مراکز درمانی و دانشگاهی به تجهیزات پیشرفته شناختی مجهز شدند

به گزارش روز چهارشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، گسترش ابزارهای دانش شناختی و واکاوی‌هایی که این ادوات در پیشبرد این علم به وجود آورده‌اند، سبب شده تا پژوهشگران، دست به طراحی تجهیزات موثری بزنند.

محمدحسین مقامی کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این خصوص توضیح داد: حمایت از تولید تجهیزات داخلی و محصولات شرکت­ های دانش‌بنیان در حوزه علوم شناختی در اولویت ستاد بوده و با توجه به سیاست ­های کلی این ستاد، بازدیدها، تعاملات و جلسات متعددی با شرکت ­های گوناگون برگزار شده است.

وی تصریح کرد: در این راستا، با حمایت های این ستاد در سال‌­های گذشته و با تعاملی که با بیش از ۲۵ شرکت فعال در حوزه علوم شناختی انجام شده است، تاکنون بیش از ۳۰ مرکز درمانی و دانشگاهی به دستگاه‌­ها و تجهیزات پیشرفته ساخت داخل با ارزش حدودی بیش از ۵۰ میلیارد ریال با توجه به سیاست­‌های کلی ستاد، مجهز شده­ اند.

مقامی همچنین اظهار کرد: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی طی سال ­های اخیر از شرکت­ های گوناگون جهت حضور در نمایشگاه‌های جانبی کنگره‌­ها و رویدادهای علمی کشور به صورت غیرمستقیم حمایت کرده است.

بر اساس اعلام ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام فعالیت‌­های مستمر در این حوزه، سبب افزایش کمی و کیفی قراردادهای منعقدشده برای ساخت تجهیزات حوزه علوم شناختی در کشور می‌شود. این توانمندی موجب می‌شود تا امنیت ملی کشور با استفاده از علوم و فناوری‌های شناختی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی ارتقاء یافته و بسیاری از تجهیزات و امکانات مورد نیاز طرح­‌های تحقیقاتی و علمی با هدف کاهش وابستگی­‌ها و صرفه­ جویی‌­های ارزی، در داخل کشور تامین شود.

از جمله این تجهیزات که طی دو سال گذشته با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی ساخته شده می‌توان به سیستم رهگیری چشم، سیستم ثبت سیگنال‌های مغزی، آرایه الکترودهای برون‌تنی، دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای، سیستم تحریک مغناطیسی مغز و طراحی و ساخت سیستم واقعیت مجازی برای جوندگان اشاره کرد.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی تلاش دارد تا با تمرکز بر توسعه فناوری‌های خواندن و نوشتن در مغز، تجهیز آزمایشگاه ­ها و آماده­ سازی ابزارها و زیرساخت‌­های مورد نیاز حوزه علوم شناختی در مراکز علمی و تخصصی را در دستور کار خود قرار دهد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی