تشخیص قرار گرفتن در معرض کروناویروس با یک دستگاه پوشیدنی

از تست‌های سریع گرفته تا واکسن، بسیاری از نوآوری‌های خارق‌العاده به ما در کنترل این همه‌گیری کمک کرده‌اند. در حالی که راه‌های  زیادی برای تشخیص عفونت فرد به ویروس سارس-کوو-۲ وجود دارد اما تشخیص اینکه فرد چه زمانی و چگونه در معرض ویروس قرار گرفته است در حد حدس و گمان باقی مانده است.

امید می‌رود اختراع جدید محققان دانشگاه “ییل” این خلاء را پر کند. این دستگاه که “Fresh Air Clip” نام دارد، قیمت ارزانی داشته و به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان آن را به یقه لباس متصل کرد تا ذرات ویروسی معلق در هوای اطراف دهان و بینی فرد را دریافت کند.

تشخیص قرار گرفتن در معرض کروناویروس با یک دستگاه پوشیدنی

این گیره، ذرات ویروسی را روی یک سطح پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان(PDMS) جذب می‌کند و در پایان روز یا پس از چند روز، فرد آن را از گیره جدا کرده و به آزمایشگاه می‌فرستد تا با استفاده از آزمایش پی‌سی‌آر(PCR) وجود ویروس سارس-کوو-۲ مشخص شود.

مطالعه‌ای جدید در مورد چندین آزمایش انجام شده بر این دستگاه نشان می‌دهد که این گیره به طور موثری قادر به جذب ذرات ویروسی موجود در هوا است. در یک آزمایش این گیره‌ها در اختیار چندین داوطلب قرار گرفت تا طی پنج روز آنها را مورد استفاده قرار دهند. از ۶۲ دستگاه استفاده شده، پنج مورد در معرض ویروس سارس-کوو-۲ قرار گرفته بودند و نتیجه‌ی تست آنها مثبت بود.

این مطالعه نشان داد که از پنج گیره‌ای که آزمایش آنها مثبت شده بود، چهار مورد متعلق به کارمندان رستوران و یک مورد متعلق به کارمند پناهگاه بی‌خانمان‌ها بود. قابل ذکر است که دو مورد از موارد مثبت متعلق به رستوران‌های سرپوشیده بودند که در مقایسه با سایر نمونه‌ها بار ویروسی بیشتری داشتند. این موضوع نشان‌دهنده‌ی تماس نزدیک با یک یا چند فرد آلوده به ویروس است.

این دستگاه علاوه بر آن که قادر به اندازه‌گیری سطوح قابل تشخیص ذرات ویروس است، حساسیت کافی برای اندازه‌گیری دوزهای کمتر را دارد.  این موضوع نشان می‌دهد که دستگاه قادر به مشخص کردن میزان ذرات ویروسی است و تنها قرار گرفتن در معرض ویروس را مشخص نمی‌کند.

“کریستال پولیت”(Krystal Pollitt)، محققی که روی این دستگاه کار می‌کند می‌گوید که یکی از کاربردهای بالقوه جالب این دستگاه می‌تواند آزمایش اثربخشی دستگاه تهویه در اتاق بیماران مبتلا به کووید باشد. او در گفتگو با ییل نیوز گفته است که آثاری از سارس-کوو-۲ در اتاق‌هایی از بیمارستان که تصور می‌شد تهویه خوبی دارند یافت شده است.

در حال حاضر از این دستگاه پوشیدنی می‌توان به عنوان راهی برای نظارت محیط‌های داخلی و تعیین میزان پر خطر بودن آن‌ها استفاده کرد. “پولیت” در ایمیلی به نیواطلس گفت که از این دستگاه می‌توان برای تشخیص در معرض ویروس قرار گرفتن فرد، چندین روز پیش از بروز علائم استفاده کرد.

“پولیت” به نیواطلس گفت: “Fresh Air Clip” برای تشخیص زودهنگام برخورد با ویروس برای اقدام فوری کارآمد است. افرادی که در معرض ویروس قرار گرفته‌اند می‌توانند تست بدهند یا خود را برای جلوگیری از انتقال احتمالی بیماری قرنطینه کنند.

گام بزرگ بعدی برای توسعه این دستگاه، ایجاد راه‌هایی است که این دستگاه بتواند در لحظه وجود ویروس در محیط را اعلام کند مشابه کاری که نوارهای تشعشع انجام می‌دهند و وجود تشعشعات گاما و ایکس را بلافاصله به فرد هشدار می‌دهند.  

46

فناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی