شورای نگهبان در تایید طرح جهش تولید دانش بنیان مساعدت کند

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، سورنا ستاری امروز دوشنبه در مراسم افتتاحیه نمایشگاه محصولات نانویی و رونمایی از ۵۵ محصول جدید نانو در خانه نوآوری و فناوری ایران افزود: مدل توسعه نانو در کشور یک الگوی نمونه است که لازم است آن را در ستادهای دیگر معاونت علمی بکار گیریم.

وی با بیان اینکه در اقتصاد دانش بنیان یک اصل وجود دارد و اینکه همه چیز به صورت تدریجی و در یک حرکت و سیاست پیوسته در حوزه علم و فناوری ایجاد می شود، تصریح کرد: غول چراغ جادویی وجود ندارد که به یک باره تغییر ایجاد کند.

انتشار روزانه ۳۴ مقاله در حوزه نانو 

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص فناوری نانو توضیح داد: این تکنولوژی طی ۲۰ سال اخیر از سالی ۱۰ مقاله در سال ۸۵ شروع شد و  اکنون به مرحله ای رسیده که ۳۴ مقاله در روز منتشر می شود و این یک اتفاق بزرگ است.

ستاری ادامه داد: پیش بینی می کنیم تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان حاصل فروش محصولات نانو باشد. توسعه علمی در حوزه نانو باعث شده کشور در جایگاه چهارم این علم قرار گیرد که نشان از نگاه مترقی است که در حوزه نانو پیاده سازی شده است و باید در دیگر ستادها نیز اتفاق افتد.

وی افزود: نیاز به یک اکوسیستم برای توسعه فناوری داریم، خوشحالم که این زیست بوم به خوبی در حال حرکت است، اما در این مسیر نیاز به حمایت ها و سیستم های مالی درست در قالب بورس و وام وجود دارد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اکنون در مرحله ای هستیم که ادبیات روسای دانشگاه ها تغییر کرده و به اکوسیستم نوآوری اشاره دارند. این موضوع در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به صورت پیوسته پیگیری می شود. این روند در کشور ایجاد شده است و اکنون نمایندگان مجلس روی مفاهیم زیست بوم نوآوری آگاهی کامل دارند که نتیجه این آگاهی را می توان در قانون جهش تولید که به تازگی به تصویب رسیده است، مشاهده کرد.

ستاری در خصوص این قانون گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان در مجلس مصوب شده که با حمایت شورای نگهبان می توانیم اجرای آن را آغاز کنیم. این قانون طی سه سال به نتیجه رسیده و جزو یادگاری ۱۵ ساله برای آینده و اقتصاد دانش بنیان خواهد بود.

وی با بیان اینکه نوآوری با قانون جور درنمی آید، اظهار داشت: اگر اکوسیستم نوآوری در کشور حاکم نباشد نمی توانیم شاهد رسوخ نوآوری در همه حوزه ها باشیم.

ستاری با تاکید بر اینکه سربازهای ما در مبارزه تغییر در اکوسیستم نوآوری، استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان هستند که می توانند به کشور در راستای تغییر نگرش های اقتصادی کمک کنند، گفت: امید است با حمایت دولت اتفاقات خوبی در این زمینه ها رخ دهد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بخش خصوصی سرمایه گذار در حوزه تکنولوژی است که این اقدامات در کشور جاری شده است. خوشحالم که بخش خصوصی هزاران برابر دولت در بخش دانش بنیان بودجه گذاشته است. در اقتصاد دانش بنیان پول حاکم نیست، بلکه باید تغییر فرهنگ صورت گیرد و آموزش تغییر کند.

به گزارش ایرنا، طرح ۲۰ ماده ای “جهش تولید دانش‌بنیان” در جلسه علنی هفتم دی ماه امسال مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. “جهش تولید دانش‌بنیان” عنوان طرحی برای بررسی مشکلات و تسهیل کارکرد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشور است. 

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی