدیک شد. افزایش مصرف نفت در نیمکره شمالی در فصل زمستان به دنبال رشد تقاضایی که پس از فروکش کردن نسبی شیوع کرونا ایجاد کرده بود، سبب پیشی گرفتن تقاضا از عرضه شد. در دو سال گذشته کرونا مصرف نفت را به اندازه‌ای کاهش داد که سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی رو به نزول رفت و این اتفاق باعث شد در دوره اوج‌گیری دوباره تقاضا، عرضه به پای تقاضا نرسد و فاصله این دو، رشد قیمت‌ها را نتیجه دهد. در کنار این عامل تعیین‌کننده، جریانات سیاسی در جهان از جمله تنش و درگیری بین روسیه و اوکراین نیز بر بازار نفت سایه انداخت و پیش‌بینی‌هایی از رشد قیمت نفت تا ۱۲۰ دلار از سوی برخی تحلیلگران مطرح شد.
روند رو به رشد قیمت‌ها موضوعی است که بسیاری از مسئولان داخلی را نیز به رشد درآمدهای نفتی سال بعد خوش‌بین کرده است و گویا نمایندگان براساس همین خوش‌بینی‌ها، تصمیم به افزایش درآمدهای نفتی در بودجه سال بعد گرفته‌اند.
نمایندگان این نکته را در نظر نگرفته‌اند که در صورت پابرجا ماندن تحریم‌ها، ایران ناچار است نفت خود را به بازارهای خاکستری و بسیار ارزان بفروشد، بنابراین به هیچ وجه درآمدهای مورد نظر محقق نخواهد شد.

۲1۳۰۲

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی