سیر رشد و نمو کودکان را جدی بگیریم

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر عزیز اقبالی افزود: ‌بزرگسالان ‌از مصرف دخانیات در کنار کودکان بپرهیزند و مراقب رژیم غذایی کودکان باشند و از غذاهای آماده و به اصطلاح فست فود کمتر استفاده کنند و به فعالیت های بدنی فرزند خود توجه داشته باشند.

فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان با اشاره به اینکه در کودکان مبتلا به سرطان نسبت به بزرگسالان از داروهای شیمی درمانی بیشتری می‌توان استفاده کرد، گفت: هرچند هزینه درمان در کودکان کمتر از بزرگسالان است، اما ‌تشخیص سرطان در کودکان دشوارتر و اغلب با تاخیر است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با تشریح چگونگی بروز سرطان در کودکان گفت: یکی از علایم مهم سرطان در کودکان، اختلال در رشد و نمو آنها است.

گفت: در بزرگسالان از روش‌های غربالگری برای پیشگیری از سرطان می‌توان استفاده کرد، اما در کودکان اغلب روش های غربالگری توصیه نمی شود.

وی افزود: در سرطان کودکان ‌برخلاف بزرگسالان اغلب، علائم اختصاصی وجود ندارد و علایم سرطان در کودکان غیراختصاصی است.

اقبالی کاهش وزن قابل توجه، تب مکرر یا طول‌کشیده (بیش از دو هفته)، دردهای استخوانی به خصوص درد کمر، خستگی مفرط و رنگ‌پریدگی، علایم کبودی و خونریزی غیرعادی، سرماخوردگی غیرعادی و طول کشنده، بزرگ شدن غدد لنفاوی در نواحی خاص مثل گردن، کبد و طحال بزرگ و توده در شکم و یا هر توده‌ای در هر کجای بدن‌ را از مهمترین علائم احتمالی شیوع سرطان در کودکان بیان کرد. 

وی یادآور شد: ‌در بعضی موارد هم علائم اختصاصی مانند رتینوبلاستوما که در معاینه چشم و یا عکاسی رفلکس قرمز وجود ندارد، دیده می‌شود.

اقبالی خاطرنشان کرد: پیش آگهی سرطان در کودکان خیلی خوب است مثلا ‌در لوکمی کودکان ۹۰ تا ۹۵‌ درصد بهبودی کامل ایجاد می‌شود در تومور ویلمز و لنفوم هوچکین در صورتی که در مراحل اولیه مراجعه کنند و تشخیص به موقع داده شود ۹۵ تا ۹۹ درصد بهبودی کامل پیدا می‌کنند.

این فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان گفت: روش‌های مختلفی از جمله جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی، و پیوند سلول‌های بنیادی برای درمان وجود دارد و اخیرا از روش‌های جدیدی مانند ایمنوتراپی و سلول درمانی استفاده می‌شود.

اقبالی تاکید کرد: در کنار این اقدامات، مراقبت‌های نگه دارنده مانند تزریق فرآورده‌های خونی و درمان با آنتی بیوتیک‌ شانس بهبودی را بیشتر می‌کند و در بیمارانی که به درمان پاسخ مناسب ندادند از مراقبت‌های تسکینی مانند داروهای ضد درد استفاده می‌شود.

‌ وی افزود: در بروز سرطان فاکتورهای ژنتیکی و محیطی نقش دارند و برخلاف بزرگسالان، نقش فاکتورهای ژنتیکی در کودکان بیشتر است.

اقبالی شایع‌ترین سرطان در کودکان را لوکمی عنوان کرد و گفت: بعد ازلوکمی ها، سرطان‌هایی که از بافت‌های رویانی منشا می‌گیرند، مانند تومور مغزی تومورویلمز، نوروبلاستوما، سارکوما بیشتر هستند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی