ولیعهد پهلوی نه نمره اضافه می‌گرفت نه پول اضافه؟

در فضای مجازی کلیپ هایی منتشر می شود که در آنها به استناد نمرات اخذ شده توسط فرزندان شاه بخصوص «رضا پهلوی» که در آن دوره عنوان ولیعهدی را یدک می کشید گفته می شود در آن برهه تفاوتی میان شاه و گدا نبوده و هر کس به مقتضای استعداد خود رشد می کرده است!

در این زمینه مستندات فراوانی وجود دارد که به چند مورد اشاره می کنیم که روشن شود آیا ولیعهدِ شاه در دوران طفولیت و کودکی و نوجوانی تفاوتی با مردم عادی داشته است یا نه؟!

«اسناد لانه جاسوسی» شاید بتواند یکی از منابع مهم در این زمینه باشد، در این اسناد می خوانیم: «به طور کلی تصور می رود که اکثر اعضای خانواده سلطنتی به درجات مختلف فاسد، غیراخلاقی و به مقدار زیادی نسبت به ایران و ملت ایران بی علاقه هستند. زندگی های تجملاتی و گران قیمت آنان، پارتی بازی و دخالت آنان در تجارت های دولتی و خصوصی باعث گسترش این نظریه در بین مردم شده که دو پسر اشرف شهریار و شهرام، عمیقاً در سوءاستفاده های مالی در شرکت های تجاری دست دارند.»

این سندِ سفارت سابق آمریکا می افزاید: «تصمیمات سیاسی تا اندازه ای از طرف شاه گرفته می شود. اما احتمالاًتعدادی از اعضاء خانواده سلطنتی در این امور نفوذدارند… ولیعهد رضاپهلوی در حال حاضر به سوی قدرت مرکزی در حرکت است اما به نظر نمی رسد آن موفقیتی را که در وجود شاه است در او پیدا کرد. از او به عنوان محصلی در حد متوسط نام برده می شود. در مورد تحصیلاتش شایعات زیادی وجود دارد ولی شاه اصرار دارد که او حداقل تا پایان تحصیلات دبیرستانی در ایران بماند. به جز فرح و اشرف شاه به عضو دیگری از خانواده سلطنتی در امور سیاسی اطمینان ندارد. دیگر کسان شاه خواهرش شمس و فاطمه به او نزدیک هستند. برادرانش غلامرضا و عبدالرضا از صحنه سیاسی به دور هستند. تعدادی از اعضاء خانواده سلطنتی تا اندازه ای فاسد، فاقداخلاق و بی علاقه به مردم تلقی می شوند واین بیشتر به خاطر زندگی اشرافی و مشاغلی که هم در دولت و هم در بخش خصوصی دارند می باشد.

بیشتر بخوانید:

تمایز میان ولیعهدِ شاه با دیگران تا به حدی باید نمود بیرونی داشت که گاهی حالت ابتذال و تغییر در قوانین عادی نیروهای نظامی را به خود می گرفت به عنوان نمونه در خاطرات ۱۲ تیر ۱۳۵۴ «اسدالله علم» وزیر دربار شاه می خوانیم: «شرفیابی… نیروی هوایی خواسته است که هواپیمای آموزشی ولیعهد هم‌رنگ سایر هواپیماهای آموزشی شود. شاه متقابلاً جواب داد که بر عکس، کلیه هواپیماهای دیگر باید به رنگ هواپیمای والاحضرت درآیند. ظاهراً پسرک هیچ راه حل دیگری را نمی‌پذیرد…»

اخیراً نیز سندی از سوی «پژوهشکده تاریخ معاصر» منتشر شد که نشان می‌دهد در بهمن ماه سال ۱۳۵۶ حقوق رضا پهلوی ولیعهد ۱۷ ساله ایران ۶۰۰ هزار تومان بود و علاوه براین حقوق بودجه دفتر وی نیز ۶۰۰ هزار تومان می‌شد.

ولیعهد پهلوی نه نمره اضافه می‌گرفت نه پول اضافه؟

این در حالی است که تولید ناخالص داخلی در سال ۵۷ معادل ۴۹۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است. این رقم با احتساب جمعیت ۳۵ میلیون نفری ایران در سال ۵۷، نشان می‌دهد درآمد سرانه سالانه هر ایرانی در همان دوره معادل ۱۴ هزار و ۲۴۸ تومان بود براساس این آمار درآمد ماهانه هر فرد ایرانی ۱۱۸۷ تومان، یعنی متوسط درآمد هر ایرانی در سال ۱۳۵۷ معادل ۱,۱۸۷ تومان بوده است. در حالی که درآمد ماهانه پسر ۱۷ ساله شاه ۶۰۰ هزار تومان در همان سال ذکر شده است که معادل ۵۰۵ برابر متوسط درآمد سرانه هر ایرانی است. البته این مبلغ با توجه به سن ولیعهد پول تو جیبی منظور می شده است که او نه همسری داشته و نه خرجی.این درحالی است که کارمند عالی رتبه وزارت امور خارجه آن زمان ۲ هزار و پانصد تومان حقوق دریافت می‌کرد با یک حساب سر انگشتی با حقوق ولیعهد برابر با حقوق ۲۴۰ کارمند عالی رتبه وزارت امور خارجه بود.


۱ اسناد لانه جاسوسی آمریکا، جزوه اول، ص ۲۷۶

۲ اسدالله علم، گفتگوهای من با شاه (خاطرات محرمانه امیر #اسدالله_علم)، ج ۲، تهران، طرح نو، بهار ۱۳۷۱، ص ۶۸۲.

۲۱۲۱۹

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی