اومیکرون سویه غالب کرونا در کشور است

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، دکتر یونس پناهی روز چهارشنبه در نشست خبری با هشدار نسبت به احتمال افزایش ابتلا به سویه اومیکرون کرونا در میان افرادی که واکسن نزده اند یا بیماری زمینه ای دارند، اظهار داشت: بهترین ایمنی مقابل سویه های ویروس کرونا واکسیناسیون کامل است البته همه ما باید به خاطر داشته باشیم حتی وقتی اگر هر سه دز واکسن را نیز تزریق کرده باشیم به این معنا نیست که ما دیگر به کرونا مبتلا نمی شویم.

وی تاکید کرد اگر تمامی دستورالعمل های بهداشتی از جمله واکسیناسیون، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شست و شوی دست ها از سوی مردم رعایت نشود، واکسیناسیون به تنهایی میزان ابتلا افراد را به کرونا کاهش نمی دهد بلکه تزریق واکسن فقط می تواند به کاهش مرگ و میر، شدت بیماری و بستری بیماران در بخش مراقب های ویژه کمک کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شیوع سویه های ویروس کرونا در کشورهای مختلف اشاره کرد و توضیح داد: آخرین جهش این ویروس  ااومیکرون است. این سویه بر خلاف سویه دلتا از قدرت انتشار بالایی برخوردار است به گونه‌ای که سویه دلتا پنج تا ۶ روز زمان نیاز داشت تا فرد دیگری را درگیر کند ولی این زمان در سویه اومیکرون ۱.۵ تا ۳ روز شده است.

پناهی خاطرنشان کرد: درگیری ریه و بستری شدن مبتلایان در بخش های بیمارستانی بویژه آی سی یو از دیگر ویژگی‌های سویه اومیکرون است.

وی با طرح این پرسش که انواع مختلف واکسن‌های تولیدی در پیشگیری از بیماری کرونا چه جایگاهی دارند، اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد که بالاترین میزان ایمنی زایی در افراد زمانی ایجاد می‌شود که آنان مبتلا شده باشند و اگر این افراد دز اول و دوم واکسن را دریافت کرده باشد، بالاترین ایمنی زایی را در برابر کووید-۱۹ خواهند داشت.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مطالعات انجام شده دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه اثر بخشی واکسن های سینوفارم، آسترازنکا، برکت و اسپوتنیک اشاره کرد و گفت: بر اساس نتایج به دست آمده واکسن سینوفارم از نظر پیشگیری از بروز عفونت ویروس کرونا ایمنی ۸۰ درصدی، واکسن آسترازنکا ۸۴ درصدی، واکسن کووایران برکت ۸۷ درصدی و اسپوتنیک ۷۵ درصدی دارند.

پناهی ادامه داد: همچنین از نظر جلوگیری از بستری شدن مبتلایان به کرونا در بیمارستان واکسن سینوفارم ۷۲ درصد، آسترازنکا ۸۲ درصد، کووایران برکت ۸۶ درصد و اسپوتنیک ۶۸ درصد موثر بوده اند.

وی افزود: این واکسن ها در پیشگیری از مرگ ناشی از ابتلای فرد به کووید۱۹،  سینوفارم  ۸۶ درصد، آسترازنکا ۹۲ درصد، کووایران برکت ۹۸ درصد و اسپوتنیک ۱۰۰ درصد موثر بوده اند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه به آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا در داخل کشور اشاره کرد و گفت: تنها واکسن تولیدی وزارت بهداشت، واکسن انستیتو پاستور است ولی در کنار آن دانشگاه بقیه الله (عج) نیز واکسن تولید کرده و همچنین در مجموعه های دیگر واکسن‌هایی چون فخرا و برکت تولید شده است.
پناهی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تحقیقات کووید ۱۹ در ارزشیابی دانشگاه های علوم پزشکی نیز گفت: بالاترین شاخص در ارزشیابی دانشگاه های علوم پزشکی تولید دانش است و ما همچنان در ارزشیابی جدید بر تولید دانش تاکید می کنیم اما در کنار تولید دانش باید نیازهای کشور را مرتفع کنیم.

وی اعلام کرد: تامین دارو و تجهیزات پزشکی مهم ترین نیازهای کشور هستند که این موضوع را جزو ارزشیابی دانشگاه های علوم پزشکی قرار داده ایم، به این منظور دانشگاهی که تولید دانش آن در سفره مردم قابل رویت باشد و این که نخبگان را جذب کند در ارزشیابی موثر است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از دغدغه های سلامت، موضوع کرونا از منظرهای پیشگیری، اپیدمیولوژی، واکسیناسیون، درمان و سایر مسایل است، دانشگاهی که در حوزه کووید۱۹ پروتکل خوبی را اجرا کرده و سهمی در بهبود وضعیت داشته قطعا مورد حمایت وزارت بهداشت است.
پناهی افزود: راه اندازی مراکز تحقیقاتی همسو و موازی نیز یکی از دغدغه‌های ما است و در حال حاضر ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی با مجوز وزارت بهداشت در کشور راه اندازی شده است که ما با نشستی که با معاونت‌های فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی داشتیم بر ساماندهی مراکز تحقیقاتی موازی تاکید کرده ایم.

به گزارش ایرنا، سویه اومیکرون گونه ای جدید از ویروس کرونا است که آذرماه محققان آفریقای جنوبی آن را با عنوان B.۱.۱.۵۲۹  شناسایی کردند. این سویه دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان جهانی بهداشت، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی کردند.

کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی