سیگنال مثبت آمریکا به ایران / مذاکرات وین تا پایان ماه فوریه به توافق می رسد؟

در روزهایی که مذاکرات وین در تنفس سیاسی به سر می برد، وزارتخارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور برای تسهیل مذاکرات وین،تصمیم گرفته است برخی از معافیت‌ها تحریمی ایران را که دولت ترامپ لغو کرده بود، بازگرداند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در واکنش به بازگشت برخی از معافیت های تحریمی توسط آمریکا گفت: ما به طرف های آمریکایی از طریق واسطه هایی که این روزها پیام هایی را منتقل می کنند به صراحت گفتیم باید در عمل حسن نیت خودشان را نشان دهند. 

او همچنین خاطرنشان کرد: حسن نیت در عمل از نظر ما این است که بر روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد. لغو بخشی از تحریم ها به معنای عینی و واقعی خودش ترجمان حسن نیتی است که آمریکایی ها از آن صحبت می کنند. آنچه بر روی کاغذ رخ می دهد خوب است، ولی کافی نیست. 

مذاکرات وین تا پایان ماه فوریه به توافق می رسد؟

حسن بهشتی پور، تحلیل گر مسائل بین الملل و سیاست خارجی درخصوص پیام بازگشت برخی معافیت های تحریمی گفت:« بازگشت برخی از معافیت های تحریمی ایران و اظهارات مقامات آمریکا مبنی بر لغو تحریم ها و همچنین آزادسازی پول های ایران در کره جنوبی مجموعه خبرهای خوشی که در این مدت وجود دارد. در حال حاضر فضای مثبتی در مذاکرات حاکم است بر همین اساس می توان به مذاکرات وین امیدوار بود که تا پایان ماه فوریه به توافق برسیم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که تا پایان سال به توافق برسیم؟ گفت:« نمی توان به صورت صددرصدی گفت چرا که خواسته های طرفین از یکدیگر بسیار است و باید دید آیا از خواسته های خود عقب نشینی می کنند یا چه درخواست هایی را از هم دارند.»

سیگنال مثبت آمریکا به ایران |مذاکرات وین تا پایان ماه فوریه به توافق می رسد؟

بیشتر بخوانید :

آمریکا می خواهد زرنگی کند تا تضمین ندهد

این تحلیلگر مسائل بین الملل، در پاسخ به این سوال که اخیرا رابرت مالی گفته است، دولت بعدی آمریکا ملزم به احیای برجام نیست، آیا ممکن است ایران از شرط خود مبنی بر گرفتن تضمین عقب نشینی کند؟، گفت:« آمریکا می خواهد زرنگی کند تا تضمین ندهد. آن ها سعی می کنند که این موضوع را القا کنند که برجام قرار داد نیست درحالی که باید به توافقات بین المللی پایبند بود.»

بهشتی پور گفت: «زمانی که شاه رفت و  انقلاب اسلامی شروع به کار کرد بسیاری از توافقات بین المللی به اجرا درآمد. همچنین یک زمانی هم گفته می شد که ممکن است دولت بایدن نتواند به تعهدات خود عمل کند حال رابرت مالی گفته است که تا پایان دولت بایدن به برجام متعهد هستند و این حرف نشانه خوبی است. با این حال اگر آمریکا تضمین ندهد ایران هم می تواند در مقابل شرط هایی بگذارد که در صورت عدم تعهد دولت بعد به برجام آن ها را عملی می کند.»

مذاکره مستقیم با آمریکا به نفع ایران است

بهشتی با اشاره به ادعای الخبار مبنی بر نشست مسئولان امنیتی ایران و آمریکا در آلمان و همچنین پیشنهاد رسیدن غنی سازی ایران از  ۶۰ درصد به ۲۰ درصد، خاطر نشان کرد: اگر منظور شما روزنامه الخبار قاهره و مصر است، این روزنامه سابقه خوبی ندارد و منبع  موثقی نیست. با این حال به نفع کشورمان است که بخواهیم با آمریکا به صورت مستقیم مذاکره کنیم. ما می گوییم به دلیل خروج آمریکا از برجام با آنان مذاکره نمی کنیم و این استدلال منطقی نیست.»

ایران و آمریکا توافق کنند، روسیه هم سود می برد

وی در پیش بینی رفتار روسیه پس از از توافق ایران و آمریکا هم بیان کرد:« هر کشوری به دنبال منافع خودش است اما این موضوع که روسیه به دنبال وابسته کردن ایران به خود است اشتباه است. همان گونه ای که جمهوری اسلامی منافع خود را در برجام دنبال می کند، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس هم به دنبال منافع خود هستند. روسیه کشوری است که از برجام منفعت می برد و با توجه به شرایط تحریمی اگر ایران و آمریکا توافق کند، روسیه هم سود می برد و بهتر می تواند با ایران معاملاتی چون معاملات تسلیحاتی انجام بدهد یا ساخت نیروگاه بوشهر را انجام بدهد.»

۲۱۲۱۹

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی