شایعه در بازار دلار/ معامله‌گران ترسیدند

بازار ارز ایران روز گذشته با یک خبر مهم هسته ای مواجه شد.  وزارت خارجه آمریکا بامداد شنبه از بازگشت چند معافیت تحریمی در حوزه فنی هسته‌ای مرتبط با نیروگاه بوشهر، رآکتور اراک و رآکتور تحقیقاتی تهران خبر داد و همین خبر مثل یک بمب در بازار دلار روز شنبه منفجر شد تا قیمت دلار  پس از ۵ ماه و نیم کانال ۲۷ هزار تومان را از دست بدهد.

قیمت این اسکناس آمریکایی دیروز با ۲۶ هزار و ۸۸۰ تومان بسته شد.  از سوی دیگر دیروز میخائیل اولیانوف، نماینده کشور روسیه در مذاکرات هسته‌ای وین با اشاره به لغو تعدادی از تحریم‌های هسته‌ای اذعان کرد که مذاکرات وین وارد مرحله نهایی خود شده است و همین خبر به خوشبینی معامله گران بازار دلار افزود.

دیروز همچنین یک خبر قدیمی و دروغین در رابطه با مذاکرات هسته ای باز نشر شد.  بیستم دی ماه امسال، برخی رسانه های داخلی به نقل از رای الیوم تیتر زدند: «ایران و امریکا به توافق ۲ ساله اتمی رسیدند!» اما در انتهای معاملات مشخص شد که  این خبر بیشتر دروغ بوده است و در فضای هیجانی بازار به افت قیمت کمک کرده است. با این حال، این اتفاق موجب نشد که خریداران به بازار برگردند.

معامله گران بازار دلار معتقدند در صورتی که قیمت دلار امروز  نتواند به بالای محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان برود روند کاهشی قیمت دلار ادامه پیدا می کند.  

اما معامله گران قیمت دلار را برای امروز ۱۷  بهمن ۱۴۰۰ چگونه پیش بینی کرده اند؟

پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم

قیمت درهم در معاملات پشت خطی روز گذشته بر روی ۷ هزار و ۱۹۰ تومان قرار گرفت که نسبت به قیمت معاملات نقدی دیروز  ۹۰ تومان کاهش را نشان می دهد.   بنابراین پیش بینی قیمت دلار از مسیر قیمت درهم نزولی است.  

پیش بینی قیمت دلار از مسیر بازار فردایی

قیمت دلار فردایی در معاملات پشت خطی روز گذشته کانال ۲۷ هزا ر تومان را از دست داد و وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. قیمت دلار در بازار معاملات فردایی دیشب برروی ۲۶ هزار و ۴۵۰ تومان قرار داشت  که نسبت به قیمت دلار در معاملات پشت خطی  جمعه شب گذشته  ۱ هزار و ۲۰ تومان پایین رفته بود. در معاملات پشت خطی جمعه شب قیمت دلار فردایی بر روی ۲۷ هزار و ۴۷۰ تومان قرار داشت. بنابراین  معامله گران قیمت دلار در بازار ارز امروز یکشنبه ۱۷ بهمن  ۱۴۰۰ را  نزولی پیش بینی کرده اند

پیش بینی  قیمت دلار  از کانال هرات

در معاملات پشت خطی دلار هرات شب گذشته قیمت دلار ۲۶ هزار تومان را از دست داد و وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد. . این اسکناس آمریکایی  دیشب با ۲۵ هزار و ۸۸۰ تومان معامله شد که نسبت به قیمت  جمعه  شب  ۱ هزار و ۲۰ تومان پایین رفته بود. جمعه شب در معاملات پشت خطی قیمت دلار  بر روی  ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان قرار داشت. بدین ترتیب در بازار هرات معامله گران به استقبال   کاهش قیمت دلار  رفتند. در واقع معامله گران دلار پیش بینی کردند که قیمت دلار در بازار ارز امروز  یکشنبه ۱۷ بهمن پایین می رود.  

بازار ارز گرفتار هیجان و ترس

تحلیل‌های فنی می گوید کف بعدی قیمت دلار ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان و بعد از آن نیز کف ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان است که از دید بسیاری کف مقاومی است. این معامله‌گران برای این گزاره دو دلیل می‌آورند؛  اول اینکه طی ۸ ماه گذشته دلار بالای این سطح بوده و شکستن آن کار آسانی نخواهد بود. دوم اینکه دولت در بودجه سال آینده، دلار را ۲۳ هزار تومان قرار داده و کاهش قیمت دلار به زیر این سطح به منزله کسری بودجه جدید برای دولت است.

برخی از معامله‌گران معتقدند بازار گرفتار هیجان و ترس است و بخشی از این هیجان را بازارساز هدایت می‌کند. از این رو تصور می‌کنند با وجود تمام اخبار مثبتی که می‌آید سطح ۲۶ هزار تومان، محدوده ماندگاری برای دلار است.

۲۲۳۲۲۵

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی