مقصران نابودی فوتبال ایران نباید قسر در بروند

سپهر ستاری: فدراسیون فوتبال این روزها شرایطی بحرانی پیدا کرده است. تصمیمات اشتباه و رفتارهای عجیب عزیزی خادم در مسائلی چون خرید VAR، ماجراهای مربوط به خوبان عالم، حذف سرخابی‌ها از آسیا و چندین مورد دیگر باعث شده هیئت رییسه فدراسیون در نهایت به فکر عزل رییس فدراسیون فوتبال باشد. عزیزی خادم در یک‌ سال اخیر هرگز نتوانسته به وعده‌های انتخاباتی خود نزدیک شود و همین موضوع انتقادات زیادی را در پی داشته است. ناصر فریادشیران، معاون سابق باشگاه استقلال در چند ماه اخیر یکی از منتقدین جدی فدراسیون فوتبال بوده است. او در گفت و گو با خبرآنلاین ضمن تحسین حرکت هیئت رییسه برای عزیزی خادم، انتقادات مهمی نسبت به عملکرد فدراسیون فوتبال در یک سال گذشته مطرح کرده است:

در چند روز اخیر خبرهایی مبنی بر امضای نامه عزل عزیزی خادم از ریاست فدراسیون فوتبال مطرح شده، نظر شما در خصوص این اقدام چیست؟

اعضای هیئت رییسه اختیار دارند که بر اساس اساسنامه و به دلیل مشکلاتی که درون فدراسیون فوتبال وجود و تصمیمات کلانی که گرفته شده، اعتراض کنند. بر اساس اساسنامه فدراسیون فوتبال، به بند ۲ ماده ۳۴ استناد کرده‌اند که با رعایت مهلت قانونی مذکور، در ماده و شرایط نسبت به تشکیل جلسه اقدام شود و دستور صورت‌جلسه، شرایط رییس فدراسیون و عزل او یا انتصاب سرپرست را درخواست کرده‌اند که بیش‌تر به دنبال عزل آقای عزیزی‌خادم هستند.
طبق صحبت‌هایی که آقای سراجی و براتی داشتند، این تصمیم شجاعانه و جسورانه گرفته شد. البته باید گفت که همان‌طور که اعضای مجمع، و اعضای هیئت رئیسه به خاطر صحبت‌های ایشان و شعارهای تبلیغاتی‌اش، دیدگاه‌های برنامه‌محوری که داشتند و از فدراسیون عمل‌گرا و شفافیت مالی سخن می‌گفتند و ادعا داشتند که می‌توانند درآمد زایی کلان کنند کمک و لابی کردند تا آقای عزیزی‌خادم رییس فدراسیون شود اما اعضای هیئت رئیسه الان می‌با توجه به تصمیمات کلان بدون اجازه این افراد، درخواست عزل داده‌اند و جلسه فوری که ظرف ۱۴ روز آینده باید انجام شود، به این قطعیت رسیده‌اند که ایشان نباید باشد و بر اساس بندی که گفتم، خواستار عزل ایشان شده‌اند.

پس شما موافق این تصمیم اعضای هیئت رییسه هستید؟

من کار اعضای هیئت رئیسه را تحسین می‌کنم. کار شجاعانه‌ای بود و به آن‌ها آفرین می‌گویم. بخش اعتراضی هم بخش مالی و اظهارنامه‌های مالیاتی، قرارداد با کادرفنی فوتبال و فوتسال، که فردی مانند وحید هاشمیان قهر کرد و سه روز قبل از بازی با عراق برگشت، قرارداد رده‌های پایه که بسته نشده تصمیمات شخصی درباره VAR که مورد اعتراض قرار گرفت که نهادهای نظارتی هم ورود کردند که چطور آمد و چطور رفت؟ آیا اصلا متعلق به اسراییل و یهودی‌ها بود؟ مطمئنم که نهادهای نظارتی ورود کرده‌اند و درخواست من از وزارت اطلاعات، حراست وزارت ورزش و دیوان محاسبات است و حتی سپاه هم باید ورود کند و نگذارد این اتفاق بیفند. حذف استقلال و پرسپولیس هم موضوع دیگری است که با تصمیماتی که گرفته شد، این اتفاق شوم افتاد که باید آقای عزیزی‌خادم در آن جلسه باید به آن‌ها پاسخگو باشد.

انتظار داشتیم پس از حضور آقای تاج و فجایعی مثل قرارداد مارک‌ ویلموتس، فدراسیون با رییس جدید به شرایط بهتری برسد اما این اتفاق رخ نداد!
 
گروهی فرهیخته از جامعه فوتبال، به دلیل حمایت‌های کورکورانه کفاشیان و تاج از کی‌روش و ویلموتس، با آن قرارداد ترکمانچای که آقای تاج نابودگر فدراسیون‌فوتبال آن‌ را انجام داد، و قرارداد بالایی که با ویلموتس داشتند و یک تاجر شکر هم در آن واسطه بود، با مخالفت جدی اهالی فوتبال روبرو شدند. باج‌خواهی‌هایی که کی‌روش داشت باعث شد این اتفاق‌ها بیفتد و تخلفاتی که انجام شد باعث شد پرونده آقای تاج الان در قوه قضاییه باشد و طبق نظری که بازرسی کل کشور اعلام کرد، پرونده آقای تاج الان در قوه قضاییه است.
ان‌شالله که اعمال نفوذ نشود و حکم واقعی داده شود. من قبلا هم‌ گفتم ان‌شالله این دادگاه علنی شود و اهالی فوتبال ببینند که فردی که چنین مشکلاتی را برای کشور به بار آورده و ویلموتس را ثروت‌مند کرده باید پاسخگو باشد. کاری که آقای ساکت، تاج و افرادی که آن قرارداد را امضا کردند انجام دادند و نباید قسر در بروند. فردی که مشکل ایجاد کرده و فدراسیون را بدهکار کرده چرا سر از یک باشگاه پولدار در آورده است؟ این افراد میراثی که از خود به جا گذاشتند و فدراسیونی بدهکار را تحویل دادند، ما منتظر برگزاری آن دادگاه هستیم.

عزیزی خادم با جادوگر عهد و پیمان بسته است

عملکرد یک ساله عزیزی خادم حواشی خیلی زیاده داشته، از ماجرای جادوگری گرفته تا انتصاب‌های پرحاشیه. شما عملکرد ایشان رو چطور دیدید؟

آقای عزیزی خادم با آقای مهرعلی و امیر اسکندی و رمال و جادوگر معروف، شرکتی دارند که یکی‌ از نقاط ضعف و مشکل‌ساز ایشان همین شرکت و عهد و پیمانی که با یک جادوگر بسته شده است. متاسفانه ایشان کتمان یا تکذیب هم نمی‌کند، ایشان متاسفانه در برنامه‌های مختلف صدا و سیما حضور پیدا می‌کند و مجری‌ها جرات ندارند که بگویند شما با امیر اسکندری، رمال معروف کار می‌کنی یا نه؟ اگر آقای عزیزی‌خادم انکار و تکذیب کند که با امیر اسکندری کار نمی‌کند، این طلسم می‌شکند و تمام اتفاقات خوبی که از سحر و جادو به دست آورده هم‌ باطل و برعکس می‌شود. به‌ همین دلیل ایشان نمی‌گوید من با امیر اسکندری کار نمی‌کنم و من برای آقای پیمان یوسفی هم‌ متاسفم. من مصاحبه‌ای کردم و گفتم  درود بر شرف فردوسی‌پور و آقای یوسفی و خیابانی ولی الان برای یوسفی متاسفم. آقای یوسفی الان‌ تصور شما این است افرادی که مخالف امیر اسکندری و عزیزی‌خادم هستند دنبال پست و مقام‌اند؟ برای اطلاع‌ جامعه فوتبال و کسانی که امروز حامی عزیزی‌خادم شده‌اند بگویم، شرایط به گونه‌ای بود که وقتی تاج رفت، گفتیم تاج رفته و ما موافق آمدن عزیزی‌خادم نبودیم. ما محفلی فوتبالی داریم که وقتی ایشان دوره قبل کاندید شد و خیلی هم پرتلاش بود و گروهی هم‌ حمایتش می‌کردند، در آن محفل مدیران باشگاه‌ها و کارشناسان و بزرگان فوتبال بودند و تلاش زیادی  کردیم که ایشان نباشد.‌ اصلا مشخص نبود ایشان از کجا آمد و با اطلاعاتی که داشتیم مانع حضورش شدیم و روی سنش هم حرف و حدیث زیادی هست. بعد متوجه شدیم ایشان با امیر اسکندری عهد و پیمان دارد و این فاجعه است. اگر فیفا بفهمد کل فوتبال ما را تعلیق می‌کند. الان بحث اساسنامه مطرح است و باید مورد تایید مجلس و دولت باشد بعد به فیفا برود. در چیدمان افرادی که در فدراسیون هستند مشکلاتی هست و چیدمان خوبی نداشتند. اگر الان هم تیم‌ ملی فوتبال نتیجه می‌گیرد، باید این را مدنظر داشت که قبل از انقلاب ، از آسیا و اقیانوسیه یک‌ تیم به جام‌جهانی می‌رفت اما الان پنج‌ تیم می‌رود. اگر تیم‌ ملی صعود نکند دچار مشکل هستیم و امسال به دلیل ضعف دیگر تیم‌ها، افت فوتبال آسیا و بازیکنان‌ خیلی خوبی که در تیم‌های پایه توسط مربیان وطنی خوب‌ پرورش داده شده‌اند، مثل سال ۹۶ که با آقای مایلی‌کهن یک‌ رنسانس در فوتبال آسیا بود، الان‌ هم بازیکنان در اختیار اسکوچیچ هستند. مربی که سابقه آن‌چنانی در فوتبال ما نداشت و نتایجش کاملا متوسط رو به پایین بوده و کار شق‌القمری‌ نکرده است.

شما در این مخالف حضور دراگان اسکوچیچ بودید و حتی در زمان صعود هم انتقاداتی به او داشتید. در این خصوص بگویید.

اسکوچیچ فقط به خاطر اینکه ارزان و خارجی بود، متاسفانه سرمربی تیم ملی شد و ما کانون مربیان فوتبال ایران، در آن مقطع بیانیه دادیم و اعتراض خود را به مربی غیرایرانی اعلام کردیم و حتی پیشنهاد دادیم که کدام مربیان می‌توانند مربی خوبی برای تیم ملی باشند. اما متاسفانه توسط دلال‌ها و واسطه‌ها که قوی‌تر هستند، غالب شدند و اسکوچیچ‌ را به فوتبال مل تحمیل کردند. درباره اسکوچیچ مسئله‌ای بگویم که خیلی مهم است.

بفرمایید.

بازیکنی داشتیم به اسم ایمان‌ موسوی که بازیکن‌ فجر سپاسی بود و کمکش کردیم از فجرسپاسی بالا آمد و جذب نفت تهران شد. تا نزدیک نیم‌فصل ده گل زد و آقای گل بود و بازیکن خوبی بود. ایشان برخلاف میل ما و باشگاه، به استقلال رفت و در آنجا موفق ظاهر نشد و به فولاد خوزستان رفت. زمانی به فولاد رفت که اسکوچیچ سرمربی فولاد بود. به دستور یکی از مربیان لیگ‌برتری، اسکوچیچ و دلال‌هایی که بودند دستور دادند که ایمان موسوی را اذیت کنند. آقای اسکوچیچ با ایمان موسوی صحبت می‌کند و می‌گوید به ملوان بندرانزلی برو. موسوی هم می‌گوید من قرارداد دارم و علاقه دارم اینجا باشم.‌ اسکوچیچ می‌گوید تو را نمی‌خواهم و به ملوان برو.‌ ایمان می‌گوید همینجا می‌مانم و ملوان هم آن سال شرایط خوبی نداشت و فکر کنم سقوط کرد. نهایتا موسوی قبول نمی‌کند و بعد از چند روز اسکوچیچ با ایشان صحبت می‌کند و نهایتا می‌گوید با تیم‌ تمرین‌ نکن فقط دور زمین بدو. موسوی هم آن زمان بازیکن آماده‌ای بود اما رفتار آقای اسکوچیچ در آن مقطع به قطعیت می‌گویم یکی از عوامل تخریب ایمان‌ موسوی بود. موسوی یک‌ هفته دور زمین می‌دویده و پس از آن با او صحبت‌ می‌کند که باید به ملوان بروی. اقای موسوی هم قرارداد داشت و قبول ‌نکرد که نهایتا می‌گوید در تمرینات گروهی نمی‌توانی شرکت کنی و باید بدون مربی در این تایم‌ها دور زمین بدوی. این برای بازیکنی در آن سطح سخت است و متاسفانه اینطور که خودش می‌گفت نزدیک یک‌ ماه فقط دور زمین می‌دوید.
سخت‌ترین کار برای یک بازیکن همین است که تحقیر شود و به دستور یک سرمربی لیگ برتری از شرایط آرمانی دور شود. منظورم این است که اسکوچیچ که مربی تیم ملی است از نظر من صلاحیت سرمربی‌گری تیم ملی را ندارد چون با دلال‌ها کار می‌کند و کسی که یک بازیکن را آنطور تحقیر می‌کند، مشخص است که تحت امر دیگران است و اراده‌ای ندارد همان‌طور که دفعه قبل هم‌ گفتم ایشان حتی بیرانوند را با اراده خود ذخیره نگذاشت. امیر اسکندری گفته که بیرانوند باید ذخیره باشد و از بالا به او گفته‌اند با بیرانوند صحبت کن که ذخیره شود و عابدزاده فیکس شود و به نوعی کاری کنند حماسه ملبورن با این پدر و پسر تکرار شود. در حالی که گفتم شیرینی صعود به همه متعلق است و نفر اولش هم بیرانوند است و حق‌ او بود شیرینی صعود را در این بازی آخر بچشد که متاسفانه این امکان نبود و او نیمکت‌نشین شد.

این را هم در مورد او بگویم، آقای اسکوچیچ گفته بودند دوست دارم تیمم مثل راننده‌های ایرانی باشد، آقای اسکوچیچ شما که مثل آقای برانکو و خیلی از بازیکنان خارجی ثروت زیادی از فوتبال ما به دست آوردید و در خواب هم چنین چیزی را نمی‌دیدی، اجازه ندارید سیستم رانندگی ما ایرانی‌ها را زیر سوال ببرید. شما که تحت امری و هر چیزی که امیر اسکندری و فدراسیون بگویند را گوش می‌دهی و اطاعت می‌کنی، پس بهتر است که سکوت کنی و حرف نزنی.

عزیزی خادم با جادوگر عهد و پیمان بسته است

یکی از بحث‌های جنجالی موضوع جادوگری در فدراسیون و بعضی ارتباطات بود. آیا واقعا چنین چیزی بوده است؟

بحث جادوگری و رمالی فدراسیون فوتبال مخصوصاً در مورد آقای عزیزی خادم واقعیت دارد و برای اولین بار برادر من آقای نادر فریاد شیران به این موضوع اشاره کرد که زمانی که با آقای مایلی کهن در باشگاه پیکان حضور داشتند آقای بهمن دهقان به باشگاه می‌آید و می‌گوید ایشان می‌تواند تیم شما را قهرمان کند. برادرم که ساکن کرج بود پیگیر ماجرا شد و به باغی سمت کلارک کرج رفت که باغ یک اتاق سه در چهار در شرایط بسیار بدی که فرش های اتاق کاملاً سوخته بوده، در گوشه ای از اتاق شمع های بسیار زیادی روشن بوده ، برادرم وارد می‌شود می‌پرسد چیکار می‌توانبد کنید؟ آن آقا هم می‌گوید من می‌توانم تیم شما را قهرمان کنم. برادرم پرسید در ازای این کار چی می‌خواهی؟ می‌گوید یک ماشین و با ماهیانه ثابت پول نقد، برادرم نادر به او می‌گوید شما که راحت می‌توانی تیم ها را قهرمان کنی از خدا بخواه شرایط زندگی‌ات را بهتر کند که در تهایت یک درگیری لفظی پیش می‌آید و در آخر برادر من می‌گوید اگر تو واقعاً به خدا وصلی به فکر شرایط خودت باش در فوتبال کسی نتیجه می‌گیرد که تلاش بیشتری کند. درگیری لفظی در نهایت به جایی رسید که آقا برادر من را تهدید می‌کند که دعا می‌کنم به مشکل بخوری و به زودی یکی از نزدیکانت هم فوت می‌کند. اولین کسی که در مورد رمالی و جادوگری و این شخص و آدم‌های سرشناسی که با ایشان کار می‌کردن صحبت کرد برادرم بود. کاملا هم مشخص است چه کسانی هستند و احتیاجی نیست من نام ببرم چند نفر در همین باشگاه سایپا حضور داشتند و کار می‌کردند یه باشگاه دیگه هم بود که قهرمان شد، با آنها هم کار می‌کرد و توسط یه مدیر عامل دیگر اخراج هم شد. کسانی که این مطلب رو می‌خوانند می‌دانند منظور من چه کسی است. حتی در صداوسیما آقای برهانی و خداداد عزیزی و چند بازیکن دیگر هم این قضیه را تایید کردند که آن سرمربی با این آقا کار می‌کرده است و خیلی از مربی‌های ما متاسفانه با این رمال‌ها کار می‌کنند و متاسفانه در فوتبال ما این داستان زیاد شده است. گاهی اوقات می‌بینیم که بعضی از این مربی‌های ما ناگهان قلبشان می‌گیرد و کسانی که این کار را می‌کنند یک انرژی از جسمشان خارج می‌شود و مخصوصاً به قلب حمله می‌شود. اگر همین مدت اخیر هم در نظر بگیرید می‌بینید که چه کسانی مرتب در 6 – 7 سال گذشته به بیمارستان مراجعه کرده‌اند. ما الان شرایطی داریم که شرکتی وجود دارد که آقای امیر اسکندری، آقای عزیزی خادم و آقای مهرعلی با هم کار می‌کنند و تمام امورات فدراسیون بدون اجازه ایشات صورت نمی‌گیرد.

کلا بحث جادوگری خیلی در فوتبال ما گسترده شده و خیلی از تیم‌ها و مربیان هم با جادوگران ارتباط دارند!

باز هم می‌گویم به جد رمالی و جادوگری در فوتبال ما وجود دارد. همان‌طور که تبانی و زد و بند وجود دارد و نمی‌شود این را کتمان کرد که افراد بدذات و افرادی که خیلی پول دوست دارن با لابی صاحب تیم می‌شوند و هیچ نهادی وجود ندارد که نظارتی در این مورد داشته باشد. چندین سال است که امیر اسکندری کار می‌کند و کسی با او هیچ ‌کاری ندارد.

به دستور یکی از مربیان لیگ‌برتری، اسکوچیچ و دلال‌هایی که بودند دستور دادند که ایمان موسوی را اذیت کنند. آقای اسکوچیچ با ایمان موسوی صحبت می‌کند و می‌گوید به ملوان بندرانزلی برو

عزیزی خادم خیلی تلاش کرده پشت موفقیت تیم ملی قایم شود و این را به اسم ‌خودش سند بزند. به نظر شما فدراسیون فعلی چقدر در صعود ما نقش داشته است؟

تیم ملی بازیکنان مستعد و خوب زیادی دارد که از نظر بدنی و فنی در سطح بالایی دارند و اکثراً لزیونر هستند و حرفه ای زندگی می‌کنند، قبلاً هم گفتم این تیم ملی را باید مربی ایرانی هدایت می‌کرد و باید با مربی ایرانی در جام جهانی حضور پیدا می‌کردیم. هنوز هم دیر نشده با تدابیر هیات رئیسه می‌شود تصمیم قاطعی گرفته شود. تصمیم قاطع این است که اگه آقای عزیزی خادم با جادوگر کار نمی‌کند، اعلام و تکذیب کند و مشخص شود داستان چیست. آرزوی من این است که این تیم ملی با سرمربی ایرانی به جام جهانی برود. مربی‌های ایرانی خیلی زحمت کشیده‌اند و امیدوارم بتوانیم با مربی و کادر ایرانی در جام جهانی از کیان ایران دفاع کنیم. اینکه آقای عزیزی خادم این موفقیت را به نام خودشون زده‌اند اصلاً درست نیست و این نتیجه تلاش جمعه تمام مربی‌های پایه و بزرگسال و باشگاه‌ها بوده که این صعود به دست آمده و فقط برای فدراسیون فوتبال نیست. از نظر من از 100% فدراسیون 10% روی این صعود نقش داشته است.

حتی در ماجرای VAR هم حواشی بسیاری به وجود آمد و آن را هم به سرانجام نرساندند!

خب مشخص است آن شرکتی که این سیستم را آورده بود چطور آمد و رفت و چه منافعی به دست آورد و باید نهادهای امنیتی دخالت می‌کردند. من شنیدم شرکت اسرائیلی بوده و اصلاً کیفیت لازم را هم نداشته و با چیزی که در اروپا وجود دارد خیلی تفاوت داشت. مشخص نیست چقدر به این شرکت پول داده شده ، بحث حاشیه‌ای زیاد است. من حتی شنیدم 85 ملیارد از دولت گرفته شده و  مبلغ 15 میلیارد هم از وزارت ورزش گرفته شده که باید مشخص شود این پول‌ها کجا رفته و صرف چه چیزی شده است. کسانی که در رسانه ملی از عزیزی خادم حمایت می‌کنند باید بدانند آنها نماینده مردم هستند و تریبون مردم در دست آنهاست و کار شخصی نباید کنند بلکه وظیفه آنها این است که سوالات مردم را بپرسند. آقای میثاقی و یوسفی و دوستان دیگه چرا سوال نمی‌پرسید که آقای عزیز محمدی شما با امیر اسکندری رمال معروف که شهرت جهانی پیدا کرده ارتباط دارید یا ندارید؟ سوال به این سادگی هم نمی‌توانید بپرسید؟ بعد می‌آیید کسانی که مخالف رمالی هستند را در رسانه ملی مسخره می‌کنید. آقای یوسفی این تریبونی که شما دارید برای مردم است و با احترامی که برای شما قائل بودم الان متاسفم که فکر میکنم سوالاتتات هم تنظیم شده است یعنی آقای عزیزی خادم خودش مشخص می‌کند چه سوالی از او بپرسید.

حرف پایانی؟
آخرین جمله‌ای که می‌خواهم بگویم این است که از وزارت اطلاعات و نهادهای نظارتی و مربوطه خواهش می‌کنم به صورت جدی وارد این داستان شوند و مانع حضور رمال و جادوگر در راس فدراسیون فوتبال باشند و با آن‌ها برخورد شود. فدراسیون فوتبال راس فوتبال ماست و اگه آنجا چنین اتفاقی بیافتد وای به حال باشگاه‌های ما.

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی