یادی از ادیب و نویسنده توانا؛ محسن سلیمانی

دلهایمان در فقدان یار قدیمی خود که همواره و در هر زمان می کوشید به فرهنگ و معنویت اسلامی ایرانی خدمت کند، در حزنی جانکاه همچنان فرو رفته است. رحلت جانگداز آن فرهیخته گرامی در حین انجام ماموریت فرهنگی، خسرانی سترگ برای اهالی فرهنگ، اندیشه و ادبیات به شمار می رود .
محسن سلیمانی صبح روز دوشنبه 2 بهمن ۱۳۹۷ بر اثر ایست قلبی در محل مأموریت خود در بلگراد (پایتخت صربستان) دار فانی را وداع گفت. وی از مدیران فرهنگی کشورمان بود که حدود 2 سال قبل از فوت اش مسئولیت رایزنی فرهنگی کشورمان‌ را در صربستان به عهده گرفت.

سلیمانی ضمن اینکه سال‌ها کارشناس ارشد امور فرهنگ بین‌الملل در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامd بوده، چند سالی نیز نماینده فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در انگلستان (لندن) و آمریکا (نیویورک) بود.
وی در سال ۱۳۳۸ در تهران به دنیا آمد و در رشته ادبیات و زبان انگلیسی از دانشگاه علامه طباطبایی فارغ‌التحصیل شد و در همین رشته مدرک دکتری گرفت. سلیمانی فعالیت در حوزه ادبیات را از سال ۱۳۵۹ آغاز کرد و در زمینه نقد ادبی، اصول داستان‌نویسی و مجموعه‌های داستانی، حدود ۱۰۰ اثر را تألیف و ترجمه کرد.
زنده‌یاد سلیمانی علاوه بر ترجمه و تألیف، در رادیو و تلویزیون نیز نویسندگی کرد و در حدود هفت سال در مطبوعات قلم زد. وی همچنین دبیری سرویس ادبیات و هنر در نشریات و روزنامه‌های مختلف از جمله همشهری را به عهده داشت. سلیمانی سردبیری فصلنامه‌های متعددی از جمله جنگ سوره‌ها را نیز به عهده داشته است.

سلیمانی پیش از این دو بار داور کتاب سال و یک بار هم داور جایزه ادبی جلال آل‌احمد و یک سال عضو هیأت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بوده است.
سالیان دور (مجموعه داستان)، آشنای پنهان (مجموعه داستان)، چشم در چشم آینه (مجموعه نقد و یک گفتار)، تأملی دیگر در باب داستان (ترجمه)، رمان چیست؟ (ترجمه و نگارش)، درس‌هایی درباره داستان‌نویسی (ترجمه)، فن داستان‌نویسی (ترجمه)، از روی دست رمان‌نویس (ترجمه)، شاهکارهای ادبیات جهان (۶ جلد)، ۲۸ اشتباه نویسندگان (ترجمه)، واژگان ادبیات داستانی (انگلیسی ـ فارسی و فارسی ـ انگلیسی)، چگونه زندگینامه بنویسیم؟ و اسرار و ابزار طنزنویسی (نگارش و ترجمه)، برخی از آثار مرحوم محسن سلیمانی است .

او اما انسانی فرهیخته، مؤمن، متعهد و یک‌رنگی بود که همواره نسبت به وظایف  محوله در داخل و خارج کشور، مسئولیت‌پذیر و عالمانه برخورد می‌کرد و بسیار اهل اندیشه، عمل و معرفت بود
که خدمات خالصانه و کوشش‌های ارزشمند ایشان در راستای اعتلای نام ایران در یادها و خاطرات همکاران، جاودانه و ماندگار خواهد ماند.
چهارمین سال درگذشت این فرهیخته دانا و همکار کوشا و ساعی و خالق آثار متعدد فرهنگی کشور را گرامی داشته و مجدداً به تمامی همکاران سازمان، اهالی جامعه فرهنگ و هنر و ادبیات و به ویژه خانواده آن مرحوم تسلیت گفته و به روان پاک آن فقید سعید.

در این روز فرخنده ، سالروز میلاد دُخت پیامبر اکرم ، صلوات محمدی می فرستیم و امید است که خداوند متعال روح پاکش را با اهل بیت علیهم السلام محشور فرماید و آسوده و خرسند در حریم امن پروردگارش آرام گیرد.

* رایزن فرهنگی ایران در لبنان

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی