ریشه و پیشینه رانت خواری زیر ذره بین غرضی

یکی از انگیزه‌های اصلی توده‌ها برای شرکت در انتخابات و گزینش سیاسیون، بهبود سطح زندگی و معیشتی است. انتظاری که به نظر می‌رسد در سالهای اخیر برآورده نشده و موجب سرخوردگی مردم نیز شده است.

سیدمحمد غرضی که کمتر از یک دهه قبل در مناظره‌های انتخاباتی برای تصدی پست ریاست جمهوری تلاش می‌کرد، امروز بر این عقیده است که دست‌های پنهان در پس پرده حاکمیت اجازه نمی‌دهد تا افراد پاک‌دست زندگی مردم را بهتر کنند.

او بر این باور است که مدیران حاضر در سطوح مختلف حاکمیت نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده‌اند و دیگر همچون دهه شصت با افرادی که فساد اقتصادی و رانتی داشتند برخورد جدی صورت نمی‌گیرد.

مدیران دهه شصت پاک‌دست بودند

سیدمحمد غرضی وزیر دولت‌های دهه شصت و هفتاد در خصوص شیوع رانت و کم توجهی به وضعیت معیشتی مردم در سال‌های اخیر، اظهار داشت: مردم در دهه شصت انقلاب را برای خود می‌دانستند و به همین دلیل در همان زمان در برابر مشکلات پیش آمده تاب آوری زیادی داشتند. هرچند در همان دهه مدیران پاک دست بسیاری در کشور وجود داشتند و با رانت‌خواران بشدت برخورد می‌شد.

وی گفت: در دوران جنگ در بخش‌های مختلف اقتصادی و معیشتی کشور دچار مشکلات جدی شده بود، اما نوع نگاه مردم به کشور و انقلاب باعث شده بود تا بسیاری از مشکلات موجود را تحمل کنند.

ریشه و پیشینه رانت خواری زیر ذره بین غرضی

بیشتر بخوانید:

مردم با مقایسه قیمت دلار به وضعیت بد اقتصاد پی می‌برند

وزیر پیشین پست، تلگراف و تلفن با انتقاد از نفوذ فساد در بخش‌هایی از حاکمیت، بیان داشت: مردم قیمت دلار را از زمان انقلاب تا به امروز مقایسه می‌کنند، و به این نتیجه ‌می‌رسند که یکی از دلایل چنین رشدی وجود افراد رانت‌خوار در بدنه حاکمیت است و به همین دلیل دیگر مشکلات را تحمل نمی‌کنند.

غرضی در پاسخ به این سوال که آیا دولت سید ابراهیم رئیسی تا به امروز گام مثبتی در جهت بهبود وضعیت معیشت جامعه برداشته است یا خیر، پاسخ داد: هنوز نمی‌توان قضاوت درستی از عملکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم ارائه داد و حداقل یکسال باید صبر کنیم تا عیار این دولت در زمینه بهبود سطح زندگی مردم جامه مشخص شود.

امیدوارم کارنامه اقتصادی دولت رئیسی بهتر از دولت‌های قبل شود

وی گفت: بنده امیدوارم دولت آقای رئیسی از نظر کار اقتصادی کارنامه بهتری از 4 دولت پیش از خود به جا بگذارد.

وی در مواجهه با این پرسش که چرا تا به امروز دولت‌ها نتوانسته‌اند به صورت جدی مسأله معیشت مردم را حل و فصل کنند، بیان داشت: کسانی که از دل توده‌‎ها به بدنه حاکمیت راه پیدا می‌کنند درد مردم را می‌فهمند و برای مشکلات آنها دنبال راه چاره می‌روند.

وزیر پیشین پست، تلگراف و تلفن، تأکید کرد: متاسفانه در کشور ما گاهی کسانی در جایگاه قدرت و حکمرانی قرار می‌گیرند که درکی از مشکلات زندگی مردم ندارند و همواره از سوی جریان رانت‌خوار نیز حمایت می‌شوند.

رانت‌خواری از دهه هفتاد شروع شد

غرضی با یادآوری بخشی از تاریخ معاصر، گفت: متاسفانه جریان متصل به رانت و فساد از اوایل دهه هفتاد در کشور شکل گرفت و تا به امروز نیز قدرت بیشتری کسب کرده و تبدیل به یک گروه و دسته شده است.

برخی دولت‌ها رانت‌خوار تربیت کردند

وی در پایان در خصوص مشکلات شخص سید ابراهیم رئیسی در مقابل مدیران رانتی، اظهار داشت: نباید فراموش کنیم که مدیران رانتی از دل چندین دولت بیرون آمده‌اند و تا به جایگاه قدرتمند امروز رسیده‌اند، بر همین اساس شخص آقای رئیسی باید زمان زیادی را صرف کند تا متوجه نوع رفتار جریان رانت‌خوار در کشور شود و پس از آن برای مقابله با آنها اقدام کند.

21219

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی