حال وزنه‌برداری خوب است؛ به آن دست نزنید!

امیررضا احمدی؛ بلاتکلیفی و برزخ؛ این ها بهترین کلماتی است که می توان برای توصیف وضعیت وزنه برداری ایران به کار برد. قریب به دو ماه پیش بود که با ابلاغ حکم بازنشستگی علی مرادی، رئیس سابق فدراسیون وزنه برداری، او از میز خود کنار رفت تا پولاد سرد در انتظار مدیری جدید و خونی تازه باشد؛ با این وصف با گذشت نزدیک به دوماه از این موضوع، وزارت ورزش و جوانان هنوز تکلیف این فدراسیون را روشن نکرده. معرفی نشدن سرپرست فدراسیون باعث شده تا شائبه های مختلفی از لابی گری رئیس سابق برای ابقا در سمت خود، شایعه تلاش گروهی برای مهندسی انتخابات، حضئر افراد بیرون از خانواده در مسند سرپرستی و… به وجود بیاید و نگرانی ها از بابت آینده این ورزش را بیشتر کند.

وقتی رئیس از میز ریاست دل نمی‌کند!

پس از استعفای علی مرادی، رئیس سابق فدراسیون وزنه برداری همه منتظر بودند تا سرپرست جدید این فدراسیون معرفی شود و با ریل گذاری برای برگزاری انتخابات، رئیس جدید بر سر کار بیاید. با این وجود یک موضوع مهم باعث شد چوبی بزرگ لای چرخ فدراسیون قرار بکیرد و وزنه برداری به کما برود؛ لابی گری ها و تلاش های آقای رئیس، برای ماندن در ریاست باعث شد تا پروسه معرفی سرپرست به تعویق بیفتد. شنیده ها حاکی از آن بود که مرادی قصد دارد تا پایان بازی های آسیایی و سال مالی در راس کار بماند که در آن صورت او در پایان دوره ۴ساله ریاست خود، فدراسیون را ترک می کند. در این بین شنیده هایی مبنی بر پیشنهاد به علی مرادی برای استعفا با حقوق رئیس فدراسیون، و جایگاه معاون وزیر بود که مرادی آن را نپذیرفته و حالا نامه نگاری و استعلام های لازم با سازمان اداری و بازرسی صورت گرفته تا بازنشستگی مرادی مشخص شود و نامه اصلی آن صادر. با این وجود مرادی همچنان امید دارد تا شاید به ریاست برگردد و به قول خود به وزنه برداری «خدمت» کند!

حال وزنه‌برداری خوب است؛ به آن دست نزنید!

حال وزنه برداری خوب خراب است؛ به آن دست نزنید

حال و روز وزنه برداری، رشته پرافتخار ایران در المپیک و جهان آنقدر خراب است که در وصفش باید آن شعر معروف را با تغییری برایش به کار برد که حال وزنه برداری، خوب خراب است به آن دست نزنید.

این ورزش در سال های اخیر به اندازه ای از طوفان سو مدیریت آسیب دیده و زیر آوار بی تدبیری کمر خم کرده که بازگشت آن به روزهای خوب مدیریتی جدی و کفش آهنین می خواهد. در این بین جامعه وزنه برداری امیدوارند که فردی در راس کار قرار بگیرد که از خود این رشته باشد و بتواند با مدیریتی مناسب، جذب منابع مالی و پر کردن چاله های عظیم به جا مانده از گذشته، بار دیگر چرخ های زنگ زده این رشته را بچرخاند.

حالا اما به گوش می رسد که وزارت ورزش قرار است افرادی را به عنوان سرپرست این رشته انتخاب کند که انتخاب آن ها، نه تنها دردی از این ورزش دوا نمی کند بلکه می تواند روزهای بدتری را رقم بزند و همه را دل تنگ مدیریت علی مرادی کند.

نفراتی مانند احمد سعادتمند یا احمد بهتاج که سابقه مدیریتی شان آنقدر واضح است که نیازی به توضیح ندارند. تنها کافی است به دوران مدیریت سعادتمند، مرد همیشه در صحنه انتخابات ها نام برد که چگونه در دوره ای کوتاه، باشگاه استقلال را با فلاکت روبرو کرد و بدهی های سنگینی روی دست آن ها گذاشت. مطمئنا حضور چنین افرادی در راس فدراسیون وزنه برداری، نمی تواند چاره کار باشد و این در حالی است که قهرمانان با سابقه این رشته، نفراتی مانند سجاد انوشیروانی، بهداد سلیمی، حسین توکلی، کوروش باقری و… همگی افرادی هستند که هم در دوران قهرمانی سابقه درخشانی داشته اند و هم در بعد مدیریتی، توانسته اند امتحان خود را پس بدهند.

اینکه وزنه برداری خود چنین نفراتی را داشته باشد، آب در خانه داشته باشد و مسئولان وزارت ورزش بدون توجه به این خانواده، تشنه لب به دنبال افرادی خارج از وزنه برداری باشند، می تواند زنگ خطری باشد که نه تنها گره از کار این رشته باز نکند، بلکه آن را حسابی عقب تر ببرد و ریشه سو مدیریت را ضخیم تر و عمیق تر بدواند.

بیشتر بخوانید:

طارمی یک شبه قهرمان شد/عکس

حال وزنه‌برداری خوب است؛ به آن دست نزنید!

حسین مقامی: هر روز مدیریت علی مرادی، یک سال وزنه برداری را از دنیا عقب می اندازد

حسین مقامی، دبیر اسبق فدراسیون وزنه برداری، در گفت و گو با خبرآنلاین، درباره شرایط فدراسیون وزنه برداری گفت: امروز وضعیت وزنه برداری واقعا شکننده است و نه تنها در داخل ایران، بلکه افرادی که در دیگر کشورها در خارج هم پیگیر وزنه برداری ایران هستند می دانند که وزنه برداری ایران شرایطی بحرانی دارد که اصلا زیبنده این ورزش نیست و باعث و بانی آن هم، فدراسیون و آقای مرادی هستنذ که این شرایط را رقم زدند.

مقامی ادامه داد: در سال های گذشته افراد مختلف و کارشناسان دلسوز این رشته، بارها انتقاد کردند و مشکلات را گوشزد کردند اما آقای مرادی و اطرافیانشف گوش شنوا نداشتند و همه بزرگان و قهرمانان را خانه نشین کردند. ماحصل این هم بحث بازنشستگی ایشان بود که پس از آن نامه خداحافظی دادند اما پس از آن، مشخص نشد چه اتفاقی افتاد که ایشان خواست در ریاست خود بماند و چنین شرایطی پیش آمد.

دبیر اسبق فدراسیون وزنه برداری افزود: الان وزنه برداری در شرایطی قرار دارد که چند ماه دیگر مسابقات جوانان جهان را پیش رو دارد و پس از آن بازی های آسیایی و مسابقات جهانی. شرایط این ورزش واقعا حاد است و باید هر چه زودتر تکلیف آن مشخص شود.

کارشناس وزنه برداری کشورمان درباره زمزمه حضور افرادی خارج از خانواده وزنه برداری در پست سرپرستی فدراسیون تصریح کرد:امروز همه می دانیم که وزنه برداری، افراد توان مند با سابقه مدیریتی مناسب دارد که می توانند در راس کار باشند اما چه الان و چه در گذشته، در رشته های دیگر مشغول شده اند چون آقای مرادی اجازه نداد در خانه خود باشند و افرادی هم که خانه نشین شده اند، همه فکر و ذکرشان وزنه برداری است اما به این دلایل خانه نشین شده اند.

مقامی ادامه داد: با توجه به شرایط امروز و وضعیت پیش رو، فردی که سرپرست می شود باید از خود خانواده وزنه برداری باشد. نفرات مختلفی مانند حسین رضا زاده، سجاد انوشیروانی، بهداد سلیمی، کوروش باقری و… می توانند از پس این کار بر بیایند و امتحان خود را پس داده اند. این نفرات با این افتخارات، کمترین حقشان این کار است و حقشان خیلی بالاتر از این است.

او افزود: فردی هم که در راس کار قرار می گیرد، باید برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشد تا وزنه برداری را در مسیر خوبی پیش برود و کسی هم که در انتخابات رئیس می شود، بتواند آن را ادامه دهد. مطمئنا کسی هم که رئیس می شود باید از خود وزنه برداری باشد و هر کس که باشد، با این افراد تعامل می کند چون این نفرات با یکدیگر هم فکری دارند و تنها فدراسیونی که مخالف افکار قهرمانان بود، فدراسیون آقای مرادی بود که نه فقط با افرادی خارج از وزنه برداری، که با افرادی خارج از ورزش همکاری کرد.

دبیر اسبق فدراسیون وزنه برداری ادامه داد: شرایط الان وزنه برداری با سایر رشته ها تفاوت داد. مطمئنا وقتی تعیین سرپرست دو ماه یا بیشتر زمان می برد، پس پروسه برگزاری انتخابات حدود ۸ الی ۹ ماه زمان می خواهد که در این مدت باید کسی که سرپرست می شود از خود خانواده وزنه برداری باشد تا بتواند برای موفقیت در آینده به خوبی ریل گذاری کند.

مقامی گفت: در گذشته در همه ادواری که برای فدراسیون، در شرایط حاد سرپرست تعیین شده، از همین خانواده بوده به جز چند مقطع که آن هم در آستانه برگزاری انتخابات بوده و مدت زمان سرپرستی کوتاه. زمانی آقای طباطبایی سرپرست شد که همه کارهای انتخابات انجام شده بود و در زمان مدیریت خود آقای مرادی در سال ۲۰۰۶، یک نفر خارج از وزنه برداری سرپرست شد که آن هم آقای افشارزاده با سابقه معاونت وزیر و دبیری کمیته المپیک بود.

حسین مقامی، در بخش دیگری از سخنانش درباره زمزمه سرپرستی داوود باقری، نایب رئیس فعلی فدراسیون و ادامه مسیر مرادی گفت: به نظرم الان اختلاف نظری بین آقای مرادی و باقری پیش آمده که شاید خود مرادی هم انتظارش را نداشت. او فکر می کرد با گماردن این افراد مدعی مقابل خود نمی بیند اما این افراد شاید در شغل خود جایگاهی داشته باشند، اما در ورزش و وزنه برداری جایگاهی ندارند.

او ادامه داد: علی مرادی در سال های گذشته حتی به این افراد حق امضا هم نمی داد و یک نامه را با امضای ایشان نمی بینید چون اندازه شان این نبود اما امروز مرادی غافلگیر شده چرا که دیده شرایط چگونه است و بعید است علی مرادی به چنین چیزی تن بدهد.

دبیر اسبق فدراسیون وزنه برداری افزود: افرادی که امروز در فدراسیون دور علی مرادی در نایب رئیسی و… جمع شده اند اصلا این اندازه را ندارند که بخواهند در انتخابات شرکت کنند. شما دیدید در فدراسیون پزشکی ورزشی که کمی مرتبط با حوزه شان بود هم رای نیاوردند چه برسد به وزنه برداری. این افراد که روزی اتاق فکر مرادی بودند، در واقع روغن ریخته را نذر امام زاده می کنند و پیگیرند تا ببینند چه کسی شانس بیشتری برای ریاست دارد، بعد با او مذاکره کنند و بگویند ما برایت رای جمع کردیم که بقای خود را تضمین کنند.

مقامی گفت: این افراد توان چنین کاری را ندارند؛ الان شرایط طوری است که افرادی که آرزو داشتند روزی کیانوش رستمی، بهداد سلیمی، سجاد انوشیروانی، کوروش باقری و… را ببینند تصمیم گیری می کنند در حالی که هر کسی باشد می داند که این افراد جایگاهی در این ورزش ندارند و خانه بقیه را اشغال کرده اند.

او افزود: مطمئنا چنین چیزی رخ نمی دهد و اگر چنین شود، واقعا مرغ پخته هم خنده اش می گیرد هر چند جامعه وزنه برداری به خوبی از شرایط آگاه است و اجازه نمی دهد افرادی که این صندلی برایشان بزرگ است، در سمت خود بمانند.

مقامی در پایان گفت: امروز شرایط وزنه برداری واقعا حاد است و امیدواریم هر چه زودتر، وزیر ورزش سرپرست این فدراسیون را تعیین کند تا با برنامه ریزی و ریل گذاری برای موفقیت این رشته، در آستانه مسابقات حساس، شرایط را مدیریت کند و بتواند در آینده راه را برای کسی که رئیس می شود هم هموار کند که امیدواریم این افراد از خود خانواده وزنه برداری باشندو افرادی که در این ورزش جایی ندارند، صندلی خود را ترک کنند.

بیشتر بخوانید:

257 41

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی