احمدی نژاد، مهره سوخته یا مصونیت آهنین؟

 از روزی که محمود احمدی نژاد وارد پاستور شد تا انتخابات ۱۴۰۰، جنجال‌سازی و حاشیه آفرینی‌های او برای جلب نظر افکارعمومی ادامه دارد و او با پایان ریاست جمهوری‌اش، رویه تازه‌ای را آغاز کرده است که حکایت از تلاش او برای ماندن در قدرت می کند.

وقتی احمدی نژاد همه را پشیمان کرد

با آغاز دولت نهم، لحن و ادبیاتی احمدی نژاد به گونه‌ای بود که رؤسای جمهور پیشین ایران از آن استفاده نمی‌کردند، اما در ادامه او که با حمایت اصولگرایان به قدرت رسیده بود، چنان پیش رفت که حتی حامیانش نیز پیشیمان کرد.

در طی ۸ سال حضور در صندلی پاستور در دولت‌های نهم و دهم از سخنرانی‌هایش در سازمان ملل و حضور در مراسم ختم هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا گرفته تا ماجرای خانه نشینی یازده روزه، هاله نور، بی‌اعتنایی به اعتراضات مجلس واتهام زنی به خانواده لاریجانی و… ، همگی بازتاب‌های متفاوتی در میان مردم و مطبوعات داشت.

سفرهای استانی، مسکن مهر، هدفمندی یارانه‌ها از جمله اقدامات او در دوران ریاست جمهوراش بود که موجب شد تا حمایت برخی از اقشار جامعه را جلب کند، اما بسیاری از منتقدین  او را به اتخاذ سیاست‌های پوپولیستی متهم کردند.

 احمدی نژاد خود را انقلابی اصیل میدانست و حتی برخی بر این باور بودند که او تلاش دارد تا خود را در ردیف شهید رجایی قرار دهد. او نوشتن نامه‌های متعدد به سران کشورها را در دستور کار خود قرار داد و هولوکاست را زیر سؤال برد، قطعنامه‌های شورای امنیت را کاغذ پاره خواند و متعرضین به انتخابش در سال ۸۸، را خس و خاشاک نامید.

اصلاح طلبان به روی کار آمدن احمدی نژاد کمک کردند؟

البته نباید از نظر دور داشت که شرایط کشور به هنگام انتخابات دولت نهم به گونه‌ای بود که رویکرد دولت اصلاحات و مجلس ششم با اکثریت مطلق جبهه دوم خرداد، فضا را به حدی سیاسی کرده بود که موجب سیاست زدگی مردم و انتقادآن‌ها از دولت به واسطه بی‌توجهی به دیگر مشکلات مردم شده بود. این شرایط شانس را برای حضور احمدی نژاد در قدرت و تشکیل دولت مهر فراهم آورد.

او با شعار می‌شود و می‌توانیم وارد میدان شد و برنامه دولتش با عناوینی چون تشکیل دولت اسلامی، جایگزینی خدمت به جای قدرت و یا کاهش نرخ تورم از طریق کاهش هزینه‌های دولت و کاهش نرخ سود بانکی و….. مورد استقبال عموم قرار گرفت، تا آنجا در ادامه مسیر برخی او را “معجزه هزار سوم ” نامیدند.

با پیروزی جنجالی خود در سال ۸۸، او اهداف خود را در دولت دهم دنبال کرد، اما ۸ سال حضور در قدرت برای او کافی نبود، بعد از پایان دوره ریاست جمهوری او، با کاهش قیمت نفت، افزایش تحریم‌ها و…. مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی مردم افزایش یافت و عدم تحقق وعده‌های دولت روحانی موجب شد تا طرفدارانی برای خود باقی بگذارد.

احمدی نژاد، مهره سوخته یا مصونیت آهنین؟

یک احمدی نژاد جدید

احمدی‌نژاد هنگام تحویل نهاد ریاست جمهوری به روحانی اعلام کرد پس از اتمام دولت دهم، در دانشگاه خود به فعالیت خواهد پرداخت. همچنین با حکم مقام معظم رهبری، به عنوان یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت برگزیده شد، اما برخلاف اظهاراتش او خواهان بازگشت به قدرت بود. او بازهم سفرهای استانی خود را ادامه داد، حرکتی به نوعی فعالیت زود هنگام انتخاباتی و عوام گرایی محسوب می‌شد.

احمدی‌نژاد  با شکایت علی لاریجانی و مجلس به دادگاه احضار شد، اما از حضور در این دادگاه‌ها امتناع کرد و در عوض با حضور در مراسم یادبود چهارمین سالگرد درگذشت نجم الدین اربکان نخست‌وزیر سابق ترکیه،  با خبرنگار بخش فارسی بی‌بی‌سی مصاحبه کرد.

پس از آنکه در سال ۹۶ و علیرغم مخالفت مقام معظم رهبری برای کاندیداتوری، نامزدانتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری شد و شورای نگهبان صلاحیتش را تأیید نکردو این امر آغازی برای تشدید رویکرد جدیدش، درچهره منتقد سیاست‌های نظام بود.

احمدی نژاد بارها ادعاهایی را علیه مسئولان نظام مطرح می‌کرد که معروفترینشان برنامه‌ریزی برای ترور او وجزیره خریدن برخی از مسئولان بود، ادعاهایی که برخی آن را با هدف مطرح‌سازی در صدر اخبار تلقی می‌کردند.

سرانجام اوبرای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام کرد و بار دیگر از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد، اما  با تحریم انتخابات، مسیر خود را در پیش گرفت.

بیشتر بخوانید:

تمجید احمدی نژاد از بهروز وثوقی / دوره ما دوره فردین و بیک ایمانوردی بود

حمله تند پسر ناصر ملک‌مطیعی به احمدی‌نژاد : وقتی سوار بر اسب مراد بودید …

رئیسی کابینه دلخواه خود را چید؟ / جولان احمدی‌نژادی‌ها در «پاستور»

دولت سوم احمدی نژاد

بعد از انتخاب رئیسی، احمدی نژاد مدتی سکوتی سؤال برانگیز اختیار کرد. عبدالرضا داوری فعال سیاسی با بیان اینکه احمدی‌نژاد در حال حاضر نمی‌تواند وارد نقد دولت رئیسی و یا حتی حمایت از دولت وی شود، در این باره گفت: احمدی نژاد اعلام کرده بود برگزاری انتخابات غیرقانونی بوده و استانداردهای لازم را ندارد، بنابراین طبیعی است که دولت سیزدهم از منظر احمدی‌نژاد نمی‌تواند مشروعیت داشته باشد.

با این وجود عده‌ای متصور بودند که به واسطه بکارگیری مردان کابینه احمدی نژاد، دولت رئیسی را دولت سوم احمدی نژاد می‌دانند و حتی به دنبال تشکیل دولت سایه است . انتقادهای او نیز بیش از دولت کلیت نظام را هدف قرار می‌دهد، اما امر به معنای پایان حاشیه‌های او نبود. سفر او به دبی و حضورش در در نمایشگاه اکسپو، بازدید از غرفه اسرائیل، گرفتن عکس با زنان بی‌حجاب و… جنجال جدید را آغاز کرد.

حالا نیز در خبرگزاری‌ها از سفر او به ترکیه گفته می‌شود که در پاسخ به دعوت برخی از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی این کشور و دریافت دکتری افتخاری انجام شده است. نماینده احمدی نژادی مجلس یازدهم در این باره گفت: احمدی نژاد در ترکیه محبوببیت بالایی دارند برنامه‌های مختلفی هم به جهت دیدار با ایرانیان مقیم ترکیه و دیدارهای دیگری نیز در این سفر تدارک دیده شده است.

مصونیت تا به کجا؟

بسیاری بر این باورند که احمدی نژاد بر”فراموشی تاریخی مردم ایران” و اینکه آن‌ها از یاد برده‌اند که چه میزان تخلف در دوره او رخ داد و او چه مواضع بحران‌آفرینی داشت حساب می‌کند و حالا  در نقش منتقد تلاش می‌کند باجلب حمایت قشر خاکستری جامعه تا بار دیگر به قدرت بازگردد.

او هنوز عضو مجمع تشخیص مصلت نظام است و انتقادات او نسبت به فضای امنیتی، وضعیت اقتصادی، اظهارات نمایندگان مجلس و…. ادامه دارد و بنابراین  او می‌خواهد در فضای سیاسی نشان دهد که هنوز وزنه‌ای به شمار می‌رود.

درحقیقت احمدی نژاد برای خود “نوعی مصونیت” متصور است  و  می‌داند برخورد با او می تواند برای نظام هزینه ساز باشد.

محسنی اژه‌ای نیز در این باره گفته بود که عدم برخورد با احمدی نژاد حکمت دارد اما، از منظر برخی از تحلیلگران، او در دوران ریاست جمهوری خود و زمانی که خود سرپرستی وزارت اطلاعات را بر عهده گرفت، به مواردی دست یافت که سیاست بگم بگم‌هایش از این اطلاعات سرچشمه گرفته و با تکیه بر این اطلاعات برای خود به نوعی مصونیت خریده است.

دراین میان برخی از تحلیلگران سیاسی از او به  عنوان  مهره‌ای سوخته یاد می‌کنند که  تلاش‌هایش چندان اثری ندارد که نیاز باشد نظام با آن برخورد کند و برخورد با او، همان هدفی است که او برایش تلاش می‌کند.

با این وجود  دوره ۵ ساله عضویت او در مجمع تشخیص رو به پایان است و بسیاری از زمان برخورد با او سخن می‌گویند

حسین الله‌کرم «دبیر شورای حزب‌الله»، در حاشیه نشست همفکری و هم‌اندیشی نیروهای جریان انقلاب گفت: دوره پنج ساله عضویت احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام، در اسفند ماه امسال به پایان می‌رسد و از اینجا به بعد تصفیه ( تسویه) حساب ما با وی شروع می‌شود!

احمدی نژاد نشان داده قصد عقب نشینی ندارد و برنامه‌اش را پیش می‌برد، بنابراین باید منتظر ماند تا دید تدبیر در این باره چیست ؟

21217

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی