مرکز پایلوت زیست‌بوم تکثیر و نگهداری مارهای زهری به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

دکتر اصغر محمدپور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا افزود: برای حمایت از محیط زیست کشور، تکثیر و نگهداری برخی از مارهای زهری در معرض تهدید از اصلی ترین اولویت های این مرکز است.

وی تصریح کرد: کشورهای مختلفی تلاش کرده اند تا مرکز تکثیر و نگهداری مارهای زهری ایجاد کنند، اما به دلیل نداشتن اطلاعات رفتاری از زندگی انواع مختلف مارهای زهری تاکنون موفق به راه اندازی این مراکز نشده اند. کشورهای دیگر تاکنون نتوانسته اند مرکز علمی و مجهزی را مانند آنچه در موسسه رازی احداث شده است، عملیاتی کنند.

محمدپور گفت: در اولین مرحله، تکثیر و نگهداری از مار افقی قفقازی که یکی از مارهای بومی استان های تهران و مازندان و جزو جانوران در معرض تهدید است، در این مجموعه به صورت پایلوت انجام شده و در آینده این طرح روی جانوران زهری دیگری هم اجرا خواهد شد.

متخصص بیوتکنولوژی دارویی ادامه داد: تراکم جمعیت در این ۲ استان سبب شده زندگی این جانور در معرض خطر جدی قرار گیرد. لذا مطالعه پایلوت به منظور تکثیر و پرورش روی این جانور آغاز شد که نتیجه آن موفقیت آمیز بود.

محمدپور اظهار داشت: با بهره گیری از تحقیقات ۱۰ ساله رفتار شناسی مارهای زهری، مرکز آزمایشی تکثیر و نگهداری این جانورها ایجاد شد. با این اقدام موفق به تکثیر و نگهداری تعداد زیادی مار افقی قفقازی شدیم.

وی خاطرنشان کرد: زهر این جانور با زهر مارهای موجود در قالب مطالعه ای مورد مقایسه قرار گرفت که نتیجه این مطالعه نشان داد زهر مارهای موجود در مرکز زیست بوم شبه طبیعی از کیفیت مطلوب برخوردار است.

رییس بخش جانواران سمی و تولید پادزهر موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی افزود: تکمیل تحقیقات برای استفاده از زهر این مارها به منظور تولید پادزهر و مقایسه کیفیت آن با پادزهر روتین در حال آغاز شدن است.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از سال ۱۳۰۳ تاکنون به عنوان بزرگترین مرکز پژوهش و تولید خاورمیانه در زمینه تولید انواع واکسن های انسانی، حیوانی، سرم های درمانی و مواد بیولوژیک در منطقه حصارک کرج در حال فعالیت است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی