فعال اصلاح طلب :مخالفت با آمریکا به بهای خدشه دار شدن قسمت «نه شرقی» شعار انقلاب ؟

یکی از موضوعات حاشیه ساز و جنجالی در فضای مجازی همزمان با شروع دهه فجر شروع شد. همان وقتی که مردم انتظار شروع نورافشانی مناسبتی در میادین شهر از جمله برج آزادی را داشتند و در عوض پرچم چین را آنجا برافراشته دیدند. انتقادات بسیاری که در فضای مجازی صورت گرفت سبب شد که شهرداری تهران و سازمان زیباسازی بگوید در این امر نقش نداشته و کار بنیاد رودکی بوده و برخی هم با اشاه به اینکه در بنیاد رودکی منصوبین روحانی فعال هستند، مساله را حسابی جناحی کردند. 

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب ه گفت: « مردم با شعار «نه شرقی، نه غربی ، جمهوری اسلامی» دست به انقلاب زده و مطالبه دیرینه خود که همان استقلال است را عنوان کردند. کشور ما مدت‌ها در قالب حکومت پهلوی و قبل از آن تحت سلطه بیگانگان بوده است و همیشه بیگانگان طمع به منابع زیرزمینی ما به ویژه نفت داشتند و هیچ وقت ما را رها نکردند. با چنین پیشینه و در چنین کشوری، درست نیست که در آستانه انقلاب اسلامی و بعد از اینکه یک قرارداد ۲۵ ساله را که هزار اما و اگر در آن است و مردم را نگران کرده، با چین بسته ایم؛ چنین اقدامی صورت بگیرد.»

او تاکید کرد: « هنوز برای مردم حل نشده که قرار داده ۲۵ ساله با چین و ۲۰ ساله با روسیه می‌بندیم و کشور تقسیم می‌شود. مردم هنوز سوال دارند که چرا به خاطر مخالفت با آمریکا، استقلال خود را از دست داده و قسمت «نه شرقی» آن شعار زمان انقلاب را خدشه‌دار کرده ‎ایم. من یادم است در زمان انقلاب که من در تبریز بودم شعار می‌داریم «چین، شوروی، آمریکا دشمنان خلق ما». مردم ما آگاهانه این شعار را می‌دادند. در تمام شعارهای محوری ما استقلال و رهایی از سلطه بیگانه حتی بر رهایی از سلطه دیکتاتوری داخلی ارجح بود.»

مردم نگران همکاری با چین هستند

بیشتر بخوانید:

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «نزدیکی با چین و روسیه در شرایط فعلی به شدت مردم را نگران کرده و توجیه نشده‌اند که چرا باید قراردادها این اندازه بلند مدت باشد؟! مشخص است که این همکاری‌ها به معنی امتیاز دادن به آنها است. نمادش همین رفتار است.»

وی تاکید کرد: «ما مخالف نیستیم که در راستای منافع قرارداد ببندند منتها منافع ملی باید تعریف و تبیین بشود. از آنجایی هم که سیاست‌ها مبتنی بر منافع ملی نیست، مردم حمایت نکرده و نگران هستند. انتظار می‌رود که مجلس حساسیت ویژه‌ای به این قبیل اقدامات و قراردادها داشته باشد اما الان از آنجایی که حاکمیت یکدست است، حساسیتی هم نشان نمی‌دهند و متاسفانه در کشور شاهد تعارض منافع اشخاص و منافع ملی هستیم. نمی‌دانیم که در پس این قرارداد ۲۵ ساله چه کسانی منافع دارند و بعدها مشخص خواهد شد.»

21217

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی