۹۲.۵ درصد دانش آموزان دز اول واکسن کرونا را دریافت کردند

اعظم گودرزی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره میزان واکسیناسیون دانش آموزان اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۶ میلیون دانش آموز ۱۲ تا ۱۸ ساله در کشور تحصیل می کنند  که واکسیناسیون آنها از مهر ماه آغاز شده است.

وی افزود: میزان واکسیناسیون دانش آموزی در بسیاری از استان‌ها مانند تهران و کهکیلویه و بویراحمد بالای ۸۰ درصد است، اما قم کمترین پوشش واکسیناسیون دانش آموزی را داشته است.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه واکسیناسیون دانش آموزان اجباری نیست، گفت: همان طور که برای بزرگسالان اجباری در واکسیناسیون نیست، دانش آموزان هم اجباری برای دریافت واکسن ندارند، اما بهتر است برای ایمنی بیشتر این اقدام را انجام دهند.

گودرزی یادآور شد: در حال حاضر فرهنگ سازی برای واکسیناسیون دانش آموزان انجام می‌شود. مدارس در این راستا از والدین دانش آموزان واکسن نزده دعوت می کنند و با آنها در این خصوص گفت و گو می‌شود.

وی با بیان اینکه  سامانه رصد میدان مراقب کووید ۱۹  در سامانه سیدا راه اندازی شده است، توضیح داد: براین اساس، مدیر مدرسه با نام کاربری خود می تواند به این سامانه وارد شود و وضعیت واکسیناسیون همه دانش آموزان مدرسه را چک کند.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مدیر مدرسه در این سامانه به طور دقیق از دریافت دز اول و دز دوم واکسیناسیون دانش آموزان مطلع می‌شود. همچنین غیبت دانش آموزان نیز در این سامانه رصد می‌شود.

گودرزی افزود: اگر دانش آموزی وارد مدرسه شود و علایم ابتدایی سرماخوردگی داشته باشد، امکان ثبت این موضوع توسط مدیر مدرسه همراه با ذکر علت وجود دارد. بطور مثال مدیر مدرسه علت غیبت دانش آموز را در این سامانه مشکوک به کرونا ذکر می کند و دانش آموز را به مراکز جامع خدمات وزارت بهداشت ارجاع می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: پس از ثبت توضیحات مدیر مدرسه، بررسی بیماری دانش آموزان فرایند خود را طی می‌کند. پزشکان وزارت بهداشت بیمار را بررسی می کنند و اگر دانش آموز مبتلا به کرونا بود، دوران قرنطینه آغاز می‌شود و اگر ابتلا به سرماخوردگی داشت، در منزل استراحت می کند تا پس از بهبودی کامل به مدرسه بازگردد.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: دانش آموزان دارای تست پی سی آر مثبت لینک متصل به سامانه دارند و از این طریق از ورود دانش آموزان مبتلا به کرونا به مدرسه جلوگیری می شود.

۹۱.۹۵ درصد معلمان دز اول واکسن را دریافت کردند

گودرزی همچنین درباره میزان واکسیناسیون معلمان نیز توضیح داد: درصد واکسیناسیون معلمان هنوز به پوشش 100 درصدی نرسیده است.

وی افزود: درصد پوشش واکسن دز اول معلمان ۹۱.۹۵ درصد و دز دوم واکسن آنها ۸۲.۹۹ درصد است.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان نیز مانند سایر کارکنان دولت موظف به واکسیناسیون هستند، اظهار داشت: معمان مانند سایر کارکنان دولت براساس دستور العمل ابلاغی از سوی دولت، ملزم به واکسیناسیون هستند و درصورت دریافت نکردن واکسن تبعات کارکنان دولت واکسن نزده شامل حال آنها هم می شود.

پروتکل‌های بهداشتی در کلاس‌ها

گودرزی همچنین درباره پروتکل‌های بهداشتی در مدارس اظهار داشت: رعایت مواردی مطابق پروتکل ۰۶ وزارت بهداشت در کلاس‌های درس که شهریور ماه به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ارسال شد، باید انجام شود.

وی ادامه داد: براین اساس، دانش آموزان باید در هر کلاس با فاصله یک و نیم متر و هر کدام در فضای ۲.۲۵ متر مربع قرار گیرند.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه حداکثر ۱۵ دانش آموز در هر کلاس درس باید حضور داشته باشند، گفت: همچنین تهویه کلاس مناسب باشد، اگر کلاسی تهویه مناسبی ندارد، پنجره و در کلاس باز باشد تا هوا جریان یابد.

گودرزی خاطرنشان کرد: براساس پروتکل‌ها دانش آموزان باید در کلاس‌های درس ماسک زده باشند و بهتر است دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله واکسینه شوند.

وی با بیان اینکه معلمان باید واکسن زده باشند، یادآور شد: والدین نیز یک بطری آب برای جلوگیری از تجمع در آبخوری مدرسه در کیف دانش آموزان قرار دهند. همچنین با توجه به تعطیلی پایگاه‌های تغذیه سالم غذای بسته بندی برای دانش آموزان درنظر گیرند تا در هوای آزاد بخورند.

سرپرست دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: والدین بهتر است ژل ضدعفونی در کیف فرزندان بگذارند و به دانش آموزان نیز توصیه شده که پیش از خوردن غذا دست های خود را بشویند.

به گزارش ایرنا، مدارس و مراکز آموزشی از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و آموزش دانش آموزان براساس اطلس یادگیری به صورت مجازی در بستر شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی و بسته‌های یادگیری ادامه یافت.

تجربه ۲۰ ماه گذشته از تعطیلی مدارس و آموزش مجازی دانش‌آموزان نشان داد که هیچ یک از این روش‌ها نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود. در واقع از نظر مسوولان و کارشناسان آموزشی، آموزش از راه دور در برخی دانش آموزان علاوه بر افت تحصیلی، مشکلات جسمی، روانی و عاطفی بسیاری را ایجاد کرده است. بنابراین بازگشایی مدارس به صورت آرام و تدریجی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.

وزارت آموزش و پرورش پس از گسترش واکسیناسیون عمومی و همچنین کسب مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا آموزش حضوری و بازگشایی مدارس با حفظ سلامت دانش آموزان را در اولویت قرار داد.

آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی الگویی را به عنوان نقشه راه برای بازگشایی ایمن و تدریجی مدارس طراحی کرده است که بر این اساس مدارس در مناطق روستایی و عشایر فعالیت خود را از ابتدای مهرماه به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کردند.

همچنین بازگشایی مدارس برای دانش‌آموزان متوسطه دوم در ۱۵ آبان‌ماه و برای دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه اول در یکم آذرماه صورت گرفت.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی