بفرمایید خامه روی کیک صعود

امیررضا احمدی؛ تیم های ملی فوتبال ایران و امارات، از ساعت ۱۸ امروز در ورزشگاه آزادی به مصادف یکدیگر می روند. تیم ملی ایران در بازی گذشته، با بردی شیرین مقابل عراق، موفق شد بلیت قطر را پیش از موعد همیشگی رزرو کند تا صعودی دلچسب و متفاوت را داشته باشد و از حالا رویای حضوری پر قدرت در جام جهانی ۲۰۲۲ را داشته باشد. تیم ملی ایران در حالی صعود خود به قطر را مسجل کرد که تا پایان دور مقدماتی، سه بازی باقی مانده که ایران باید به ترتیب مقابل امارات، کره جنوبی و لبنان صف آرایی کند. رقابت هایی که اگرچه نقشی در صعود ایران به جام جهانی ندارد و به عقیده خیلی ها تشریفاتی است اما می تواند خامه روی کیک این صعود باشد و نقش موثری در شرایط تیم اسکوچیچ در قطر داشته باشد.

ایران؛ از ویرانه ویلموتس تا روزهای خوب اسکوچیچ

بی شک وقتی مارک ویلموتس با تیم ملی ایران آن نتایج عجیب را گرفت، کم تر کسی فکرش را می کرد که این تیم بتواند در فاصله سه بازی به پایان مسابقات، مسافر پرواز قطر شود اما دراگان اسکوچیچ موفق شد تیم ملی ایران را به جام جهانی برساند. شاگردان مرد کروات هر طور که بود خودشان را جمع و جور کردند و از یک بازنده احتمالی به یک برنده مطلق تبدیل شدند. تیم ملی در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی، سوریه، امارات، عراق و لبنان را از دم تیغ گذراند و مقابل کره جنوبی به تساوی رسید تا بدون شکست و با ۱۹ امتیاز، به صدر جدول گروه تکیه بزند و با خیالی راحت بلیت جام جهانی را به جیب بزند.

اگرچه در این مدت دو قطبی های مختلفی درباره حضور اسکوچیچ، تاثیر او در تیم و یا نقش بازیکنان در این صعود مطرح شده اما مهم ترین فاکتوری که در ترکیب یوزهای ایرانی به چشم می خورد، خودباوری و روحیه تیم بودن آن هاست که بدون نا امیدی، اسب شان را برای صعود در جام جهانی زین کردند و با جادوی ساق های خود توانستند از پایان تلخی که در انتظارشان بود را به شیرین ترین شکل ممکن رقم بزنند.

تیم ملی مطمئنا در راه قطر به بازی های تدارکاتی نیاز دارد و نباید به سه بازی باقی مانده به چشم دیدار تدارکاتی نگاه کند. چرا که موفقیت در بازی های باقی مانده می تواند شرایطی مناسب را در قطر پیش روی این تیم بگذارد.

بفرمایید خامه روی کیک صعود

اگر می خواهیم در جام جهانی متفاوت باشیم، به بازی هایی قوی تر و بالاتر از سطح آسیا نیاز داریم.

جوانگرایی یا سید دوم جام جهانی؟!

حضور در سید دوم جام جهانی شاید یک آرزوی محال برای فوتبال ایران بود اما با توجه به رنکینگ فعلی، امید برای رخ دادن چنین اتفاقی وجود دارد. بنابراین کادرفنی تیم ملی احتمالا به سه بازی باقی مانده به چشم بازی تدارکاتی و تشریفاتی نگاه نمی کند چرا که می خواهد با سه برد در سه بازی باقی مانده شرایطش در رنکینگ را بهبود ببخشد.

اما سوال اینجاست که ایران در چه صورتی در سید دوم جام جهانی قرار می گیرد؟ قطر به عنوان میزبانی جام جهانی حتما یکی از سرگروه ها است و ۷ تیم برتر فیفا نیز به همراه میزبان در سید یک قرار می گیرند. بعد از آن تیم های هشتم تا پانزدهم هم در گلدان یا همان سید دو هستند و ایران باید از رتبه ۲۱ خودش را حداقل به رتبه ۱۶ برساند. علت این شانس هم به خاطر حضور سوئد، ایتالیا و پرتغال در پلی آف و شانس یکی از آن ها برای حضور در جام جهانی است. درواقع با حذف دو تیم از این سه تیم ایران در رتبه بهتری قرار می گیرد. شاید رخ  دادن این اتفاق احتمالش کم باشد اما اگر رنگ واقعیت به خود بگیرد ایران را از رویارویی با بسیاری از تیم های قدرتمند خلاصه می کند.

بیشتر بخوانید:

بفرمایید خامه روی کیک صعود

امارات؛ بازی مرگ و زندگی

اگر چه خیال سپیدپوشان با صعود به جام جهانی راحت شده اما در سوی مقابل، اماراتی ها با ۹ امتیاز در جایگاه سوم این گروه قرار گرفته اند و امید زیادی به حضور در پلی آف دارند. پلی آفی که راه رسیدن به آن از بازی های محکم و کسب همه امتیاز های ممکن می گذرد. مطمئنا آن ها برای کسب امتیاز پا روی چمن آزادی می گذراند و همین می تواند کار را برای ایران سخت کند. اگر چه تیم اسکوچیچ نشان داده چغر و بد بدن است اما ضعف های تیم در خط هافبک و دافع، در مواقع حساس به پاشنه آشیل تیم تبدیل شده و اگر امارات دست کم گرفته شود مطمئنا آن ها می توانند از این نقاط به ایران ضربه بزنند و از آزادی با امتیاز بیرون بروند. امارات در بازی رفت که میزبان بود هم نشان داد تیم دست و پا بسته ای نیست و اگر شاگردان اسکوچیچ غفلت کنند، حریف می تواند ضربات سختی به آن ها وارد کند.

اسکوچیچ و ادامه رکورد تاریخی

شاید اسکوچیچ بدشانس ترین سرمربی ایران باشد که با وجود ثبت رکوردی درخشان، همچنان خیلی ها علیه او انتقاد های شدیدی دارند. انتقادهایی که بعضی از آن ها هم به جا هستند و حکایت از نواقص فنی تیم و نبود دیسپلین لازم در اتمسفر یوزها دارند که بی شک برای حضور پر قدرت در جام جهانی، مرد کروات باید برای آن ها چاره ای بیندیشد. با این وجود اما کارنامه دراگان حکایت از حال خوب او با تیم ملی ایران دارد.

اسکوچیچ در چهارده حضورش روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران موفق شد تا ۱۳ بار در قامت سرمربی پیروز مشت‌های خود را گره کند و تنها یک‌بار برابر کره جنوبی تیمش تن به تساوی داد تا کارنامه‌ای ویژه برای این سرمربی کروات به ثبت برسد.

حالا این سرمربی کروات در تفکر حفظ رکورد ویژه خود در تیم ملی حتی بعد از صعود به جام جهانی است و امیدوار است تا شاگردانش در مقابل امارات هم دست پر از زمین خارج شوند تا رکورد شکست‌ناپذیری او روی نیمکت تیم ملی به ۱۵ بازی برسد و تاریخ‌سازی این سرمربی اهل کرواسی ادامه‌دار باشد.

نتیجه تقابل قبلی دو تیم: در دیداری که ۱۵ مهر برگزار شد، ایران با تک گل مهدی طارمی، میزبانش را شکست داد.

وضعیت در جدول: شاگردان اسکوچیچ با ۱۹ امتیاز از ۷ بازی صدرنشین گروه اول هستند و امارات ۹ امتیازی تیم سوم جدول است.

بفرمایید خامه روی کیک صعود

محمد محمدی: برای صعود در جام جهانی، به بازی هایی فراتر از آسیا نیاز داریم

محمد محمدی، پیشکسوت فوتبال ایران درباره صعود تیم ملی به جام جهانی گفت: ابتدا باید این صعود مقتدرانه را تبریک بگویم؛ صعود به قطر جای هیچ حرف و حدیثی نداشت و به نوبه خود به عنوان عضوی کوچک از خانواده فوتبال، این صعود را تبریک می گویم.

محمدی درباره شرایط بازی های پیش رو و حضور ایران با نفرات اصلی ادامه داد: قطعا تیم های بازیکن هایی که لژیوند هستند، سعی می کنند از آن ها مراقبت کنند و با توجه به صعود تیم ملی، سعی می کنند از بازیکنانی که کمتر به میدان رفته اند استفاده کنند.

او ادامه داد: با این وصف اما، اگر می خواهیم در جام جهانی متفاوت باشیم، به بازی هایی قوی تر و بالاتر از سطح آسیا نیاز داریم. در آسیا فکر کنم فقط کره و ژاپن بتوانند محک خوبی برای ما باشند و در غیر این صورت مسولان فدراسیون باید تلاش بیشتری داشته باشند تا با تمام مشکلات موجود، بتوانیم بازی های تدارکاتی قوی داشته باشیم و در این جام جهانی متفاوت باشیم.

دروازه بان اسبق استقلال و پرسپولیس درباره احتمال صعود ایران از گروه خود در جام جهانی گفت: وقتی ما این تعداد لژیونرهای خوب و گلرهای خوب داربم که در سطوح بالای اروپا بازی می کنند، یعنی اتفاق بزرگی در ترکیب افتاده و سطح بازی بچه ها بالاست.

او ادامه داد: هر برنامه ای در اجرا، نیاز به پیشرفت دارد و وقتی برنامه ریزی باشد، باید اهداف بزرگ تری را در نظر گرفت و به سمت آن ها حرکت کرد. من فکر نمی کنم چیزی دور از دسترس باشد و این نسل فوتبال ایران پتانسیل صعود به دور بعد جام جهانی را دارند اما نیاز به حمایت و تلاش های بیشتری هست تا بتوانیم از گروه صعود کنیم.

محمدی درباره نقش سرمربی و بازیکنان، و دو قطبی هایی که در مدت اخیر به وجود آمده هم بیان کرد: فوتبال کاری گروهی است که از سرمربی تیم تا تدارکات، همه زحمت می کشند و وقتی هرکسی کار خود را به نحو احسن انجام دهد نتیجه و خروجی آن مناسب خواهد بود.

او ادامه داد: اما اینکه بچه ها خلاقیت فردی دارند محصوصا در خط حمله، انکار نشدنی است و در بازی های اخیر هم عملکردشان خیلی به چشم آمد و کمک حال تیم بودند اما نباید از توانایی اسکوچیچ هم چشم پوشی کرد چون اعتماد به او چواب داد. در این بین شرایط برای او هم متفاوت شد چون همانطور که ایشان بدرد تیم ملی خورد، تیم ملی هم به درد ایشان خورد.

محمدی در پایان درباره پیش بینی خود از بازی امروز ایران و امارات گفت: مطمئنا ما اگر نفرات نیمکت نشین هم وارد زمین شویم، نتیجه می گیریم اما بحث اصلی سر این است که چون امارات به کسب امتیاز نیاز دارد، با تمام قوا به زمین می آید و بچه های ما آنقدر پتانسیل دارند که اگر با نفرات روی نیمکت هم وارد زمین شویم، نتیجه می گیریم.

بیشتر بخوانید:

۲۵۷ ۲۵۶

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی