سقوط ارز در چهارراه استانبول/ مبنای تعیین قیمت ۳۷ تا ۴۰ هزار تومانی برای دلار چیست؟

همگام با پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای سرعت نزول قیمت دلار هم بیشتر شده است، در آبان ماه امسال انتشار برخی خبرها درباره پیشرفت کند مذاکرات هسته‌ای به رشد پر شتاب قیمت دلار منجر شد به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا در ۱۳آذر ماه به سقف قله تاریخی خود در محدوده ۳۱هزار تومان رسید.

بعد ازآن منحنی قیمت دلار اندکی نزولی شد اما هرگز به کمتر از ۲۸هزار تومان نزول نکرد و تا چند روز پیش در این محدوده درنوسان بود.

از روز گذشته اما به‌دنبال افزایش احتمال توافق در مذاکرات وین و مخابره خبر تعلیق برخی تحریم‌ها، سرعت نزول قیمت دلار بیشتر شد و قیمت هر دلار به قیمت ۵ماه پیش بازگشت. روند نزولی نرخ دلار از یک‌هفته قبل همزمان با آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق و کره‌جنوبی آغاز شد.

آن طورکه خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به کنگره اطلاع داده با هدف تسهیل روند مذاکرات وین، برخی از تحریم‌ها علیه بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران را تعلیق کرده است تا زمینه بازگشت طرفین به تعهداتشان در برجام فراهم شود. به موجب این معافیت‌ها، کشورها و شرکت‌های خارجی که به واسطه برجام در زمینه‌های غیرنظامی با برنامه هسته‌ای ایران همکاری می‌کردند، می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

براساس گزارش‌ها، با صدور این معافیت تحریمی، شرکت‌های چینی، روسی و اروپایی که با برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران همکاری داشتند می‌توانند بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا، به این همکاری بپردازند.همگام با این معافیت‌ها قرار است مجلس سنای آمریکا نیزروز چهارشنبه ۲۰بهمن ماه نشستی را درباره جدیدترین تحولات برجامی پشت درهای بسته برگزار کند.

سقوط ۲/۷درصدی

دیروز بازار آزاد ارز در چهارراه استانبول به سرعت و از همان ابتدای صبح تحت‌تأثیر اخبار مربوط به پرونده هسته‌ای قرار گرفت به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا بلافاصله بعد از بازگشایی معاملات در ۱۱صبح با یک درصد افت مواجه شد و به ۲۷هزارو ۱۳۰تومان رسید.

این روند نزولی اما از ظهر دیروز شتاب بیشتری گرفت و در نهایت تا ساعت ۱۶دیروز جمعا با ۳.۳درصد افت به ۲۶هزارو ۶۵۰تومان رسید. این یکی از سنگین‌ترین نزول‌های قیمت دلار از ابتدای امسال تاکنون است. قیمت هر درهم هم که مبنایی برای محاسبه ارزش دلار است، تا ساعت ۱۶دیروز به ۷هزارو ۲۵۵تومان رسید.

متناسب با نزول قیمت دلار دیروز قیمت هر سکه بهار آزادی با افت سنگین ۴۵۰ هزار تومانی مواجه شد و به ۱۱میلیون و ۶۰۰هزار تومان رسید. هر سکه طرح قدیم هم ۵۰۰هزار تومان افت کرد. این برای نخستین بار در ۶ماه گذشته است که قیمت هر سکه به کانال ۱۱میلیون تومان سقوط می‌کند. همزمان قیمت هر گرم طلا و هر مثقال طلا هم دست‌کم ۳.۳درصد افت کردند.

آینده قیمت دلار 

تحلیلگران بر این باورندکه لغو تحریم‌ها می‌تواند جریان ورود ارز را به کشور افزایش دهد و به افت بیشتر قیمت دلار منجر شود زیرا حجم عرضه ارز افزایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند توان دولت را برای تامین منابع ارزی افزایش دهد.

احمد حاتمی‌یزد کارشناس اقتصادی درباره تأثیر توافق نهایی در مذاکرات وین بر بازار ارز می‌گوید: باید توجه داشت تأثیر توافق هسته‌ای بر بازار ارز با هیچ‌یک از عوامل دیگر قابل مقایسه نیست؛ رفع تحریم‌ها به‌معنای افزایش درآمد نفتی ایران در آینده خواهد بود که کسری بودجه را کاهش خواهد داد در نتیجه برای تامین ارقام کسری بودجه به چاپ اسکناس و تزریق نقدینگی نیاز نخواهیم داشت و درصورتی که بتوانیم رشد نقدینگی را کنترل کنیم، تورم را نیز کنترل کرده‌ایم و در این صورت نوسان نرخ ارز نیز به حداقل خواهد رسید.

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: اگر تحریم‌ها رفع شود نرخ ارز خیلی پایین‌تر از محدوده فعلی خواهد بود.

محمد نوربخش کارشناس بازارسرمایه هم اعتقاد دارد: با لغو تحریم‌ها صادرات روزانه ۲میلیون بشکه‌ نفت محقق می‌شود و درآمد ارزی به ۵۰میلیارد دلار می‌رسد. همچنین درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی هم ۱۵میلیارد دلار برآورد می‌شود که به‌ همراه درآمد ۲۵میلیارد دلاری ناشی از صادرات سایر محصولات غیرنفتی، درآمدی بیش از ۹۰میلیارد دلار را رقم خواهد زد.

او با بیان اینکه میزان مصارف ارزی نیز احتمالا به ۷۵میلیارد دلار خواهد رسید تأکید می‌کند: مبنای تعیین قیمت ۳۷ تا ۴۰ هزار تومانی برای دلار از تداوم وضعیت خروج سرمایه و برهم‌ خوردن تعادل در درآمد با تقاضای ارز نشات می‌گیرد. بنابراین با توجه به این تناسبات نمی‌توان انتظار داشت کاهش قیمت دلار کمتر از ۲۵ هزار تومان ادامه‌دار شود لذا سقف ۳۸تا ۴۰ هزار و کف ۲۵تا ۲۶ هزار تومان پیش‌ بینی می‌شود.

۲۲۳۲۲۵

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی