مهدی طارمی شناسنامه فوتبال ایران است

سپهر ستاری: از گذشته تاکنون فوتبالیست‌های ارمنی حضور فعالی در تیم‌های مختلف داشته‌اند و به موفقیت‌های زیادی هم رسیده‌اند. از آندرانیک اسکندریان که در جام جهانی 1978 همراه تیم ملی بود تا آندرانیک تیموریان که سال‌ها برای استقلال، تراکتور و تیم ملی بازی کرد و در مقطعی حتی در لیگ برتر انگلیس هم حضور داشت. یکی از ستارگان ارمنی استقلال در دهه 70 ادموند اختر بود که 5 فصل پیراهن آبی را پوشید و با دو بار گلزنی در دربی پایتخت توانست در بین هواداران محبوب شود. اختر که پس از دوران بازی تصمیم گرفت در کار نقل و انتقال بازیکنان ارمنی به لیگ برتر فعالیت کند، این روزها کاملا از فضای فوتبال دور شده و دلیل آن را فضای آلوده پیرامون تیم‌ها می‌داند. او در کافه خبر خبرآنلاین درباره مسائل مختلفی چون شرایط فعلی استقلال، تیم ملی، بحث جادوگری، تعطیلی تیم ریشه‌دار آرارات و … صحبت‌های جالبی را مطرح کرد که در ادامه می‌خوانید:

استقلال قهرمان نیم‌فصل اول شد و صدرنشین لیگ است؛ عملکرد این تیم در نیم‌فصل اول را چطور دیدید.

عملکرد استقلال به عنوان تیم درجه یک آسیا که سال‌ها نتیجه نگرفته خوب بود و امتیازهایی که باید را به دست آورد و مهم‌ترین فاکتور این است که در صدر جدول است. شاید قهرمانی نیم‌فصل برای تیم‌ها فایده‌ای نداشته باشد اما مهم این است که شخصیت تیمی را بالا می‌برد و امیدوارم این امتیازگیری‌ها ادامه داشته باشد و در هر بازی امتیازات را کسب کنند تا در آخر فصل به قهرمانی برسند. در صورتی که با همین فرآیند و کادر نایب قهرمان و سوم لیگ شدیم و این تیم باید قهرمان شود و انتظار ما هم این است با قهرمانی دل سی‌میلیون هوادار را شاد کند.

به نظرتان با توجه به شرایط تیم در نیم‌فصل اول، پتانسیل قهرمانی را در این تیم می‌بینید؟

برای قهرمانی موارد مختلفی دست به دست یکدیگر می‌دهد؛ از کادر مدیریتی که رکن اصلی موفقیت تیم است که وقتی آرامش را به کادر فنی بدهد شرایط خوبی حاکم می‌شود.‌تا اینجا هم تا جایی که من می‌دانم، هر چیزی که کادر فنی انتظار داشته برآورده شده و مهم‌ترین چیز برای یک فوتبالیست دریافتی‌ آن‌هاست که تا اینجا استقلالی‌ها دریافتی خوبی داشته‌اند. بیست‌ درصد دریافتی استقلال یا پرسپولیس،‌ مساوی با هشتاد درصد تیم‌های دیگر است چون شما در ویترین قرار داری و هر روز بازی‌شما مشاهده می‌شود و در مطبوعات و خبرگزاری‌ها حضور داری و چهره می‌شوی. تا الان استقلال دریافتی‌های خوبی داشته و نتیجه هم‌ گرفته و امیدوارم بعد از این هم مدیریت انتظارات کادر فنی را برآورده کند که بازی به بازی امتیازات را جمع کنند و در نهایت قهرمان شوند.

یعنی مهم‌ترین عامل موفقیت استقلال در لیگ امسال را مدیریت می‌دانید؟

یکی از فاکتور های موفقیت یک تیم مدیریت است. اینکه از نظر امکانات و سخت‌افزار چندان نبوده که این مشکل برای همه تیم‌های ایران وجود دارد. اما تا الان هرچه مربیان خواسته‌اند، از بازیکن تا زمین تمرین و… در اختیارشان بوده که این یکی از فاکتور هاست.‌نکته دیگر این است که بازیکن‌ها می‌دانند در چه تیمی بازی می‌کنند و کادر فنی هم مدیریت خوبی داشته است.

فرهاد مجیدی تقریبا یک‌سال است که دوباره سرمربی استقلال شده؛ او قبلا هم مربی استقلال بود اما به نظر می‌رسد این دوره با تجربه‌تر شده و در رفتارش هم‌ این پختگی دیده می‌شود. این نکته را تا چه اندازه قبول دارید و عملکرد او را چطور می‌بینید؟

فرهاد مجیدی بازیکن با کیفیتی بود که الان هم مربی جوان و کاربلدی است که تجربه کسب کرده.‌ او در یکی‌دوسال اخیر اشتباهاتی داشته که بیش‌تر از همه هم خودش چوب آن را خورده اما برایش تجربه شده که از آن‌ها در لیگ امسال به نحو احسن استفاده کرده است. مجیدی خودش بازیکن استقلال بوده و می‌داند برای موفقیت‌ فاکتورهای مختلفی وجود دارد. الان شرایط در فوتبال ایران طوری است که باید به بازیکن احترام بگذاری و شخصیت بدهی تا بازی کنند. بازیکنان استقلال می‌دانند وظیفه‌شان چیست و پولشان را هم به موقع می‌گیرند، همه چیز به موقع است و هیچ‌وقت هم اعتراضی ندارند. اما وقتی هیچ‌چیز سرجایش نباشد مشکل ایجاد می‌شود که به نظرم اینجا مهم‌ترین نکته شخصیت دادن به بازیکن است.استقلال هم تا اینجا با جوان‌ها خوب نتیجه گرفته. شاید با بازیکنان نامی و با تجربه نتوانند کار کنند اما با این بازیکنان جوان تا اینجای کار خوب نتیجه گرفته‌اند و امیدوارم‌ از اینجا به بعد هم خوب باشند که هم به خود و هم استقلال کمک‌ کنند و استقلال هم‌ بتواند از آن‌ها درآمدزایی کند. طوری نباشد که بازیکن‌ها با قرارداد کوتاه چهره شوند و بعد بخواهند به صورت آزاد ترانسفر شوند یا مبالغی را پیشنهاد دهند که در توان باشگاه نباشد و به راحتی جدا شوند. همان اتفاقی که سال‌ها افتاد و بازیکنانی چهره شدند و رفتند.

به نظر شما الان قیمت‌ بازیکنان معقول است؟

نه، بازیکن هرچقدر بگیرد حقش‌ است و نوش جانش اما در کنارش باید کارایی هم داشته باشد. الان تا حرفی می‌زنیم می‌گویند ما که مبلغی نمی‌گیریم و باید دلاری حساب کنیم و به نسبت مبالغ روز دنیا چیزی نیست. اما باید بدانید که درآمدزایی‌هایی که از کنار بازیکن‌ها انجام می‌شود، و پول‌هایی که بر می‌گردد چقدر است. الان اگر صد میلیارد به بازیکن می‌دهید مشکلی نیست اما به گونه‌ای باشد که در کنار آن بتوان سی‌ تا چهل درصد را برگرداند.‌رونالدو در سی و هفت سالگی به منچستر می‌رود که روز اول قراردادش ۲۵۰هزار پیراهن‌ او به فروش‌ می‌رود که این بازیکن با کیفیت و چهره است که‌ چنین کارایی دارد. بازیکن‌های ما فقط دریافتی دارند.

آخرین دستمزد خود شما چقدر بود؟

من همیشه و بارها گفته‌ام که پول فوتبال در ایران در دوران خودش پول‌ خوبی بوده است.

بیشتر بخوانید:

حتی در دهه شصت؟

بله در آن زمان هم. من خودم که آن زمان یکی از دو آتیشه‌های استقلال بودم که همه تمرینات را می‌رفتم و نگاه می‌کردم، که نزدیک خانه ما بود، آن موقع بازیکن‌ها را می‌دیدیم و می‌گفتیم می‌شود ما هم ماشین ۳۲۰یا بنز داشته باشیم. یا اینکه چقدرخوب لباس می‌پوشند و…

آن موقع شاید دستمزد ۲۰۰هزار بوده اما قیمت خانه یک میلیون بوده پس رقم‌ها خوب‌ بوده. زمان ما اولین قراردادم  یک میلیون و دویست هزار بود در سال ۷۲بود که در آن منطقه که من زندگی‌ می‌کردم پول‌ یک واحد آپارتمان بود و در آن زمان قیمت ماشین خیلی بیشتر از خانه بود. من یک میلیون از آن قرارداد یک رنو صفر خریدم که آن زمان جزو بهترین ماشین‌ها بود. من آن زمان با آن پول می‌توانستم یک‌خانه بخرم پس چرا الان بگویم زمان ما پول نبود؟

اگر یادتان باشد همه برای دعوت شدن به تیم ملی باید حتما در استقلال و پرسپولیس می‌بودند اما من به جرات می‌گویم از آرارات به تیم‌ملی رفتم و به عنوان بازیکن تیم ملی به استقلال‌ آمدم نه اینکه از ویترین استقلال به تیم ملی بروم. قراردادی که من با استقلال بستم در سال ۷۴ مبلغ دو میلیون و چهارصد هزار بود که همه‌اش را هم گرفتم و مبلغ خوبی‌ بود. اینکه بخواهیم آن زمان را با امروز مقایسه‌ کنیم نمی‌شود. چون الان اگر بازیکن‌ها پنج‌شش میلیارد هم‌ بگیرند فقط می‌توانند ماشین‌شان‌ را عوض کنند. الان باید یک بازیکن پنج‌سال روی بورس‌ باشد، پول‌ خوب بگیرد و هیچ اتفاقی برایش نیفتد تا بتواند یک‌ آپارتمان خوب در منطقه‌ای خوب بخرد. الان ارزش پول از بین رفته اما زمان ما پول ارزش داشت و می‌دادند اما الان پول‌ها ارزش ندارد و هیچ نمی‌توانی بخری.

مهدی طارمی شناسنامه فوتبال ایران است

شما درباره جوان‌گرایی فرهاد مجیدی گفتید و بازیکنان جوانی که آمده‌اند مانند حسین‌زاده، سلمانی، رضایی و… به طور کلی اینکه جوان‌ها بیایند و در استقلال بازی کنند را چطور می‌بینید؟ چون الان ترکیب استقلال میانگین سنی پایینی دارد که کنار این نفرات جوان چند بازیکن باتجربه هم‌ مانند غفوری دارند.

جوان‌گرایی فاکتور خوبی در تیم‌داری است اما استقلال تیمی‌ است که هوادار دارد و آن‌ها انتظار دارند که بازیکن با تجربه و ستاره وارد تیم شوند. شاید تا الان هم جواب داده و این بازیکن‌ها در تیم‌ خود ستاره بوده‌اند، اما ستاره‌ استقلال بودن با دیگر تیم‌ها فرق‌ دارد. استقلال جای ستاره شدن بازیکن نیست. امسال درست است جواب داد اما این دوسال بازی‌ها بدون‌ حضور تماشاگر بود و وقتی‌ هوادار در ورزشگاه باشد، فشار اجازه نمی‌دهد مجیدی به راحتی از جوان‌هایش استفاده کند اما تا الان این جوان‌ها جواب داده‌اند و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.‌ چرا که هم استقلال به این بازیکن‌ها کمک‌ می‌کند که چهره شوند و هم باید بتواند از پتانسیل آن‌ها درآمدزایی کند.‌چون اولین نکته در دنیا این است که بتوانی از بازیکن‌هایت درآمدزایی کنی که تیم‌ زنده بماند. اگر قرار باشد فقط هزینه کنی همین‌ اتفاقی می‌افتد که در فوتبال ایران شاهدش هستیم.

موضوع کرونا هم برای تیم حسابی دردسر ساز شده که بازی تیم لغو شد. نظر شما چیست و به نظرتان چطور باید آن‌ را مدیریت کنند.

در این دو سال خیلی‌ها اذیت شدند و ما خیلی از همبازی‌ها و دوستان خود را از دست دادیم و شوخی‌بردار نیست. واقعا اگر کرونا بوده باید رعایت شود و مسائل پزشکی و تست‌ها انجام‌ شود. اگر در استقلال ۱۵نفر کرونا گرفته‌اند، باید جلوی آن گرفته شود. بازی هم‌ به حق برگزار نشده اما امیدوارم با تدابیری که کادر پزشکی انجام می‌دهند این وضعیت مدیریت شود و وقفه‌ای نیفتد تا روند رو به رشد استقلال‌ مختل نشود. من چندجا خواندم که گفتند استقلال‌ عمدا چنین کاری کرده در حالی که استقلال الان در بهترین شرایط ممکن است و بهترین موقعیت بود. اگر استقلال از قصد بازی نکرده اولین‌ ضربه‌ را به خودش‌ زده که مطمئنم‌ چنین نیست و مشکلاتی بوده که باعث شده نتوانند بازی کنند. در حال حاضر هم استقلال یکی‌ از منسجم‌ترین‌ تیم‌هاست که می‌توانست صعود کند.

شما چندی پیش مصاحبه‌ای داشتید که گفتید نیازی به نتیجه بازی گل گهر نیست و آن را پس بدهید. نظرتان درباره این موضوع چیست؟

من الان هم همین‌ را می‌گویم. الان استقلال صدرنشین لیگ است آیا نیازی به آن‌ امتیاز داشته؟

اما شاید از نظر قانونی حقش‌ بوده است!

بله این یک‌ بحث است اما من می گویم نتایج باید در زمین مشخص شود.‌ ما در زمین نتوانستیم آن دو امتیاز را بگیریم.‌ من نظر شخصی‌ام این است که اگر قرار است این دو امتیاز چند هفته بعد کم‌ شود، از الان آن‌را بگیرند اما بدانیم آن‌ دو امتیاز را نداریم. وقتی بدانی آن‌ دو امتیاز را نداری برنامه‌ریزی می‌کنی و تکلیف مشخص است اما وقتی روی آن حساب می‌کنی یک‌دفعه‌ چندهفته دیگر اگررای برگردد شرایط عوض‌می‌شود. من می‌گویم استقلال این‌ امتیاز را نمی‌خواهد و فکرنکنم دنبال این امتیازها باشد.‌ تیم استقلال آنقدر بزرگ هست که نیازی به این امتیاز ها ندارد. اگر قرار است امتیاز برگردد همین الان مشخص شود و تکلیف مشخص‌ باشد.

اما کلا یک جو بد به وجود آمده که همه‌به دنبال شکایت و سه صفر شدن بازی‌ها هستند، مثل شکایت فولاد یا آلومینیوم از استقلال، شکایت از بازیکنان‌ تاجیک پرسپولیس و… که تیم‌ها و هواداران به دنبال این هستند.

آنقدر بازیکن‌های خارجی‌ بی‌کیفیت به فوتبال ایران آمده‌اند که من از طرفی به‌ فدراسیون‌ حق می‌دهم‌ بخواهد سخت‌گیری کند،‌ از طرفی هم پول زیاد یا رزومه ضامن موفقیت یک بازیکن نیست. اگر ژستد بازیکن‌ خیلی با کیفیتی بود در فوتبال ایران چه کار می‌کرد؟ با کیفیت بوده اما وقتی با کیفیت بوده در انگلیس بوده نه در ایران. من به جرات می‌گویم به جز ساموئل، که از لیگ ‌برتر به فوتبال ایران آمد آن هم در سی وچند سالگی، هیچ بازیکن‌ خارجی فوتبالیست به ایران نیامده بلکه در ایران فوتبالیست شده‌اند. هرکسی آمده‌ در اینجا چهره‌ شده است. دیاباته و تیام قبل از اینکه به ایران‌ بیایند چرا به قطر نرفتند؟ فوتبال ایران ویترین است‌ چون سطح فوتبال ما به جز لیگ‌های مطرح دنیا و بعضی تیم‌های بلژیک وپرتغال، تیم‌های ما از تمام تیم‌ها بالاترند. اسم پرتغال یا بلژیک قوی است اما به جز دو سه تیم اولشان، به جز پنج لیگ برتر دنیا،‌ تیم های ما از همه‌جلوترند. برای این است که می‌گویم؛ جانواریو بازیکن ‌فوتسال بود که وقتی به ایران آمد به فولاد رفت، بعد به استقلال آمد و بعد سپاهان و… یا تیام و دیاباته در استقلال بزرگ شدند که این نشان می‌دهد لیگ ما لیگ خوبی است. من به جرئت  می‌گویم اگر استعدادیاب‌های خوبی داشته باشیم بازیکن‌ هزار دلاری هم می‌تواند در لیگ‌ ما موفق شود

‌متاسفانه در تیم‌های ما برای بازیکن گرفتن ۹۹ درصد مربی اختیار تام دارد چون در تیم‌ها کمیته فنی قوی‌ و استعدادیاب‌ نداریم. همه‌ تیم‌های دنیا کمیته فنی‌ دارند و دو بازیکن را برای انتخاب در اختیار سرمربی‌ می‌گذارند.‌آن هم بازیکن‌هایی که همه‌ تیم ها آن‌ها را می‌خواهد. اما در ایران از بازیکن‌ ذخیره و سکونشین تا فیکس را مربی باید تشخیص بدهد. در فوتبال ما هم اطرافیان مربیان هستند و تاثیر می‌گذارند. وقتی کمیته فنی قوی باشد که تشخیص دهد کدام بازیکن به درد استقلال، پرسپولیس یا… می‌خورد به مربی می‌گویند وظیفه‌ات این است که تمرین بدهی اما فضای فوتبال ما اینطور نیست و ارتباطات است که بازیکن‌ را جابجا می‌کند نه توانایی‌ها.

شما در خصوص این گفتید که لیگ ما ویترین خوبی است که بازیکنان بتوانند دیده شوند و به تیم‌های بهتر بروند. به نظر شما حذف از لیگ قهرمانان آسیا باعث نمی‌شود بازیکنان خوب دیگر انگیزه‌ای برای حضور در استقلال و پرسپولیس نداشته باشند؟

همین الآن هم خیلی از بازیکنان خارجی آرزو دارند با کمترین مبلغ در لیگ ما برای استقلال و پرسپولیس بازی کنند. به نظر من چنین چیزی نیست. به نظر من حذف از آسیا اشکالی ندارد و ساختار باید قوی شود. من از حذف استقلال و پرسپولیس خوشحالم چون حداقل این است که برای سال آینده ساختارشان قوی‌تر می‌شود و بعدا می‌توانند از این استفاده کنند. شما یک سال لیگ قهرمانان آسیا را از دست می‌دهی و سال‌ها استفاده می‌کنی. از نظر بازیکن هم مشکلی نیست چون انقدر بازیکن وجود دارد که هم توانایی دارد و هم دوست دارد در لیگ ما بازی کند.

پس شما این قضیه حذف از آسیا را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من در مجموع تاثیر مثبت آن از منفی بیشتر است. حداقل این است که ما می‌دانیم باید خودمان را به روز کنیم و ۱۰ سال از آن استفاده کنیم. البته دلخوشی هواداران را گرفت چون هواداران با این تیم‌ها زندگی می‌کنند. این دو تیم مجموعا ۵۰-۶۰ میلیون هوادار دارند و شور و شوق فوتبالی از بین می‌رود ولی وقتی با هواداران هم صحبت می‌کنیم می‌گویند اتفاق خوبی افتاد. ما یک سال حذف می‌شویم ولی بعدها به هدفی که داریم می‌رسیم.

ما الآن حدود ۹ ماه فرصت داریم که مشکلات را حل کنیم. به نظر شما چه کارهایی باید انجام شود؟

استقلال و پرسپولیس انقدر توانایی و پول دارند که به هیچ ارگانی وابسته نباشند. به نظر من اگر قرار است واگذار شوند سریع‌تر این کار انجام شود و دو تیم را به کسی بدهند که بتواند درآمدزایی کنند چون همه جای دنیا از تیم‌ها درآمدزایی می‌کنند. اینجا فقط هزینه دارند. هم‌چنین ساخت استادیوم و تجهیز کردن آن واقعا کاری ندارد فقط باید کسی باشد که بداند تا چند سال حضور دارد تا بتواند شرایط را آماده کنند. من امیدوارم واگذاری سریغ انجام شود. تمام موارد AFC در ۶ ماه قابل اجرا است.

خیلی‌ها معتقدند خود فدراسین فوتبال عامل حذف دو تیم بوده و کمیته صدور مجوز این حساسیت را به وجود آورد. چقدر این را قبول دارید؟

شکی نیست که از داخل تحرکاتی صورت گرفت ولی از فدراسیون فوتبال نبود چون استقلال و پرسپولیس ویترین فدراسیون فوتبال و حتی لیگ قهرمانان آسیا هستند چون تماشاگران زیادی دارند و خود AFC هم دوست ندارد این تیم‌ها حذف شوند ولی مطمئن باشید کسانی بودند که به AFC خوراک دادند و مجاب کردند که دو تیم را حذف کند. مطمئن باشید AFC بیشتر از استقلال و پرسپولیس ضرر می‌کند و کیفیت مسابقاتش پایین می‌آید.

در مجموع عملکرد فدراسیون فوتبال از زمان حضور عزیزی خادم را چطور می‌بینید؟ در این یک سال فدراسیون حواشی زیادی هم داشته است.

من آقای عزیزی خادم را در مناظره‌ها دیدم و اولین بار بود اسمش را می‌شنیدم ولی به نظرم جوانی و به روز بودن او باعث می‌شد دوست داشته باشم آقای عزیزی خادم رئیس فدراسیون شود. علی کریمی هم بود که عقبه فوتبالی بزرگی دارد و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ ماست ولی کار مدیریتی خیلی فرق دارد. عزیزی خادم تا الآن چیزی که مردم می‌خواهند یعنی صعود به جام جهانی را به راحتی و کمترین هزینه انجام داده است. درحالی که ۶ میلیون یورو تاوان ندانم‌کاری نفرات قبلی بود و اگر کادر قبلی که بازیکنان قبولش نداشتند برمی‌گشت،  ما اصلا صعود نمی‌‍کردیم. اصلی‌ترین فاکتور موفقیت تیم بازیکن است و مربی فقط ۳۰ درصد تاثیر دارد و ۷۰ درصد بازیکن است. بازیکنان کادر قبلی را دوست نداشتند. بعد از جدایی ویلموتس و آمدن اسکوچیچ خیلی‌ها علیه او بودند ولی می‌بینیم جواب داده است. ما بعد از تیم ۹۸ که خیلی تیم منسجمی بود الان بهترین تیم را داریم.

ولی نکته اینجاست نسل فعلی از ۵ سال قبل آمده و الآن به پختگی رسیده است. کادر فنی را هم فدراسیون قبلی آورده است. یعنی فدراسیون فعلی خیلی نقشی در این صعود نداشته است!

الآن در حال حاضر تیم ایران آقای فوتبال آسیاست و این مهم است. البته فوتبال آسیا هم ضعیف شده و به نظرم فوتبال ایران که سال به سال ضعیف می‌شود ولی فوتبال آسیا هم خیلی ضعیف‌تر از ۴-۵ سال قبل است. ژاپن و کره افت کرده‌اند و الآن عربستان آمده و از این تیم‌ها جلو زده است. به نظر من مهم رفتن به جام جهانی بود که در نهایت به اسم کی تمام شد؟ فدراسیون فوتبال. الآن ما باید به فکر این باشیم که از پاداش صعود به جام جهانی خوب استفاده کنیم و ساختارهای خودمان را تقویت کنیم و تیم‌های پایه برسیم. ما اگر تیم جوانان خوبی داشته باشیم، امید خوبی داریم و با تیم امید خوب می‌توانیم بزرگسالان خوبی داشته باشیم. اگر قرار باشد در رده پایه حذف شویم خب در بلندمدت ضرر خواهیم کرد. نکته دیگر اینکه متاسفانه ما از لیگ داخلی بازیکنی در تیم ملی نداریم و تقریبا کل ۱۱ نفر به جز وحید امیری لژیونر هستند. اسکوچیچ هم توجهی به لیگ ندارد چون نفراتی که در اروپا بازی می‌کنند  به صورت اصولی تمرین و زندگی دارند.

یکی از بحث‌های حاشیه‌ای فوتبال ما در چند ماه اخیر ماجرای جادوگری و خوبان عالم بوده که حتی زمزمه‌هایی در خصوص حضور این افراد در فدراسیون فوتبال و چند تیم باشگاهی به گوش می‌رسد.

من واقعا خنده‌ام می‌گیرد. مگر می‌شود جادوگر باعث موفقیت شود. مثلا بگوییم شما ۲۰ میلیون دلار بگیر ما را قهرمان جام جهانی کن! این‌ها خنده‌دار است. حاضرم به آن جادوگر پول بدهم مربی تیم ملی شوم! آیا می‌تواند؟! من اصلا این‌ها را قبول ندارم.

هیچوقت چیز رسمی نبوده ولی می‌گویند بعضی مربیان با جادوگرها ارتباط دارند!

اگر واقعا ثابت شود همچین مربیانی داریم، باید مادام‌العمر محروم‌شان کنند و اصلا نگذارند وارد استادیوم‌ها شوند. اگر انقدر عقل خود را از دست داده‌اند. جادوگر از کجا می‌داند شما امروز می‌برید یا می‌بازید؟ مگر اینکه بخواهد کارهای کثیفی کند و بازیکن حریف را بخرد تا بگوید من باعث شدم.

مهدی طارمی شناسنامه فوتبال ایران است

به نظر شما تیم ملی فعلی می‌تواند به دور بعدی جام جهانی صعود کند؟

ما الآن سال‌هاست به جام جهانی می‌رویم ولی نمی‌توانیم از دور گروهی صعود کنیم و به نظرم ۹۹ درصد امسال هم نمی‌توانیم. در صورتی که پتانسیل خوبی داریم.

چرا نمی‌توانیم؟

ما لژیونر زیاد داریم ولی لژیونر تاثیرگذار نداریم. الآن شناسنامه فوتبال ایران مهدی طارمی است که در تیم درجه یک پرتغال بازی می‌کندو ما چه بخواهیم،چه نخواهیم، ویترین فوتبال‌مان طارمی است. روسیه لیگ درجه سه اروپایی است. زنیت تیم درجه یک روسیه است ولی درجه یک اروپایی نیست و درجه دو حساب می‌شود. بعد پورتو و بنفیکا و دورتموند است. حالا لیگ انگلیس را اصلا حساب نمی‌کنیم. ما لژیونر داریم ولی تراز اول نیستند. من به جرات می‌گویم خیلی از بازیکنان ما به لحاظ مالی ضرر کردند که راهی اروپا شدند ولی از نظر شخصیت فوتبالی موفق شدند. بیرانوند با ویترین جام جهانی و پنالتی رونالدو هم نتوانسته به تیم خوب اروپایی برود. مثلا خود طارمی در الغرافه قراردادش ۱.۵ میلیون دلار بود و با ۲۰۰ هزارتا به ریوآوه رفت که اصلا اسم این تیم‌ها نشنیده بودیم. تیم‌هایی مثل بوآویشتا، ماریتیمو، پورتیموننزه، ریوآوه، شارلروا و … درجه ۳-۴ اروپایی هستند. طارمی الآن ستاره تیم درجه یک است. اگر سه تا مثل طارمی داشته باشیم می‌توانیم به مرحله بعدی برویم چون بازیکن تاثیرگذار لازم است. الآن نروژ با هالند نمی‌تواند به جام جهانی برود چون تیمش فقط یک ستاره دارد. بازیکنان باید در جوانی به اروپا بروند تا به تیم‌های بزرگ برسند. طارمی اگر ۴ سال زودتر به اروپا می‌رفت، الآن جزو گران‌ترین بازیکنان جهان می‌شد.

شما یکی از بازیکنانی بودید که از فوتبال ارامنه و تیم آرارات مطرح شدید و سال‌ها در استقلال بازی کردید. به جز شما هم بازیکنان زیادی از فوتبال ارامنه در لیگ ما و به خصوص استقلال حضور داشتند. چه اتفاقی افتاده که الآن دیگر خبری از بازیکنان ارمنی در لیگ ما نیست؟ الآن تیم آرارات کجاست؟

به جرات می‌توانم بگویم آرارات تنها باشگاهی است که تیم ندارد و تیم‌های دیگر باشگاه ندارند! فرق آرارات با بقیه این است که همه جور امکاناتی دارد ولی تیمی ندارد. تیم‌های دیگر ولی بدون امکانات تیم‌داری می‌کنند. متاسفانه از وقتی آرارات از بین رفته چرخه بازیکن‌سازی هم از بین رفته و در این سال‌ها بعد از آندرانیک تیموریان که چند سال است خداحافظی کرده دیگر هیچ بازیکنی نداریم. همه بازیکن‌های به‌نام آرارات هم از ویترین باشگاه آرارات به تیم ملی و تیم‌های دیگر راه پیدا کردند. امیدوارم هرچه سریع‌تر آرارات چرخه را راه بیاندازد و تیم‌داری کند. استعدادهای زیادی هستند که وقتی تیمی نیست نمی‌توانند فعالیت کنند و انقدر قوی نیستند که در این فضای فوتبال بتوانند به تیم‌های دیگر راه پیدا کنند. امیدوارم مسئولین آرارات فکری کنند تا بتوانیم دوباره بازیکن‌سازی کنیم.

شما یک دوره‌ای فوتبالیست‌های کشور ارمنستان را به لیگ برتر می‌آوردید. هرایر مگویان در استقلال یا هارویان که ابتدا به تراکتور و بعد به پدیده رفت و الآن در کادیز اسپانیا بازی می‌کند. چرا دیگر این کار را انجام نمی‌دهید و فوتبالیست ارمنستانی در لیگ نداریم؟

فضای فوتبال ما الآن طوری شده که فضای مساعدی نیست. همه جای دنیا شغل ایجنتی شغل قابل احترامی است. اینجا ولی وقتی اسم ایجنت می‌آید همه می‌ترسند. من هم که فوتبالم را کنار گذاشتم خب مکانیک و باطری‌ساز که نیستم و خب باید در فوتبال باشم. دیدم وقتی ارتباطم با بازیکن‌های باکیفیت ارمنستانی برقرار است خب این‌ها را با نازل‌ترین قیمت به لیگ ایران بیاورم. یکی از آن‌ها آقای مگویان بود که آمد. بازیکن خارجی که چهار سال در استقلال بازی می‌کند نمی‌تواند ضعیف باشد. البته در سال آخر به خاطر کج‌سلیقگی بعضی از مربیان مشکلاتی پیش آمد ولی در مجموع مشکل فنی و اخلاقی نبود. یک مورد هم امیرخان قلعه‌نویی وقتی با سردار آجورلو در تراکتور بود از من دفاع وسط خواست و من زوج مگویان در تیم ملی را به تراکتور معرفی کردم و رفتم قرارداد بستم. قرارداد دوساله بستیم ولی ۸ ساعت بعد آقایانی که به اهدافشان نرسیده بودند در فضای مجازی بحث آذربایجان و ارمنستان را راه انداختند و فضا را گل‌آلود کردند. درحالی که بازیکن اصلا نمی‌دانست تراکتور چه تیمی است و فقط به خاطر ارادت من به قلعه‌نویی می‌خواستم در تراکتور بازی کند.

وقتی هم این داستان‌ها پیش آمد به سردار آجورلو گفتم من برای این فوتبال کیسه ندوخته‌ام و با اینکه می‌دانم چه اتفاقی افتاده ولی این قرارداد از طرف من فسخ است. همان روز با پدیده قرارداد بستم. ۳۰۰ هزار ایرانی در ارمستان زندگی می‌کنند که ۸۰ درصد آن‌ها آذری زبان هستند و در ارمنستان فعالیت می‌کنند. پس از انگ اصلا درست نبود. سالی که تراکتور تبریز با فراز کمالوند به لیگ برتر آمد گلر اصلی آن‌ها همان گلر تیم ملی ارمنستان، گئورک کاسپاروف بود و تراکتور با یک دروازه‌بان ارمنی به لیگ برتر آمد. آن موقع بحث آذربایجان و ارمنستان نبود؟! مگر آندو تیموریان چند سال در تبریز بازی نکرد؟ من می‌دانستم جریان چیست و خیلی راحت فسخ کردم و همان روز با پدیده قرارداد بستم. بعد اینکه یک سال بازی کرد به من گفت می‌شود سال دوم در پدیده نمانم که من گفتم با اینکه خودت می‌دانی هیچ ایجنتی قرارداد دوساله را فسخ نمی‌کند ولی من کاری می‌کنم بتوانی جدا شوی و تو را درک می‌کنم. رفتیم قرارداد را فسخ کردیم و این بازیکن الآن در کادیز اسپانیا بازی می‌کند. جایی که  بهترین بازیکنان ما آرزو دارند بازی کنند. دفاع چپ تیم ملی ارمنستان را برای پیکان آوردم. من احساس کردم فضا آلوده است و وقتی می‌خواهی به تنهایی بازیکن بیاوری سخت است و از تو باج می‌خواهند و باید از کانال آقایان وارد شوی. وقتی هم بخواهی این کار را کنی باید بازیکن بی‌کیفیت بیاوری. در فوتبال ما همه دنبال بازیکنان خارجی بی‌کیفیت ارزان هستند که مبلغ زیادی برای آن‌ها بماند. بازیکن خوب باکیفیت درصد قانونی می‌دهد ولی وقتی بازیکن بی‌کیفیت بیاید قیمت دست آقایان است. من سال‌ها بازی کردم و اعتبار دارم و نمی‌خواهم بازیکن بی‌کیفیت بیاورم که سود بیشتری کنم و وجهه خودم را خراب کنم. من سعی می‌کنم با کسانی کار کنم که اطرافیان آن‌ها نقش نداشته باشد.

بیشتر بخوانید:

۲۵۸ ۲۵۱

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی