کوثری: مردم را توجیه کنیم، علیه حذف ارز ترجیحی تجمع اعتراضی نمی کنند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، فروردین ۹۷ بود که جهانگیری  معاون اول روحانی ،رقم  ۴۲۰۰ تومان را برای ارز تک نرخی اعلام کرد.هدف از این اقدام، تامین ارز  مورد نیاز کالاهای ضروری از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی بود. اما اجرای این سیاست با اشکالاتی مواجه شد ، زیرا برخی دریافت کنندگان  این ارز، رانت خواران بودند و برخی دیگر هم باوجود دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای ضروری، این کالاها را با قیمت های بالا در بازار عرضه کردند و ارزی که در شرایط دشوار تحریمی و محدویت درآمدهای ارزی کشور برای تامین کالاهای موردنیاز مردم در نظر گرفته شده بود ، به جیب عده ای رانت خوار و سودجو ، سرازیر شد و بخش دیگری از آن نیز نصیب کسانی شد که با این ارز ، کالاهای غیرضروری و حتی فانتزی مانند چوب اسکی ، کلاه گیس ، عذای سگ و … وارد و به قیمت های گزاف در بازار عرضه کردند. 

حالا ، دولت رئیسی مصمم است تا ارز ترجیحی را حذف کند و استدلال هایی نیز برای این تصمیم خود دارد اما اغلب کارشناسان درباره پیامدهای حذف ناگهانی این ارز و احتمال گرانی و اعتراض های مردمی هشدار می دهند و تاکید دارند حذف ارز 4200 تومانی ، بدون داشتن برنامه جایگزین مناسبی که مانع از گرانی ها شود ، اقدامی خطرناک است و بهتر است ، حذف این یارانه حساس به زمان مناسبی موکول شود.

دولت نیز به منتقدان اطمینان می دهد که از طریق اجرای مجموعه ای از تدابیر ، وضعیت معیشت مردم ، نه فقط بدتر نمی شود بلکه بهتر هم خواهد شد، وعده ای که اغلب کارشناسان با دیده تردید به آن می نگرند .

سردار کوثری : مردم را توجیه کنیم ، علیه حذف ارز ترجیحی تجمع اعتراضی نمی کنند

سردار محمد اسماعیل کوثری نماینده تهران در مجلس و از حامیان حذف ارز ترجیحی به خبرنگار ما گفت: هنوز هیچ تصمیمی در مورد  ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته نشده است . وی افزود: رئیس جمهور ، هنگام دفاع از لایحه بودجه سال 1401 و از  پشت تریبون مجلس اعلام کردند که موضوع حذف ارز ترجیحی را نزد حضرت آقا  مطرح کرده اند و ایشان فرموده اند:نظر مجلس در این ارتباط اخذ شود. 

این عضو جبهه پایداری ادامه داد: معنای سخن رئیس جمهور و تاکید حضرت آقا ، این است که  دولت هنوز تصمیمی برای حذف ارز ترجیحی نگرفته  و اراده و مصوبه مجلس را هرچه که باشد، خواهد پذیرفت. 

به گفته کوثری، هم اکنون، نمایندگان دولت و اعضاء کمیسیون تلفیق در حال بحث و تبادل نظر در مورد این موضوع هستند تا به نتیجه نهایی و مشخصی برسند.

وی مقایسه بازتاب های اجتماعی طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با داستان افزایش قیمت بنزین  را «اشتباه بزرگی» دانست و گفت : نه اینکه الان بگویم همان موقع هم گفتیم آقای روحانی،  خودشان باعث شدند کلی مشکل ایجاد شود ،چون  یک ماه و نیم و دوماه قبل  از آغاز رسمی افزایش قیمت بنزین توسط دستگاه های امنیتی هم کتبا و هم شفاها به ایشان گفتیم اگر این کار را می خواهید بکنید عیبی ندارد چون بالاخره شما رئیس هستید،  اما مانند هر طرح مشابهی باید ابتدا  مردم از طریق رسانه ها و صحبت های مسئولین توجیه شوند و بعد فاز اجرایی آغاز شود.

کوثری گفت: واقعیت این است که بیشتر ناراحتی مردم ، نه از افزایش قیمت بنزین بلکه ناشی از سخنان آقای روحانی بود که گفتند  من صبح جمعه بلند شدم و دیدم بنزین گران شده است. خُب، مردم حس می کردند ایشان واقعیت را به آنان نمی گوید و حس توهین به خود داشتند.  

بیشتر بخوانید:

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس: دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برنامه و جایگزین مشخصی ندارد

نمایندگان مجوز «چند جراحی بزرگ» تورم زا را به دولت می دهند؟ / آینه عبرت قزاقستان پیش روی بهارستان

مجلسی ها ، لایحه بودجه آشفته و پر ریسک دولت را می پذیرند؟

نماینده تهران  افزود:  پنج روز قبل از گران شدن بنزین (یکشنبه )سردار سلامی به من که آن موقع در قرار گاه بودم گفتند از شب جمعه دولت می خواهد قیمت بنزین را افزایش دهد .

وی احترام به مردم را مهمترین نکته در انجام هر تصمیم بزرگی برشمرد و ادامه داد : ما نه چیز پنهان نداریم و نه منافع شخصی مطرح است، بلکه این تصمیم برای دفاع از  منافع عمومی ارائه شده است بنابراین ، اگر بتوانیم مردم را توجیه کنیم که حذف ارز ترجیحی به نفع آنان و به زیان رانت خواران و سودجویان است ، به راحتی می پذیرند . 

سردار کوثری تاکید کرد : باید درهر اقدامی که می خواهیم انجام دهیم از مدتی قبل  باید مردم را در جریان بگذاریم  و اگر منطق و استدلال مان قوی باشد مردم هم با اجرای حذف ارز 4200 تومانی، همراهی خواهند کردند و کار خیلی  راحت تر انجام می شود .

نماینده تهران ادامه داد : بالاخره، گاهی لازم است برای مصلحت کشور ، جراحی بزرگی انجام شود  تا فسادهایی مانند همین فساد نهفته در ارز ترجیحی یا ارز چند نرخی ، ریشه کن شوند. 

کوثری در پاسخ به اینکه آیا تدابیر لازم برای انجام جراحی بزرگ حذف ترجیحی اندیشیده شده ، گفت:قطعا و یقینا اندیشیده شده و حتی بیشتر از حد لازم هم  اندیشیده می شود تا  خدای ناکرده ، مردم مطلع نشوند و  مشکلاتی ایجاد شود ،انشاالله که  کار  به بهترین نحو جلو خواهد رفت.

وی درمورد احتمال اعتراض مردم پس از حذف ارز ترجیحی و گران شدن برخی کالاهای اساسی گفت :من می گویم هنوز به نتیجه نرسیده ایم ولی چنانچه تصویب شود،عیبی ندارد ،یک تصمیم است و آن موقع اقدامات توجیه ای و اطلاع رسانی لازم هم حتما ، انجام خواهد شد.واقعیت این است که اعتراض ها به افزایش قیمت بنزین به دلیل   عملکرد بد دولت وقت بود و اگر اشتباهات آنان را مرتکب نشویم و بتوانیم مردم را قانع و توجیه کنیم ، آنان همکاری خواهند کرد و شاهد  تجمعات اعتراضی  مردم نخواهیم بود. 

21212

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی