اثبات برتری واکسن رازی کووپارس/برخی کشورها خواهان کووپارس هستند 

دکتر علی اسحاقی در جریان بازدید تیم رسانه‌ای ایرنا از موسسه واکسن و سرم سازی رازی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا به تشریح اقدامات این موسسه در زمینه ساخت واکسن «رازی کووپارس» پرداخت و از حمایت های معنوی مردمی گفت که انگیزه لازم را برای ادامه کار به این تیم تحقیقاتی داده است. 

وی اظهار داشت: عملکرد بسیار مناسب این واکسن و شادی حاصل از رضایت مردم، برای ما قابل توصیف نیست. این همراهی و همدلی و حمایت های معنوی در تمامی مراحل ساخت از روند طراحی تا تولید واکسن، انگیزه لازم را در تیم تحقیقاتی ایجاد می کرد. ما به عنوان تولیدکننده واکسن به وظیفه خود عمل کردیم. برای ما خیلی مهم بود که واکسن با کیفیت مناسب و عملکرد بالا در اختیار مردم قرار گیرد که خوشبختانه به این هدف نیز دست یافتیم.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تولید واکسن کرونا را کاری بسیار بزرگ و ارزشمند برای کشور دانست و گفت: ارائه خدمت مناسب به هموطنان، کم کردن آلام بیماران و کاهش چشمگیر بستری ها و فوت از مهمترین اهداف محققان ساخت واکسن رازی است و محققان این مجموعه با انگیزه بالا و با بهره گیری از تمام توان و ظرفیت، موفق به طراحی و ساخت واکسن کرونا شدند.

وی به استقبال خوب مردم از تست های بالینی این واکسن اشاره کرد و افزود: مردم به صورت داوطلبانه در مراحل مختلف کارآزمایی بالینی این محصول ایرانی، حضوری چشمگیر داشتند و این موضوع انگیزه محققان را برای ساخت واکسن کرونا مضاعف کرده بود.

اثبات برتری واکسن رازی کووپارس/برخی کشورها خواهان کووپارس هستند 

اثبات برتری واکسن کووپارس رازی بر سینوفارم 

اسحاقی تاکید کرد که در فاز سوم مطالعه کارآزمایی بالینی، برتری واکسن رازی کوو پارس بر واکسن سینوفارم به اثبات رسیده است. در این فاز تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ و دو هفته بعد از تزریق نوبت دوم، در گروهی که واکسن سینوفارم را دریافت کردند، بیش از دو برابر دریافت کنندگان واکسن رازی بوده است. همچنین در همین مدت بستری به علت ابتلا به کرونا در بین دریافت کنندگان واکسن رازی نداشتیم اما در گروه واکسن سینوفارم، پنج مورد بستری شدند.

وی گفت: واکسن رازی از لحاظ تست آنتی بادی خنثی کننده یا نوترالیزان بیش از ۷۰ درصد آنتی بادی خنثی کننده و همچنین از نظر تست ایمنی زایی سلولی، حدود ۷۵ درصد ایمنی زایی ایجاد می کند.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: واکسن رازی برخلاف برخی از واکسن ها، ایمنی سلولی را فعال می کند، این موضوع مزیت بزرگی برای واکسن ما است و در جلوگیری از موارد ابتلای بعدی می تواند موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه مرحله سوم تست انسانی واکسن رازی کوو پارس به پایان رسیده است، گفت: مجوز مصرف اضطراری این واکسن هم در مهرماه سال جاری صادر شده و تاکنون پنج میلیون دز از این واکسن به وزارت بهداشت تحویل شده است.

اسحاقی توضیح داد: با توجه به تزریق واکسن به تعداد زیادی از هموطنان، بازوی کنترل ما در مرحله سوم داوطلبانی بودند که واکسن سینوفارم دریافت کرده بودند به عبارتی در مرحله سوم ۲۳ هزار داوطلب شرکت داشتند که نیمی از آنها واکسن رازی و بقیه هم واکسن سینوفارم را دریافت کردند.

اثبات برتری واکسن رازی کووپارس/برخی کشورها خواهان کووپارس هستند 

ماندگاری آنتی بادی واکسن رازی حداقل تا ۶ ماه

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در پاسخ به این سوال که ماندگاری واکسن رازی در بدن چقدر است، گفت: چون زمان زیادی از تزریق واکسن نگذشته است، زمان دقیق را نمی توان اعلام کرد اما بررسی های اولیه نشان می دهد حداقل حدود ۶ تا ۷ ماه تیتر آنتی بادی این واکسن در بدن افراد ماندگار است.

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اعلام کرد: نتایج تست های حیوانی روی میمون هم نشان داده که این واکسن بین ۹ تا ۱۱ ماه ماندگار است.

اثبات برتری واکسن رازی کووپارس/برخی کشورها خواهان کووپارس هستند 

رازی می‌تواند واکسن مناسبی برای کودکان باشد 

اسحاقی با اشاره به اینکه رازی می تواند واکسن مناسبی برای کودکان باشد، اظهار داشت: پروتکل تست بالینی واکسن رازی روی کودکان تهیه شده و در هفته آینده مجوز کمیته اخلاق آن صادر خواهد شد.

وی افزود: کم خطری و عارضه نداشتن در مراحل مختلف تست انسانی روی افراد بالاتر از ۱۸ سال ثابت شده و در مراحل بعدی این موضوعات در کودکان هم به اثبات خواهد رسید.

اسحاقی با تایید بی خطری این واکسن برای کودکان ۱۲ سال به بالا، توصیه کرد که این گروه سنی نیز دز کامل این واکسن را دریافت کنند. وی البته این را هم گفت که برای افراد با سنین پایین تر از ۱۲ سال به مطالعه جهت تعیین میزان دز مناسب نیاز است.

اثبات برتری واکسن رازی کووپارس/برخی کشورها خواهان کووپارس هستند 

برخی از کشورها خواهان واکسن کرونای رازی هستند

رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اینکه کشورهایی از ما واکسن رازی را خواسته اند، افزود: اولویت ما تامین نیاز داخل کشور است اما با توجه به واردات خوب و روند مناسب تولیدات داخلی واکسن، انتظار داریم مجوز صادرات به مجموعه رازی داده شود.

وی ادامه داد: هر چند صادرات واکسن داخلی به میزان حدود ۲۰ درصد تولید در رسانه ها اعلام شد اما هنوز هیچ نامه کتبی در این زمینه دریافت نکردیم تا مجوز صادرات برای بخشی از تولیدات را داشته باشیم.

اسحاقی افزود: از سوی دیگر به رغم اینکه بازارهای بین المللی با ماه های پیش، بسیار متفاوت است و نیاز به رقابت سخت تری دارد اما پیگیر هستیم که این محصول ایرانی را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

وی گفت: هرچند وزارتخانه های جهاد کشاوری و بهداشت همکاری خوبی در این زمینه داشتند، اما تشکر اصلی را از تیم طراحی و تولید واکسن رازی کووپارس دارم؛ آنها بسیار تلاش کردند و زحمت کشیدند و با انگیزه وارد این موضوع شدند.

اسحاقی افزود: واکسن رازی پس از حدود ۲۰ ماه از طراحی به بازار وارد شد که کار بسیار سنگینی بود، آن هم در شرایط سختی مانند تحریم و شرایط نامناسب اقتصادی کشور. در واقع تولید واکسن رازی لطف الهی بوده که شامل تیم تحقیقاتی رازی شده است و به آن افتخار می کنم.

به گزارش ایرنا، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با حدود یکصد سال سابقه در تولید واکسن، از اواخر اسفند ۹۸ پای به عرصه ساخت واکسن کرونا نهاده است.

این موسسه که از سال ۱۳۰۳ وارد عرصه تولید واکسن اعم از انسانی و دامی شده، با بهره گیری از این تجربیات و اندوخته های علمی محققان خود، در تلاش است گامی ارزشمند برای حفظ سلامتی و تندرستی هموطنان خود بردارد.

واکسن رازی کووپارس، دومین واکسن ایرانی کرونا است که با سعی و تلاش محققان ایرانی وارد کارآزمایی بالینی شد تا ضمن حفظ سلامتی هموطنان از نگرانی‌های آنان در این زمینه بکاهد.

این واکسن نخستین واکسن تزریقی – استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت و سخت ترین پروتکل های داخلی ساخته شده است. این موسسه از روش پروتئین نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرده است.

این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا اوایل فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، فروردین ماه دزسنجی و فرمولاسیون انجام و آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان آغاز شد. در خرداد ماه تزریق در میمون و ارزیابی ایمنی زایی و بی خطری در این حیوان انجام گرفت و اواخر مرداد ماه همین سال پرونده به سازمان غذا و دارو ارسال شد.

کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس با تزریق به ۲ داوطلب مرد با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، جلیل کوهپایه زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از مسوولان و محققان دهم اسفند ماه ۹۹ در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد.

این موسسه با موفقیت مراحل مختلف کارآزمایی بالینی را پشت سر گذاشت و با اخذ مجوز اضطرای، واکسن تولید خود را در دسترس هموطنان قرار داد تا گامی در راستای حفظ سلامت جامعه و مقابله با بیماری کرونا بردارد. تلاش محققان به نتیجه رسید و روز ۱۸ بهمن ماه امسال نشریه معتبر پزشکی «لانست» در آخرین شماره خود، با انتشار مقاله‌ای از واکسن رازی کووپارس به عنوان پیشروترین واکسن استنشاقی دنیا یاد کرد.

نشریه پزشکی لانست (LANCET) که از معتبرترین و مشهورترین نشریات حوزه پزشکی، در این مقاله اشاره کرده است که تاکنون ۱۲ واکسن داخل بینی (استنشاقی) برای مقابله با کووید ۱۹ ساخته شده و از واکسن موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با نام «رازی کوو پارس» به عنوان پیشروترین واکسن استنشاقی دنیا نام برده است.

این نشریه همچنین در جدولی، این واکسن را در طبقه بندی واکسن های بر پایه پروتئین و در مراحل نهایی کارآزمایی بالینی معرفی کرده است.

ایده ساخت واکسن استنشاقی برای ویروس کووید ۱۹ نخستین بار در موسسه رازی رقم خورد. این نوید خوبی است که پس از گذشت ۲ سال از طرح اولیه این موضوع، اکنون واکسن های استنشاقی (داخل بینی) در دنیا مورد توجه فراوان قرار گرفته است. 

به گفته دکتر رضا بنی هاشمی مدیر بیوتکنولوژی موسسه رازی، واکسن کووپارس می تواند به عنوان دز یادآور (بوستر) واکسن های تزریقی مورد استفاده قرار گیرد.

اکنون واکسن کرونا رازی کووپارس در ۲ دز تزریقی و یک دز استنشاقی استفاده می شود.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی