شناسایی ناهنجاری‌هایی در ریه که عامل تنگی نفس در کووید طولانی است

به گزارش روز جمعه گروه علم و آموزش ایرنا از روزنامه گاردین، یافته‌های یک مطالعه که روی ۳۶ بیمار انجام شد، این احتمال را افزایش می‌دهد که کووید ممکن است باعث آسیب میکروسکوپی به ریه‌ها شود که با استفاده از آزمایش‌های معمول تشخیص داده نمی‌شود.

تنگی نفس یک علامت در اکثر بیماران مبتلا به کووید طولانی است اما مشخص نیست که آیا این عارضه به عوامل دیگری مانند تغییر در الگوی تنفس، خستگی یا علت اساسی‌تری مرتبط است یا خیر.

به گفته دکتر «امیلی فریزر»، مشاور بیمارستان‌های دانشگاه آکسفورد و یکی از نویسندگان این مطالعه، یافته های این مطالعه اولین شواهدی هستند که نشان می‌دهند سلامت ریه‌ها ممکن است مختل شود.

فریزر گفت: این اولین مطالعه ای است که ناهنجاری های ریه را در افراد مبتلا به کووید طولانی مدت که دچار تنگی نفس هستند، تایید می کند. این مطالعه نشان می دهد که ویروس کووید-۱۹ باعث ایجاد نوعی ناهنجاری مداوم در ریزساختار ریه ها یا عروق ریوی می شود.

با این حال وی تاکید کرد که برای روشن شدن اهمیت بالینی یافته ها، از جمله اینکه چگونه این ناهنجاری ها با تنگی نفس ارتباط دارند، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

«کلر استیو»، مدرس ارشد بالینی در «کالج کینگ لندن» که در این مطالعه دخالتی نداشت، گفت که یافته های این مطالعه برای هر فردی که پس از کووید با تنگی نفس طولانی مدت زندگی می کند، جالب توجه است.

وی گفت: یافته های این مطالعه نشان می دهد که کارایی ریه در انجام کاری که قرار است انجام دهد، یعنی تبادل دی اکسید کربن و اکسیژن، ممکن است به خطر بیافتد، حتی اگر ساختار ریه طبیعی به نظر برسد.

با این حال، ما باید منتظر تکمیل این مطالعه باشیم تا متوجه شویم که آیا این یافته‌های اولیه محکم هستند یا خیر و اگر چنین است،  پیامدهای آن از نظر درمان‌های بالقوه چیست.

یافته های این مطالعه در مجله bioRxiv منتشر شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی