علت طولانی شدن مذاکرات وین چیست؟

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین الملل گفت: فضای فعلی حاکم بر مذاکرات خوش‌بینانه است، اما چندان نمی‌توان سطح انتظارات را بالا برد. امکان اینکه در آخرین لحظات توافق حاصل نشود یا رسیدن به توافق به دورهای بعدی موکول شود، وجود دارد، اما می‌توان گفت نسبت به یک ماه پیش فضا مثبت‌تر و امیدهای بیشتری ایجاد شده است.

علت طولانی شدن مذاکرات وین چیست؟

بیشتر بخوانید:

به گفته ابوالفتح در حال حاضر ایران سه شرط برای انعقاد توافق گذاشته است و یکی از دلایلی هم که مذاکرات طولانی شده، این است که دغدغه‌های ایران برطرف نشده است. ایران خواهان این است که تمام تحریم‌هایی که پس از هشت می ۲۰۱۸ اعمال شده‌اند لغو شوند. ایران باید لغو تحریم‌ها را راستی‌آزمایی کند و به راحتی بتواند با تمام دنیا مبادله تجاری داشته باشد و پول حاصل از این مبادلات را دریافت کند. به علاوه باید مکانیزمی طراحی شود که تضمین کند توافق پایدار خواهد ماند و با تغییر دولت‌ در آمریکا دچار مشکل نمی‌شود.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: به نظر می‌رسد هنوز بر سر این سه شرط ایران توافقی صورت نگرفته است.  اگر این سه شرط رعایت شود و دغدغه‌های طرفین مقابل در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران به خصوص سانتریفیوژهایی که جدیدا ایران به کار گرفته است، برطرف شود، توافق حاصل خواهد شد.

دور هشتم مذاکرات هسته‌ای در وین برای لغو تحریم ها روز جمعه به طور موقت متوقف شد و هیئت‌های مذاکره کننده برای مشاوره و اتخاذ تصمیمات سیاسی به پایتخت‌ها بازگشته‌اند.

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا می‌گوید مذاکرات به زودی از سر گرفته می‌شود.

219

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی