بازگشت روغن سوخته خودرو به چرخه مصرف با دستگاه ایرانی دانش بنیان

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، محسن قدریان مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این خط بازپالایش، بدون هیچ آسیبی به محیط‌زیست روغن‌سوخته را به روغن قابل استفاده تبدیل می‌کند، گفت: تصفیه غیراصولی روغن‌های سوخته خارج شده از موتور خودرو می‌تواند باعث آلودگی‌های آب‌ و خاک شود.

وی خاطرنشان کرد: روغن‌های معدنی در حین کار، در اثر واکنش با اکسیژن و تجزیه بر اثر حرارت، تولید ترکیبات اشباع نشده قطبی و آسفالتی می‌کنند، همچنین با مواد خارجی دیگر مانند گردوخاک، انواع سوخت، کربن و ذرات فلز آغشته و مخلوط می‌شوند و کارایی خود را از دست می‌دهند، به چنین روغنی، روغن کارکرده می‌گویندکه باید تعویض و یا تصفیه صورت بگیرد.

این فناور ادامه داد: از اهمیت پالایش مجدد روغن کارکرده می‌توان به حفظ منابع طبیعی نفت خام، وابستگی کم‌تر به منابع خارجی برای تأمین روغن‌ پایه، کاهش خطرات زیست‌محیطی، حفظ منابع آب زیرزمینی و اکوسیستم اقیانوس‌ ها، رودخانه ‌ها، دریاچه ‌ها و طبیعت،  صرفه‌ جویی در انرژی و جلوگیری از تولید گازهای گلخانه ‌ای اشاره کرد.

قدریان با بیان اینکه بازپالایش روغن کارکرده به روش‌های تصفیه با اسید و خاک رنگبر، تصفیه با روش استخراج با حلال و تصفیه‌ روغن به روش پیشرفته‌ تقطیر مولکولی در خلاء انجام می‌شود، گفت: این خط باز پالایش به روش تقطیر مولکولی در خلاء و فیلم نازک انجام می‌شود که عدم خوردگی تجهیزات و عدم استفاده از حلال، عدم ایجاد آلودگی و راندمان و کیفیت بالا را در پی دارد.

وی یادآور شد: فناوری فیلم نازک در خلاء (ATFE) که یک فرآیند مقرون‌به‌صرفه و سازگار با استانداردهای زیست‌محیطی است، روغن کارکرده را بدون هیچ‌گونه افزودنی شیمیایی (اسید و خاک) بازیابی می‌کند و روغن‌پایه‌هایی مطابق با استاندارد API یا ACEA تولید می‌کند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان از ویژگی‌ های خط بازپالایش روغن کارکرده  را مدت‌زمان کم‌روغن در تماس با سطح داغ، تبخیر در دمای کم، ضرایب انتقال حرارتی بالا، افت فشار کم در زمان تبخیر، نگه‌داشتن خواص و کیفیت روغن، قابلیت خود تمیزکنندگی و مناسب برای مایعات دارای ویسکوزیته بالا عنوان کرد.

وی با بیان اینکه برای ساخت هر پالایشگاه نیاز به حدود یک سال زمان است، گفت: همچنین این خط بازپالایش دارای صرفه اقتصادی، سازگار با استانداردهای زیست‌محیطی، مصرف کم انرژی، بازدهی بالای تولید و کنترل و حذف مواد سمی و بدبو نیز به دنبال دارد، هزینه‌های ساخت خط بازپالایش توسط این شرکت کمتر از کشورهای آمریکایی و اروپایی است که توانسته صرفه‌جویی ارزی بالایی به همراه داشته باشد و همچنین باعث قطع وابستگی به کشورهای خارجی در شرایط تحریم شود.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی